به گزارش ایسنا و به نقل از نیواطلس، شرکت ترای‌آلفا اولین شرکت خصوصی با سرمایه‌گذاری هنگفت در صنعت همجوشی هسته‌ای است که طبق آخرین خبرها با همکاری مشترک ۶ ماهه با گوگل در بخش الگوریتم یادگیری ماشین، موفقیت‌های چشمگیری را به ثمر رسانده است.

چالش اصلی پیش ‌رو در شرکت ترای‌آلفا، نحوه شناسایی و پردازش اطلاعات تجربی بسیار پیچیده در بخش تحقیقات پلاسما و متغیرهای بیشمار آن است. در واقع این همکاری مشترک در جهت ساخت شبکه محاسباتی گسترده در جهت حل مشکل پیش‌رو در ادامه فرایند تجاری‌سازی راکتور همجوشی هسته‌ای است.

تد بالتز، از اعضای گروه شتاب در علم شرکت گوگل در مورد مشکلات محاسباتی در راکتور آزمایشی همجوشی هسته‌ای اظهار کرد: از آنجایی‌که دمای یون‌های موجود در محفظه اصلی راکتور سه برابر بیشتر از دمای الکترودهاست، بنابراین امکان متعادل‌سازی پلاسما در راکتور وجود ندارد، لذا برای بررسی رفتار پلاسما و عوامل موثر در عدم تعادل دمایی آن باید عملکرد میلیاردها ذره مورد بررسی قرار گیرد.

وی در ادامه افزود: مقیاس محاسباتی در این پروژه آنقدر عظیم و گسترده است که حتی متخصصان گوگل با امکانات عظیم این شرکت هنوز در ارائه راه‌حل محاسباتی رفتار پلاسما به جمع‌بندی لازم نرسیده‌اند.

دانشمندان گوگل در حال حاضر به دنبال آزمایش الگوریتم محاسباتی با عنوان اوپتومتریست هستند که اساس عملکرد آن پیوند انسان با ماشین است. نام این الگوریتم محاسباتی برگرفته از علم بینایی سنجی است و در آن متخصصان صنعت همجوشی هسته‌ای با قضاوت خود از متغیرها و نحوه خروجی عملکرد پلاسما، بخشی از محاسبات پیچیده را شناسایی می‌کنند.

همکاری مشترک متخصصان گوگل و دانشمندان صنعت همجوشی هسته‌ای در سرعت گرفتن روند محاسباتی عملکرد پلاسما تاثیر مثبتی داشته است، به‌طوری‌که برای انجام محاسبات دیگر نیازی به توقف فعالیت راکتور پلاسما نیست.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.