به گزارش تسنیم به نقل از روزنامه "هندلزبلات"، مناقشات بین آلمان و ترکیه به دلیل اتهامات جاسوسی آنکارا علیه آلمان بالا گرفته است.

دولت آلمان امروز چهارشنبه مجددا انتقاد شدیدی به اتهامات ترکیه علیه فعال حقوق بشر آلمانی دستگیر شده در ترکیه وارد کرده و یک سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان در واکنش به انتقاد اردوغان علیه فعال حقوق بشر آلمانی که وی را جاسوس خطاب کرده بود گفت: ما این مسئله را به سختی قابل قبول ارزیابی می کنیم اگر مجددا از طرف دولت ترکیه تعصباتی مانند آنچه در قبال فعال حقوق بشر آلمانی دیده شد رخ دهد.

این سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد که همراه با سوئد که فعال حقوق بشر این کشور هم در ترکیه دستگیر شده است یک اعتراض کتبی را به دولت ترکیه ارائه می دهد که در آن درخواست شده حداقل برای افراد دستگیر شده باید این مسئله مشخص شود که رسما چه اتهامی به آن ها وارد است. در کنار اتهامات جاسوسی که اردوغان به فعال حقوق بشر آلمانی وارد کرده است همچنین وی متهم به حمایت از سازمان های تروریستی است و این دو با هم منطبق نیست.

وزارت امور خارجه آلمان همچنین بار دیگر درباره سفر به ترکیه به شهروندان آلمانی هشدار داد.

اشتودیتنر، فعال حقوق بشر آلمانی به همراه همکار سوئدی و هشت فعال حقوق بشر ترک در پنجم ماه جولای توسط پلیس ترکیه در سمیناری در هتلی در استانبول دستگیر شدند. این انتقاد به آن ها وارد است که از یک سازمان تروریستی حمایت می کنند.

آلمان در واکنش به این اقدام ترکیه چندی پیش از چرخش سیاست آلمان در قبال آنکارا خبر داده و همچنین خواستار توقف کمک های اقتصادی به این کشور شد که این مسئله خشم آنکارا و دولتمردان آن را برانگیخت.

اردوغان در واکنش به این اقدام آلمان با اشاره به تصمیم برلین در واکنش به دستگیری یک فعال حقوق بشر آلمانی که می خواهد روابط اقتصادی با ترکیه را مورد بازنگری قرار دهد گفت: اگر شما فکر می کنید که می توانید ترکیه را با تهدید از طریق موانع تجاری بترسانید باید همچنین به هزینه های بالاتری که خود باید بابت آن پرداخت کنید تن در دهید.

اردوغان همچنین این انتقاد را به سیاستمداران آلمانی وارد کرد که مناقشات با کشورش را تشدید می کنند.

وی برلین را متهم به جاسوسی در ترکیه کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.