به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، اکثر ما عادت داریم که شب ها با تلفن به رختخواب برویم و تازه در آن موقع به چک کردن ایمیل و صفحات اجتماعی خود بپردازیم؛ ولی غافل از اینکه اگر شب ها نزدیک موبایل و یا تلفن بی سیم و یا وای فای بخوابیم، مکررا در معرض امواج الکترومغناطیسی هستیم که می تواند تولید شبانه هورمون خواب را کاهش دهد.

قبل از آن باید بدانیم در هنگام فرا رسیدن خواب چه اتفاقی خواهد افتاد ، مرکز تنظیم خواب در ساقه مغز قرار دارد، تاریکی شب باعث افزایش تولید هورمون خاصی در بدن به نام ملاتونین ( melatonin ) می‌شود، این هورمون توسط غده "پینه آل" در غده اپیفیز (اپیتالاموس یا صنوبری) مغز، شبکیه و گلبول های خون تولید می شود. در حالیکه تابش و پرتوی نور روز به چشم، از تولید ملاتونین جلوگیری می کند، تاریکی شب تولید این هورمون در خون را افزایش داده و ایجاد خواب آلودگی می کند.

تولید ملاتونین در بدن، در شب ۱۰ برابر میزان آن در روز است و این هورمون در کنار وظایف دیگر، فعالیت های بدن در هنگام خواب را تنظیم می کند و به جهت ارتباط ترشح آن با نور، به تنظیم خواب و بیداری کمک می کند.

این هورمون، به کاهش تعداد دفعات بیداری در شب و بهبود کیفیت خواب کمک می کند. از طرفی با کاهش ٢ تا ۴ دهمی درجه حرارت بدن در شب، فعل و انفعالات بیوشیمیایی را کاهش می دهد واین کاهش درجه حرارت بدن، پیر شدن ارگان ها را به تاخیر می اندازد.

ملاتونین از طریق کند کردن متابولیسم در شب، از گردش خون و قلب نیز محافظت می کند. شاید قوی ترین اثر ضد پیری ملاتونین به این علت است که این هورمون قوی ترین گیرنده و جذب کننده رادیکال های آزاد بدن است.

بایدها و نبایدهای سبک زندگی مدرن

علی زینلی محقق و مخترع در زمینه عوارض امواج الکترومغناطیس و شیوه های ایمن سازی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص تاثیرات امواج موبایل و وای فای بر مغز گفت: هورمون ها مواد قدرتمندی هستند که با همان مقادیر کمی که توسط غدد درون ریز تولید می شوند، تاثیر بسیار بزرگی روی سیستم بدن دارند. حتی کوچک ترین تغییر در میزان این هورمون ها می تواند اثرات بیولوژیکی زیادی در برداشته باشد. لذا حفظ تعادل هورمونی برای سلامتی بدن ضروری است. وقتی این تعادل حساس و ریتم هورمونی دچار تغییر می شود، توانایی بدن برای تنظیم سیستم های اصلی دچار اختلال و آشفتگی می گردد.

وی تاکید کرد: سبک زندگی مدرن، تهدیدها و خطرات زیادی برای عملکرد غدد درون ریز دارد. استرس، مسمومیت، تغذیه غلط کمبود خواب، مصرف داروها و … تعادل هورمون ها را مختل می کنند. اما یک عامل مختل کننده خاص هم وجود دارد که انرژی الکترومغناطیسی تولیدشده توسط تلفن های همراه، آنتن های تقویت کننده ی امواج مخابراتی، کامپیوترها، وای فای و …است.

زینلی ادامه داد: فیزیک مدرن می گوید بدن انسان اساسا یک سیستم الکتریکی بی تناقض و بسیار حساس است که میدان الکترومغناطیسی خاص خودش را که به آن بیوفیلد می گویند، دارد. تداخلات مکرر منابع بیرونی فرکانس های الکترومغناطیسی، با انرژی طبیعی بدن ما می تواند به خودمان آسیب زده و منجر به اختلالات فیزیولوژیک زیادی شود.

