« فریدون مجلسی» تحلیلگر مسائل آمریکا در تحلیل ابعاد اختلاف به وجود آمده میان کابینه آمریکا و رئیس جمهوری این کشور در گفت‌وگو با ایلنا اظهار کرد: مساله اختلاف به وجود آمده میان ترامپ و وزیر خارجه ایالات متحده و همچنین دادستان این کشور باید از جوانب مختلف مورد بررسی قرار گیرد. رسانه‌های آمریکا به صورت رسمی و مشخص به محورهای این اختلاف‌ها اشاره نکردند اما از موضع‌گیری‌ها و اظهارنظرها می‌توان تا حدودی حدس زد که دعوا بر سر عدم اشراف رئیس جمهور فعلی آمریکا بر موضوع‌های مختلف است. تا جایی که موضع‌گیری اخیر ترامپ در مورد قطر یکی از فاجعه‌های عالم سیاست خارجی ایالات متحده بود؛ چراکه وی به عنوان شخص اول ایالات متحده همچنان نمی‌داند که کشورش در قطر دارای پایگاه دریایی است و این نشان از عدم اشراف وی بر اوضاع نظامی، امنیتی و سیاسی آمریکا دارد.

وی ادامه داد: رکس تیلرسون به عنوان وزیر خارجه ایالات متحده بر مبنای سیاست‌های خارجی خود راهبرد منطقی را در پیش گرفته است اما در مقابل شاهد هستیم که ترامپ بدون هدف اقدام به اتخاذ راهبرد و حتی موضع‌گیری در خصوص پرونده‌های مختلف می‌کند. به صورتی که وی در خصوص عربستان سعودی همچنان دارای تضاد است؛ یعنی یک روز اعلام می‌کند که سیاست‌های عربستان بر ضد امنیت بین‌الملل است و حتی آنها را هم سطح با تروریسم جهانی می‌داند اما در روز دیگر از عربستان حمایت می‌کند.

تیلرسون یک مدیر با سابقه ایالات متحده در عرصه انرژی قلمداد می‌شود و کارنامه وی نشان می‌دهد که او توانسته از پس مسئولیت‌هایی که به عهده داشته بر بیاید اما پرونده ترامپ نشان می‌دهد که وی حتی به عنوان یک سیاست‌مدار جزئی در ساختار قدرت ایالات متحده فعال نبوده و به گونه‌ای رفتار کرده است که تنها تصویری از یک سرمایه‌دار خوش‌گذران را به نمایش می‌کشد. از این جهت افکار وی و عدم درک از سیاست و پیچیدگی‌های جهان، باعث شده تا کابینه وی و ایالات متحده با مشکل جدی روبه‌رو شود که نهایتاً احزاب دست راستی به میدان آمدند تا بتوانند با معرفی تیلرسون تا حدودی پرستیژ کابینه ترامپ را حفظ کنند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با مقایسه ترامپ و اعضاء کابینه‌اش عنوان کرد: اگر بخواهیم ترامپ را با اعضای کابینه‌اش مقایسه کنیم قطعاً با مشکل مواجه خواهیم شد؛ رئیس جمهور فعلی ایالات متحده خود را یک مدیرعامل می‌داند نه یک رئیس جمهور، از این منظر بسیاری از رفتارهای وی به دلیل این مدل از نگاه مردود قلمداد می‌شود. چراکه اکثر رفتارهای وی به مانند یک مدیر عضو کشورهای شرقی می‌ماند. به عنوان مثال بیرون کردن خبرنگاران و مخالفان مطبوعاتی از نشست‌های خبری و جلسات، موضوعی است که وجهه کاخ‌سفید را تا حد زیادی در داخل و خارج از خاک آمریکا به خطر می‌اندازد. از این منظر تمامی اختلافات یا حداقل بیش از نیمی از آنها به دلیل رفتار‌های غیراصولی ترامپ نمایان شده است.

وی افزود: ترامپ به دنبال وزیر یا یک همکار حرفه‌ای نیست بلکه نگاه وی به تمامی افراد کابینه‌اش به چشم ارباب و رعیت است. در عکس‌هایی که از اتاق بیضی کاخ سفید و سایر نقاطی که وی مشغول امضای فرمان و یا دستور خاصی است علناً می‌بینیم که تمام اطرافیان وی دست به سینه کنار وی ایستاده‌اند که این نشات گرفته از اخلاق تند وی بر پایه ارباب - رعیتی و سرمایه‌دار بودن وی بنا شده است. از این جهت بسیاری از افراد کابینه وی نمی‌توانند حرکات ترامپ و حتی زبان بدن و همچنین مدل سخن گفتن و تصمیمات او را درک کنند که این نهایتاً باعث ایجاد شکاف میان شخص رئیس جمهور و کابینه وی شده است.

مهره‌چینی خانوادگی ترامپ در ساختار و سازمان حکومت ایالات متحده موجب خیزش اعتراض‌های گوناگون شده است. اینکه شاهد هستیم داماد و پسر ترامپ در بسیاری از لایه‌های ایالات متحده حضور دارند و پای آنها به کنگره کشانده می‌شود، موضوع و نکته منفی است که باید برای دولت وی ثبت و ضبط شود. از جهتی دیگر انتخاب وزرایی مانند تیلرسون به عنوان وزیر خارجه درست نبود؛ چراکه وی می‌بایست در کارتل‌های نفتی یا مشاغل مرتبط با آن مورد استفاده قرار بگیرد اما این انتخاب امروزه باعث شده تا وزارت خارجه آمریکا رسماً نقش ایذایی و کاهنده را بازی کند.

مجلسی در پاسخ به این پرسش که آیا امکان طرح استیضاح ترامپ از سوی نمایندگان مجلس آمریکا وجود دارد یا خیر گفت: بسیاری از نمایندگان مجلس آمریکا از وضعیت پیش آمده در کاخ سفید خوشحال هستند و حتی عده‌ای از آنها علیه ترامپ بسیج شده‌اند. به گونه‌ای که در چند روز اخیر شاهد حمله آنها به وزیر خارجه ایالات متحده بودیم که دلیل آن را تایید روند اجرایی برجام اعلام کردند. لذا با توجه به وضعیت فعلی بعید نیست که کابینه ترامپ دچار چالش و حتی تغییر شود اما در حالت فعلی استیضاح وی دور از ذهن است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.