به گزارش ایسنا، برای نخستین بار از سال ۲۰۱۳ است که تولید لیبی به بالای یک میلیون بشکه در روز می‌رسد اما شرکت ملی نفت لیبی به شکل عجیبی سکوت اختیار کرده و تولید کنونی را رسما تایید نکرده است.

مقامات نفت لیبی در آخرین بیانیه خود درباره تولید که ماه ژوئن منتشر شد، به اوپک اعلام کردند این کشور ۸۵۲ هزار بشکه در روز تولید کرده است.

این سکوت باعث شده برخی از ناظران صنعتی درباره اینکه آیا تولید لیبی در سطح کنونی باثبات است، دچار تردید شوند و هنوز مشخص نیست کدام میادین نفتی در تولید بالاتر لیبی سهم داشته‌اند.

به گفته محمد دروازه، تحلیلگر شرکت "مدلی گلوبال ادوایزر"، ممکن است تولید لیبی در واقع به یک میلیون بشکه در روز رسیده باشد اما تصور می‌رود که این رقم ظرفیت و نه متوسط تولید بوده است و تولید این کشور احتمالا بین ۹۰۰ هزار بشکه در روز تا یک میلیون بشکه در روز در نوسان است.

تولید رو به رشد لیبی، مصطفی سانالا، رئیس هیات مدیره شرکت نفت لیبی را در کانون توجهات قرار داده و کمیته فنی کشورهای عضو و غیرعضو اوپک از وی برای توضیح درباره دورنمای تولید لیبی برای حضور در نشست سن‌پترزبورگ روسیه در روز شنبه دعوت به عمل آورد.

اوپک در چند ماه گذشته تحت فشار قرار داشته زیرا کارآمدی توافق کاهش تولید این سازمان به دلیل رشد چشمگیر تولید نیجریه و لیبی که دو عضو اوپک به شمار می‌روند اما از توافق کاهش تولید معاف شده‌اند، تا حدودی جبران شده است.

محمد رومهی، وزیر نفت عمان، در مصاحبه با "اس اند پی گلوبال پلاتس" در سن پترزبورگ گفته بود: معافیت لیبی و نیجریه باید مورد بازنگری قرار گیرد و آنها باید صحبت درباره برنامه‌هایشان برای افزایش تولید را که باعث بدبینی در بازار شده است، متوقف کنند.

عمان که تولیدکننده غیرعضو اوپک است، در کمیته مونیتورینگ این گروه به همراه وزیران نفت کویت، روسیه، ونزوئلا و الجزایر حضور دارد.

تحت این توافق ۱۴ کشور اوپک و ۱۰ تولیدکننده خارج از این سازمان به رهبری روسیه موافقت کرده‌اند تولیدشان را تا مارس سال ۲۰۱۸ به میزان ۱.۸ میلیون بشکه در روز کاهش دهند.

سانالا پیش از این گفته بود شرکت نفت لیبی قصد دارد سرمایه‌گذاری بین المللی را افزایش داده و تولید ۱.۲۵ میلیون بشکه در روز تا پایان سال میلادی جاری را هدف گرفته است.

بر اساس گزارش "اس اند پی گلوبال پلاتس"، با وجود رشد اخیر تولید، محدودیت‌های فنی جدی برای افزایش بیشتر تولید وجود دارد. مخازن ذخیره‌سازی نفت در پایانه‌های صادرات نفت لیبی به دلیل حملات گروه داعش آسیب دیده‌اند و همچنین مشکلاتی در زمینه تامین نیرو، تولید و خط لوله در همه میادین نفتی این کشور وجود دارند.

همچنین پایانه‌های صادرات لیبی همچنان در معرض خطر حملات گروه‌های مسلح قرار دارند که توقف تولید بالادستی را به دنبال خواهد داشت و ممکن است تولید این کشور را به ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار بشکه در روز کاهش دهد. در نتیجه هر گونه رشد تولید همچنان آسیب‌پذیر مانده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.