به گزارش ایسنا، شایلین هاینس، سخنگوی وزارت انرژی آمریکا، در بیانیه‌ای مکتوبی اعلام کرد ریک پری تصور می‌کرد با نخست وزیر اوکراین گفت و گو می‌کند، اما در واقع با هنرپیشه‌هایی صحبت می‌کرد که در روسیه برای سرگرم کردن مخاطبانشان، افراد مشهور و سیاستمداران را هدف می‌گیرند.

ولادیمیر کراسنوف و الکسی استول‌یاروف پیش از این نیز، التون جان، خواننده انگلیسی را سرکار گذاشته و در تماس تلفنی با وی خود را ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه جا زده بودند.

سخنگوی وزارت انرژی آمریکا اظهار کرد: این اشخاص برای دست انداختن مقامات عالی رتبه و افراد مشهور به خصوص کسانی که حامی هدفی هستند که مطابق با برنامه دولت‌شان نیست، شناخته شده‌اند و در این مورد امنیت انرژی اوکراین مورد توجه قرار داشت.

وزیر انرژی آمریکا در طول این تماس ۲۲ دقیقه‌ای که در ۱۹ ژوییه انجام گرفت، با لحن جدی رباره موضوعات مختلفی شامل تحریم‌ها علیه روسیه و کمک به اوکراین برای توسعه نفت و گاز صحبت کرد.

ریک پری در این مکالمه تلفنی گفت: دولت ترامپ با پروژه "نورد استریم ۲" روسیه برای انتقال گاز طبیعی به اروپا از دریای بالتیک مخالف است و فناوری آمریکایی می‌تواند به توسعه گازی اوکراین کمک کند. وی گفت: با توجه به این که اوکراین گزینه‌های بیشتری با برخی از فناوری ما دارد، تصور می‌کنم به نفع همه به جز روسیه باشد.

وزیر انرژی آمریکا همچنین درباره توافق جوی پاریس و صادرات زغال سنگ در این تماس تلفنی صحبت کرد.

این تماس تلفنی که نخستین بار از سوی E&E News گزارش شد، ضبط و به صورت آنلاین منتشر شد.

این تماس ساختگی حدود یک ماه پس از این صورت گرفت که وزیر انرژی آمریکا با پترو پروشنکو، رییس جمهور اوکراین و نماینده‌اش در وزارت انرژی دیدار کرده بود.

دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا ماه گذشته اظهار کرده بود واشنگتن قصد دارد به اوکراین صادرات زغال سنگ بیشتری عرضه کند، زیرا بخش صنعتی این کشور اروپای شرقی با مشکلاتی در تامین زغال سنگ از مناطق تحت اختیار جدایی‌طلبان مواجه است.

هنوز معلوم نیست آمریکا چگونه زغال سنگ به اوکراین صادر خواهد کرد، اما پری در این تماس اظهار کرده بود که وزارت بازرگانی سرگرم کار روی این قضیه است.

وی در این تماس گفته بود: صحبت درباره زغال سنگ در مقطع کنونی با ویلبر راس، وزیر بازرگانی بوده و من کاملا مطمئن هستم که پیش خواهد رفت.

براساس گزارش رویترز، خبر این تماس سرکاری همزمان با خبر رای مجلس نمایندگان آمریکا به وضع تحریم‌های جدید علیه روسیه منتشر شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.