به گزارش خبرآنلاین، تا چند روز دیگر قطار دولت دوازدهم با مراسم تحلیف و معرفی کابینه از سوی رییس جمهوری، بر روی ریل قرار خواهد گرفت. در فاصله یک هفته‎ای تا آن روز همچنان داغ ترین موضوع سیاسی چگونگی چینش کابینه دوازدهم از سوی حجت الاسلام حسن روحانی است. موضوعی که در دو ماه گذشته توصیه ها یا انتقادات زیادی را روانه رییس دولت کرده است که البته به نظر بیشتر این توصیه ها و پیشنهادات رنگ سهم خواهی جریانی از دولت آینده را داشته است. این رویکرد بعضا مورد انتقاد بعضی از چهره های سیاسی و رسانه ها هم قرار گرفته است . اما در این میان بعضی از چهره ها و روزنامه های مرتبط با جریان های سیاسی همچنان بر این سهم خواهی تاکید می کنند.


واکنش های متفاوت بعضی از روزنامه های امروز به این موضوع را در زیر می‌خوانید؛

سهم‎خواهی ممنوع

روزنامه شرق در سرمقاله خود به قلم محمدرضا تابش با عنوان «سهم خواهی ممنوع» نوشته است: آنچه همه جریان‌های سیاسی کشور باید به آن توجه داشته باشند، تعهد شخص رئیس‌جمهور به مردم و حقی است که براساس رأی اکثریت، در چینش کابینه دارد. سهم‌خواهی با هر عنوان و با هر توجیهی انجام شود، اگرچه از سوی دکتر روحانی پذیرفته نمی‌شود اما می‌تواند فضای سازنده فعلی را دچار مشکل و فشارهایی بر دکتر روحانی وارد کند. فراموش نکنیم کابینه باید از مجموعه مجلس رأی اعتماد بگیرد و مجلس ترکیبی است از سلایق مختلف.

البته این روزنامه در یادداشت دیگری در صفحات داخلی خود با عنوان «وزیر آموزش‌وپرورش، یک سر و گردن از بقیه بالاتر باشد»، به نقل از یک معلم از الزامات وزارت آموزش و پرورش نوشته و آورده است: جناب رئیس‌جمهور، آموزش‌وپرورش نیاز به تحولی همه‌جانبه دارد که دیدی وسیع را می‌طلبد. من فقط این جمله را می‌گویم که این نهاد را با سیاست پیوندی نیست که وظیفه‌اش صرفا سیاسی باشد، بلکه نهادی همه‌جانبه‌نگر است و کسی را می‌خواهد که دستی جدی بر سر و روی این نهاد بکشد.

روزنامه اصلاح طلب ابتکار هم درباره این موضوع با نقل قولی از بهروز نعمتی سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در انتخاب آقای روحانی همه جناح ها اعم از اصولگرا، مستقلین پ، معتدلین واصلاح طلبان مشارکت داشتند ، تصریح کرده است که اینکه برخی بگویند در انتخاب آقای روحانی من کار را تمام کردم اشتباه فاحش است. باید دولت را کمک کنیم و هر گروهی دولت را تحت فشار قراردهد اشتباه محض است.

بی توجهی شیخ دیپلمات به فشارها

روزنامه آرمان در سلسله یادداشت‎هایی در شماره امروز خود به این موضوع پرداخته است. از باز نشر یادداشت نجفقلی حبیبی برای خبرآنلاین گرفته تا سرمقاله مصطفی درایتی عضو پیشین جبهه مشارکت با عنوان «روحانی تسلیم فشارها نمی‌شود» و یادداشت دیگری از هم حزبی او سعید شریعتی با عنوان «چوب خط کشیدن برای روحانی ممنوع». در سرمقاله به گروه‌های فشار و هجمه‌های دلواپسان اشاره شده و بر لزوم انتخاب وزرایی متناسب با وعده های انتخاباتی تاکید شده است. در یادداشت بعدی هم به استناد سخنان رئیس جمهور مبنی بر اینکه «اشخاصی حق مشارکت در کابینه را خواهند داشت که در ایام انتخابات موضع روشن و نزدیکی به نظر اکثریت مردم اتخاذ کنند» چنین نتیجه گیری شده که «از نظر رئیس جمهور جریاناتی که از رقبای رئیس جمهور حمایت‌ کرده‌اند، کسی در کابینه نخواهد بود و احتمالا مدیران ارشد دولت دوازدهم از میان حامیان روحانی هستند».

آرمان در گزارش اصلی صفحه نخست خود نیز با اشاره به اینکه برخی گروه‌ها با فشار به رئیس‌جمهور منتخب تلاش کردند تا در کابینه جدید سهمی داشته باشند؛ نوشته است: حتی مخالفان روحانی نیز به دنبال چنین موضوعی بودند تا حیات سیاسی خود را حفظ کنند اما به نظر می‌رسد که شیخ دیپلمات بدون توجه به این حاشیه‌ها، در این یک ماه اخیر مشغول ارزیابی عملکرد وزیران خود در دولت یازدهم بوده است تا تغییرات لازم را در راستای مطالبات مردم به وجود بیاورد. اکنون خبرها حاکی از تغییر در چند وزارتخانه است که طبق ارزیابی روحانی، عملکرد درخشان و مناسبی نداشته‌اند و یا او با تحول در این وزارتخانه‌ها به دنبال اجرای برنامه‌های دیگری نسبت به دولت یازدهم است، به این معنا که ممکن است یک وزارتخانه در دولت یازدهم عملکرد مناسبی از خود بر جای گذاشته باشد اما شرایط کنونی سبب شده است که دولت برنامه‌هایی دیگری را در یک حوزه به کار بگیرد و این برنامه‌های جدید نیازمند چهره‌های جدیدند.

