به گزارش نامه نیوز، مجلس نمایندگان آمریکا طرح مربوط به اعمال تحریم‌های جدید علیه روسیه، ایران و کره شمالی را با اکثریت آراء، ۴۱۹ رأی موافق در برابر سه رأی مخالف تصویب کرد، اکنون مارک وارنر سناتور آمریکایی می گوید که انتظار می رود این تحریم ها به سرعت در مجلس سنا نیز تصویب شود و برای تبدیل شدن به قانون به امضا رئیس جمهور ترامپ برسد. گمانه زنی های رسانه ای نیز از توافق مجلس سنا با تصویب این طرح خبر می دهند.


در حالی که تنهاچند روز از زمانی که کاخ سفید برای دومین بار پایبندی ایران به برجام را در دولت ترامپ تایید کرد، اکنون این تحریم ها بار دیگر منجر به آن شده است که نگرانی هایی درباره برجام و اجرای آن در رسانه ها مطرح شود.

ترامپ رئیس جمهور آمریکا همزمان با تصویب این تحریم ها در مجلس نمایندگان این کشور نیز سخنان تند و تیزی بر زبان آورد و گفت که توافق با ایران، ممکن است بدترین توافقی باشد که من در تاریخ دیده‌ام. وی پا را فراتر از این گذاشت و ضمن تهدید ایران به عواقب عمل نکردن به برجام، گفت: فکر می‌کردید، ایرانی‌ها می‌گویند خیلی ممنون. ما شما را خیلی دوست داریم. نه اینطور نبود. دیدیم که آنها به‌جای تشکر، خیلی جسورتر شدند. این خیلی طول نخواهد کشید.

توصیب تحریم های جدید علیه ایران در مجلس نمایندگان ایران علی رغم جوسازی های برخی از رسانه ها و تندروهای داخلی و غربی اما واکنش هایی نیز از سوی فرانسه، روسیه و اتحادیه اروپا به همراه داشت. از سوی دیگر رئیس جمهور، عباس عراقچی و رئیس مجلس نیز در ایران ضمن تشریح جزئیات آن و اینکه این تحریم ها، تحریم های جدیدی نیستند و ارتباطی با فعالیت های هسته ای ایران ندارند تاکید کردند که پاسخ لازم به آن را خواهند داد.

روسیه: تاسف بار است؛ اکنون قضاوت نمی کنیم

کاخ کرملین در نخستین واکنش به تحریم های جدید آمریکا که علیه روسیه ایران و کره شمالی اعمال شده بود ، این اقدام را خبری تاسف بار برای آینده روابط مسکو- واشنگتن خواند و اعلام کرد با توجه به اینکه موضوع تحریم های جدید آمریکا هنوز در حد لایحه است، روسیه قصد ندارد به زودی درباره آن قضاوت کند.

این تحریم ها علیه روسیه، بخش انرژی این کشور را تحت تاثیر قرار می دهد. رسانه های آلمان نوشته بودند که به نظر می رسد بخشی از هدف این تحریم ها فشار بر انرژی روسیه و بازکردن بازار انرژی اروپا به روی شرکت های آمریکایی است.

معاون وزیر امور خارجه روسیه نیز با اشاره به تصویب طرح تحریم روسیه، ایران و کره شمالی در مجلس نمایندگان آمریکا گفت: انتظار نمی‌رود که مذاکرات با آمریکا در سطح وزارت خارجه با تحریم‌های جدید به پایان برسد.

سرگئی ریابکوف درباره قطع این مذاکرات به دلیل تصویب تحریم‌های جدید گفت: ما هرگز خود روندی را قطع نمی‌کنیم. ما به این دیالوگ ادامه می‌دهیم. اما سوال این است که چه موضوعاتی مطرح خواهد شد و دولت آمریکا در این مذاکرات آمادگی دارد درباره چه مسائلی صحبت کند، در حالی که این اقدام باعث شده است که روند مذاکرات دشوارتر شود.

