حشمت الله فلاحت پیشه در گفت‌وگو با ایسنا در واکنش به مصوبه کنگره آمریکا در اعمال تحریم‌های ضد ایرانی گفت: این مصوبه در شرایطی است که سایر اعضای ۱+۵ به طور معمول نگاه راهبردی به برجام نداشته‌اند. یعنی شاید در مصاحبه‌ها و موضع گیری‌ها خواهان اجرای برجام بوده‌اند اما در نهایت نگاه راهبردی در بین آنها به خصوص اتحادیه اروپا وجود ندارد.

وی افزود: از طرف دیگر برخی نگرانند که تحریم‌های آمریکا شامل آنها نیز شود؛ چون آمریکا به دنبال تقویت تحریم‌های فرامرزی است. یعنی آن دسته از شرکت‌ها و کشورهای خارجی که به ایران کمک می‌کنند را در معرض تحریم قرار دهند که این همان تحریم فرامرزی است.

برای آمریکا برجام و ۱+۵ مهم نیست. موضوع مهم برای آنها احیای تحریم‌هاست؛ لذا نباید ما در زمین آمریکا بازی کنیم.فلاحت پیشه با بیان اینکه سلسله اقدامات آمریکا مغایر با روح برجام است خاطر نشان کرد: با وجودی که نمایندگان آمریکا بعد از تصویب طرح سنا مطرح کردند که این طرح برای مقابله با هرگونه تهدید در اجرای برجام است ولی در عمل این تحریم خلاف توافق برجام است و عدم پایبندی آمریکا را نشان می دهد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس توضیح داد: آمریکا می خواهد عدم اجرای برجام را به گردن ایران بیندازد. چون تندروهای آمریکا به دنبال بازگرداندن تحریم‌های فرامرزی هستند که با برجام ناکام ماند. برای آمریکا برجام و ۱+۵ مهم نیست. موضوع مهم برای آنها احیای تحریم‌هاست؛ لذا نباید ما در زمین آمریکا بازی کنیم.

وی ادامه داد: عملا آمریکا هیچ کدام از تحریم‌ها علیه ایران را برنداشته است. با تحریم‌های جدید نیز بیشتر به دنبال ایجاد بار روانی علیه ایران در دنیاست تا سایر کشورها مناسبات تجاری و اقتصادی‌شان را با ایران قطع کنند.

در شرایطی که آمریکا می‌خواهد ایران برجام را پاره کند بعید است چنین کاری را انجام دهیم. ما با سایر کشورها همکاری‌مان را ادامه خواهیم داد.

فلاحت پیشه در ادامه درباره اقدام ایران در مقابل این مصوبه گفت: به طور طبیعی وزارت خارجه اعتراض خود را به شورای برجام اعلام و سعی می‌کند با سایر کشورها به جز آمریکا ارتباطاتش را ادامه دهد؛ چون نباید ما شرایط را به دوران تحریم‌های سال ۲۰۱۵ برگردانیم. مجلس نیز بررسی طرح مقابله با اقدامات تروریستی و ماجراجویانه آمریکا در منطقه را دستور کار دارد.

وی تاکید کرد: البته کماکان جمهوری اسلامی ایران خود را پایبند به حفظ برجام می‌کند؛ آن هم در شرایطی که آمریکا می‌خواهد ایران برجام را پاره کند که بعید است چنین کاری را انجام دهیم. ما با سایر کشورها همکاری‌مان را ادامه خواهیم داد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.