به گزارش ایرنا، تارنمای مجلس نمایندگان آمریکا، اد رویس رئیس کمیته روابط خارجی این مجلس پیش از رای‌گیری برای قطعنامه، مدعی شد که اتباع خارجی زندانی در ایران «بیگناه» هستند و تحت اتهام‌های «واهی» و در شرایطی «سخت» نگه‌داری می‌شوند.

وی در سخنان خود به «سیامک و باقر نمازی»، «زیو وانگ» و «نزار ذکا» اشاره کرد که به اتهام جاسوسی در ایران تحت بازداشت و برخی در حال طی دوره محکومیت خود هستند.

در قطعنامه مجلس نمایندگان همچنین از «رابرت لوینسون» مامور سابق اف.بی.آی یاد شده که مقام‌های آمریکایی مدعی هستند قریب به یک دهه پیش در ایران مفقود شده اشت.

این قطعنامه از رئیس جمهوری آمریکا می‌خواهد که آزادی اتباع آمریکایی را در اولویت قرار داده و «اقداماتی معنادار» در این خصوص صورت دهد.
در قطعنامه همچنین از دولت آمریکا و هم‌پیمانان واشنگتن خواسته شده است که یک کارگروه بین‌المللی برای « آزادی اتباع خارجی زندانی در ایران» تشکیل دهند.

این در شرایطی است که کاخ سفید هم چندی پیش با صدور یک بیانیه تهدیدآمیز، آزادی اتباع آمریکایی زندانی در ایران را خواستار شده بود.

«بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به این موضوع، با تاکید بر اینکه اینگونه اقدامات مصداق دخالت در امور داخلی ایران است، گفته بود: دستگاه قضایی در جمهوری اسلامی ایران همچون دیگر نظام‌های دمکراتیک کاملا مستقل بوده و در چارچوب اصل تفکیک قوا، مسئولیت بررسی دقیق قضایی هرگونه اقدام و رفتار خلاف امنیت ملی کشور را بر عهده دارد.

وی با تاکید بر اینکه اینگونه رفتارها، تاثیری در عزم واراده سیستم قضایی کشور نخواهد داشت، ادامه داد: این افراد بر اساس قوانین جمهوری اسلامی ایران دارای اتهام‌هایی هستند که به آنها رسیدگی می‌شوند. همچنین فردی به نام رابرت لوینسون سال‌ها پیش به ایران سفری داشته که پس از ترک خاک ایران، هیچ‌گونه اطلاع جدیدی از سرنوشت وی در اختیار ما نیست.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.