اتحادیه اروپا واشنگتن را تهدید کرد

مقام ارشد اتحادیه اروپا روزچهارشنبه در واکنش به لایحه تحریم های مجلس نمایندگان آمریکا علیه روسیه، کره شمالی و ایران، واشنگتن را با اتخاذ اقدامی نامشخص تهدید کرد.

ژان کلو یانکر رئیس کمیسیون اروپا گفت که که شعار 'نخست آمریکا' به این معنا نیست که منافع اروپا باید در جایگاه دوم قرار گیرد. براساس اعلام کمیسیون اروپا، تحریم های مصوب مجلس نمایندگان آمریکا ممکن است شرکت های اروپایی مسوول انتقال سوخت از روسیه به اروپا را تحت تاثیر قرار دهد.

فرانسه تحریم های جدید با قوانین بین المللی مغایرت دارد/ دستگاه های دیپلماتیک کشورهای اروپایی وارد عمل شوند

وزارت خارجه فرانسه با صدور بیانیه ای تحریم های جدید کنگره آمریکا علیه ایران، روسیه و کره شمالی را مغایر با قوانین بین المللی عنوان کرد. در بیانیه وزارت خارجه فرانسه آمده است که این قوانین به دلیل این که بر افرادی خارج از مرزهای آمریکا اطلاق می شود، از نظر حقوق بین الملل غیر قانونی محسوب می شود.

این بیانه با اشاره به این که فرانسه پیشتر بارها به چنین تصماتی اعتراض کرده است، خاطرنشان کرد که با توجه به امکان تاثیر تحریم های جدید آمریکا علیه سه کشور مذکور بر شهروندان و شرکت های اروپایی، ضروری است دستگاه های دیپلماتیک کشورهای اروپایی وارد عمل شوند و فرانسه در این چارچوب پیامدهای احتمالی تحریم های جدید آمریکا علیه روسیه را با دیگر شرکای اروپایی خود بررسی خواهد کرد.

در تهران نیز واکنش های متفاوتی به تصویب این تحریم ها ابراز شد. واکنش هایی که نگرانی از آینده برجام تا پاسخ به این تحریم ها را در برداشت.

روحانی: پاسخ می دهیم، از تجربه 40 ساله درس بگیرند

حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان با تاکید بر اینکه در برابر حرکت جدید کنگره آمریکا حتماً پاسخ لازم را خواهیم داد ، از واشنگتن خواست با احترام به حقوق ملت ایران از تجربه ۴۰ سال خصومت خود در قبال ایران درس بگیرد.

وزارت خارجه: غیر قانونی و توهین آمیز است

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به تصویب لایحه تحریم های مجلس نمایندگان آمریکا علیه کشورمان با محکومیت این اقدام غیر قانونی و توهین آمیز اظهار داشت: مجلس نمایندگان آمریکا با تصویب این تحریم های غیر هسته ای و در صورت نهایی و اجرایی شدن آن ، اجرای موفقیت آمیز برجام که یک توافق چند جانبه و بین المللی را که حاصل تلاش چندین ساله بوده، نادیده انگاشته و آن را به خطر می‌اندازد.

رئیس مجلس: موضوع سهمگینی نیست، جوسازی نکنید

علی لاریجانی نیز واکنش متفاوتی به این تحریم ها نشان داد و گفت که متن مصوبه آمریکایی‌ها آنقدری که واقعی بوده بایدنشان داده شود، بنابراین رسانه‌ها و رادیو و تلویزیون اضطراب بلاوجه ایجاد نکنند؛ چراکه حادثه خیلی سهمگینی نیست، تخلف شده اما تاثیر شایان ذکری در کشور نمی‌گذارد.

وی افزود: مصوبه آمریکایی‌ها در برگیرنده مجموعه‌ای از مطالب است که شاید قسمت اعظم تحریم‌هایی است که در گذشته وجود داشته و در حال حاضر نیز وجود دارد منتها در گذشته براساس فرمان رئیس جمهور آمریکا بوده اما در حال حاضر قانونی شده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: می توان گفت این موضوع چیز جدیدی نبوده و یک بخش‌هایی به تحریم‌ها اضافه شده و شیطنت‌هایی صورت گرفته است که با توافق هسته‌ای سازگار نیست.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.