این محقق با بیان اینکه یکی از مهم ترین عواقب قرار گرفتن در معرض میدان های الکترومغناطیسی مصنوعی، اختلال هورمونی است، اظهار داشت: غده صنوبری (پینه آل) که به اندازه ی یک نخود است و در اعماق مرکز مغز واقع شده هورمون ملاتونین (هورمون خواب) را تولید می کند. ملاتونین ریتم شبانه روزی (ساعت) بدن را تنظیم می کند که بر چرخه ی خواب و بیداری بدن حکومت کرده و مخرب رادیکال های آزاد است، ضمنا به دی ان ای اجازه می دهد تقسیم سلولی کند. ملاتونین نه تنها مانع ترشح استروژن می شود، بلکه به طور طبیعی از سرطان سینه جلوگیری می کند.

امواج مغناطیسی احتمال بروز بیماری را افزایش می دهند

وی افزود: موسسه ملی مطالعات محیطی ژاپن نشان داده که امواج الکترومغناطیسی، سیستم پیغام دهی سلول ها و شبکه ی ارتباطات درونی آنها را که تعیین کننده واکنش سلول ها به محیطشان است، مختل می کنند. کشف این مکانیسم به توجیه این مسئله کمک کرده است که چرا کاهش ملاتونین در اثر امواج الکترومغناطیسی منجر به بروز انواعی از سرطان ها از جمله سرطان سینه، پوست و ... می گردد.

زینلی تاکید کرد: اگر شب ها نزدیک موبایل و یا تلفن بی سیم بخوابیم، مکررا در معرض امواج الکترومغناطیسی هستیم که می تواند تولید شبانه ملاتونین را کاهش دهد.

این محقق با بیان اینکه خانم های جوانی که موبایل خود را نزدیک سینه شان نگه می دارند، بیشتر در معرض ابتلا به سرطان سینه هستند، تصریح کرد: دانشمندان در تحقیقات خود دریافتند امواج الکترومغناطیسی میزان هورمون استروژن را بالا برده و هورمون تستوسترون را کاهش می دهند. میدان های الکترومغناطیسی میزان آدرنالین را هم که هورمون جنگ و گریز است و از غدد فوق کلیوی ترشح می گردد، افزایش می دهند. موقع خواب، مودم را خاموش کنید و ابزار الکتریکی مثل موبایل را از خودتان دور کنید.

وی ادامه داد: استرس مزمن روی سیستم ایمنی اثر می گذارد و فشار خون را بالا می برد که می تواند باعث بیماری های قلبی و سکته مغزی گردد و عملکرد سیستم ایمنی را مختل نماید، همچنین استفاده از هدست هم می تواند مغز را حدود ۳۰۰ برابر بیشتر در معرض بازتاب امواج قرار دهد و استفاده از بلوتوث هم خطرناک است.

چه باید کرد؟

زینلی در پاسخ به اینکه در دنیای امروز نمی توان از امواج دور ماند و راه حفاظت از سلامتی چیست؟، تصریح کرد: تا جایی که امکان دارد کمتر در معرض میدان های الکترومغناطیسی قرار بگیرید. موقع خواب، مودم را خاموش کنید و ابزار الکتریکی مثل موبایل را از خودتان دور کنید. از آنجایی که ما امروزه در دنیایی زندگی می کنیم که ناگزیر در معرض آلودگی های الکترونیک هستیم، لازم است از تکنولوژی هایی بهره ببریم که مانع آسیب دی ان ای (DNA) در سلول ها شود.

این محقق ادامه داد: امروزه در کشورهای پیشرفته علاوه بر تحقیق بر روی عوارض سلامت آلودگی امواج الکترومغناطیس، در مورد کاهش این آلودگی نیز کار شده و راه حل های بسیاری برای ایمن سازی محیط و محافظت فرد در برابر آلودگی امواج الکترومغناطیس ارائه شده است.

زینلی در پایان تاکید کرد: در نهایت باید گفت چه بخواهیم و چه نخواهیم موبایل ها فراگیر هستند و وای فای مزاحم هم آمده است تا بماند. پس مسئولیت محافظت از سلامتی به عهده ی خود ماست تا اقداماتی محافظت کننده در پیش بگیریم و از خانواده و نسل آینده مان مراقبت کنیم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.