روزنامه اعتماد اما امروز به مساله چگونگی چینش کابینه نپرداخته و ترجیح داده در گزارش اصلی خود موضوع انتخابات شورای شهر را همچنان مورد بررسی قرار دهد.

روحانی مدیون اصلاح طلبان نیست

روزنامه کیهان امروز بی توجه به امور سیاست داخلی کشور عمده توجه خود را بر موضوع اعمال تحریم‎های جدید آمریکا علیه ایران قرار داده و در خبری مدعی شده که «روحانی زیر ذره بین سازمان سیا است» و «وعده‎های انتخاباتی اش در این حوزه را فراموش کرده است». مدیر مسئول کیهان در گفت و گویی در این روزنامه اعلام کرده که لازم است پرونده هسته ای از دولت گرفته شود!

وطن امروز هم که با تصویری تمام قد از کاخ سفید و تیتر «قبله تحریم» نسخه دیگری از رویکرد کیهان را منتشر کرده، به موضوع کابینه و دولت دوازدهم در شماره امروز خود نپرداخته است.

روزنامه جوان نیز زنجیره وار مشی کیهان را در پیش گرفته است؛ با این تفاوت که حاشیه های دیدار فرماندهان سپاه با روحانی که در فضایی صمیمانه و به دور از گله گذاری بود؛ در صفحه یک این روزنامه دیده می شد. البته این روزنامه در گزارشی به بازنشر سخنان معاون دادستان مبنی بر استفاده داعش از تلگرام برای عملیات تروریستی مجلس و احتمال اعلام جرم علیه وزیر ارتباطات پرداخته و تلویحا مخالفتش با ادامه حضور این وزیر را اعلام کرده است.

همچنین در گزارشی در این روزنامه با عنوان «پروژه رحم اجاره ای عکس شده است»، چنین آمده که روحانی در دولت اول خود بی آنکه به اصلاح طلبان باج دهد آنها را همراه خود می کشید اما حال که در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم پیروز شده و دیگر به آرای آنان نیازی ندارد، دیگر خود را مدیون اصلاح طلبان نمی داند و خوب می داند که اصلاح طلبان چاره ای جز حمایت از روحانی نداشتند.

«سهم خواهی از کابینه دولت کنار گذاشته شود» هم عنوانی است که روزنامه رسالت برای گفت و گو با کاظمی رئیس مجمع نمایمدگان لرستان برگزیده و به نقل از وی نوشته است: انتظار می‌رود معدل سنی کابینه دولت دوازدهم پایین و جوانگرا و از افرادی با ظرفیت و توانمندی بالا تشکیل شود که قائل به سهم خواهی و جریان خواهی نباشد. این روزنامه همچنین به نقل از رئیس مجمع نمایندگان مازندان بر لزوم تطبیق وزرای پیشنهادی با ارزش‎های انقلابی تاکید کرده و تیتر زده «چک سفید در رأی اعتماد به هیچ وزیری نمی‌دهیم».

رویکرد دوگانه

روزنامه آفتاب یزد نیز از میان روزنامه های اصلاح طلب رویکرد دوگانه ای به کابینه دوازدهم دارد. از یکسو با بازنشر مصاحبه ای از کیانوش راد فعال سیاسی اصلاح طلب پرداخته و نوشته که روحانی زیر بار فشارها و تحریم ها نمی رود اما از سوی دیگر به نقل از بهرام پارسایی سخنگوی فراکسیون امید مجلس تاکید کرده که نادیده گرفتن رای 24 میلیونی در تشکیل کابینه پذیرفتنی نیست. در اولی سهم خواهی رد شده و در دومی گویی وجهه اصلاح طلبان و تاثیرشان در رای آوری روحانی بزرگ نمایی شده است.

البته گرچه این روزنامه در گفت وگو با شهباز حسن‌پور، نماینده فراکسیون مستقلین مجلس شورای اسلامی پیش بینی کرده که 90 درصد وزرای پیشنهادی روحانی رای خواهند آورد اما این نماینده مجلس با سهم خواهی ها از کابینه مخالفت کرده و گفته که «بعضی از مخالفان و بعضی از جناح‌ها بالاخره دنبال سهم‌خواهی هستند. بنده با هرگونه سهم‌خواهی هر حزب و جناح و باند و دسته‌ای مخالفم و همه باید این را از رئیس‌جمهور بخواهند که وزرایی با برنامه، کارآمد، شجاع، متشخص، متعهد و متدین انتخاب کند.»

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.