به گزارش ایرنا از روابط عمومی مجتمع فولاد خراسان، سیدحسین احمدی در دیدار با رئیس «خانه صنعت، معدن و تجارت کشور» و نیز رئیس و اعضای کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی استان اصفهان افزود: در عین حال هنوز تقاضای پایدار برای محصولات فولادی ایجاد نشده است و امیدواریم دولت دوازدهم، به ویژه با برنامه ریزی در بحث ساخت و ساز ها، به مرتفع شدن مشکلات صنعت کشور کمک کند.
وی خاطر نشان کرد: مشکل اصلی فولاد کشور عدم توازن در زنجیره تولید و پراکندگی طرح های فولادسازی در کشور است که باعث شده واحدهای مختلف نتوانند از ظرفیت های موجود به خوبی استفاده کنند و برای مرتفع شدن این موضوع نیازمند هماهنگی بین بخش های معدنی و صنایع هستیم.
مدیرعامل مجتمع فولاد خراسان با اشاره به این که تامین هزینه های مالی یکی دیگر از مشکلات بزرگ صنایع فولادی است افزود: فولاد با وجود همه آورده هایی که برای توسعه منطقه ای دارد، با مشکل تامین سرمایه مواجه است؛ چرا که راه اندازی پروژه های فولادی هم نیازمند سرمایه گذاری سنگینی است و هم بازگشت سرمایه و سوددهی در آن زمان بر است.
وی ادامه داد: از سویی بازار سرمایه برای طرح های چندصد میلیاردی فولادی قادر به فراهم کردن نقدینگی نبوده و از سوی دیگر نیز بانک ها تمایل بالایی به ارایه تسهیلات بلندمدت به این بخش ندارند.
احمدی با بیان این که تسهیلات کوتاه مدت و با بهره بالا، پاسخ گوی نیاز صنایع نیست، گفت: امیدواریم دولت دوازدهم با سیاست های مالی و ساماندهی نرخ تسهیلات، به حل مشکل سرمایه گذاری در صنایع بزرگ از جمله فولاد کمک کند.
مدیرعامل مجتمع فولاد خراسان با اشاره به «قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی داخلی» افزود: استفاده از توان داخل برای پیش برد اقتصاد مقاومتی بسیار مهم است اما مشکلی که در اجرای طرح های بزرگ با آن مواجه هستیم، عدم وجود پیمانکاران توانمند به اندازه کافی و ضعف های اجرایی و مهندسی شرکت های سازنده و پیمانکار است که گاه به خاطر تاخیر و طولانی شدن اجرای پروژه ها و مشکلات فنی، هزینه های به مراتب بیش تری نسبت به تامین همان نیازها از خارج، به صنایع تامین می شود.
مدیرعامل فولاد خراسان گفت: آلایندگی زیست محیطی و مشکلات تولید ناشی از کیفیت پایین قراضه های داخلی از مشکلات بسیاری از فولادسازان است، به خصوص اگر قرار باشد در سال های آتی طرح های ذوب و ریخته گری زودتر از تکمیل ظرفیت طرح های گندله سازی و آهن اسفنجی به ثمر برسند.
احمدی در تشریح این موضوع افزود: پیش از اجرای طرح های آهن اسفنجی، در بسیاری از نقاط کشور و از جمله در فولاد خراسان، تولید فولاد خام بر ضایعات آهنی و «قراضه» متکی بود، اما امروز کاهش مصرف قراضه و تامین آهن اسفنجی باعث شده است که آهن قراضه بی متولی مانده و مدیریت نشود و لذا کیفیت به شدت در این بخش پایین آمده و قیمت گذاری آن هم چندان به سامان نیست.
مدیرعامل فولاد خراسان تصریح کرد: فقدان نظام صنفی معین، نبود نظارت و مدیریت بر کیفیت قراضه و عدم امکان استفاده از تسهیلات ویژه مدیریت پسماند برای بهبود کیفیت این بخش، از مشکلاتی است که باید حل شود؛ چرا که ممکن است با افزایش ظرفیت تولید فولاد خام، در سال های آینده نیاز به مصرف قراضه باز هم مانند گذشته بالا برود.
وی همچنین به اهمیت نشست های هم اندیشی در قالب تشکل های بخش خصوصی در صنعت اشاره کرد و افزود: این نشست ها باعث می شود که هماهنگی میان مجموعه هایی که سرنوشت شان به یکدیگر مرتبط است و بر سرنوشت اقتصادی کشور نیز اثرگذار اند بیش تر شده و با هماهنگی و مساعی مشترک، بر مشکلات صنعت سهل تر فائق آیند.
روسای خانه صنعت، معدن و تجارت ایران و کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی، صنعت و کشاورزی اصفهان و هیات همراه پس از تبادل نظر درباره مهم ترین مسایل صنعت از بخش های مختلف تولیدی و طرح های توسعه مجتمع فولاد خراسان بازدید کردند.
شرکت مجتمع فولاد خراسان یکی از سه شرکت‌ بزرگ تولیدکننده فولاد در ایران است که از 17 واحد مختلف تشکیل شده که چهار واحد احیاء مستقیم، ذوب، ریخته‌گری و نورد به عنوان واحدهای اصلی و بقیه واحدها جانبی و پشتیبانی محسوب می‌ شوند.
شرکت مجتمع فولاد خراسان در منطقه ای به مساحت یکهزار و ۴۰۰ هکتار در ۱۵ کیلومتری شمال غرب شهرستان نیشابور قرار دارد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.