به گزارش همشهری آنلاین، این توده زباله پلاستیکی ۲.۶ میلیون کیلومتر مربع از اقیانوس را پوشش داده‌است، یعنی منطقه‌ای ۱.۵ برابر بزرگتر از تگزاس.

این توده به واسطه ترکیب جریان‌های اقیانوسی که منجر به متمرکز ساختن زباله‌های پلاستیکی در یک منطقه می‌شوند تشکیل شده‌است. اکنون دانشمندان برای اولین بار به منطقه تجمع این زباله‌ها رفته و به نمونه‌برداری از آن مشغول شده‌اند.

به گفته محققان بنیاد پژوهشی آلگالیتا مارین در این منطقه مقدار غیرقابل تصوری زباله پلاستیکی کشف شده‌است که به هیچ‌وجه با آنچه در سال ۲۰۰۷ در اقیانوس آرام شمالی کشف شد قابل مقایسه نیست.

محققان در سفر اکتشافی خود در اطراف جزیره ایستر و رابینسون حرکت کردند با استفاده از تورهای ماهیگیری به جمع‌آوری زباله‌ها پرداختند. بیشتر این زباله‌ها قطعات ریزی کوچکتر از دانه برنج بودند و این به آن معنی است که زباله‌ها سفری طولانی‌تر از زباله‌های اقیانوس شمالی داشته‌اند.

از آنجایی که این زباله‌ها بسیار کوچکند، پاکسازی آنها بسیار دشوار خواهد بود و مهمتر از آن این است که پیش از هرچیز باید مانع از ورود این زباله‌ها به اقیانوس شد. محققان باید این نمونه‌ها را بررسی و تجزیه و تحلیل کرده و پس از آن یافته‌های خود را منتشر سازند.

انسان هرسال میلیون‌ها تن زباله پلاستیکی را وارد اقیانوس‌ها می‌کند و این میزان سال به سال بیشتر می‌شود. به نظر می‌آید این توده جدید نیز به سرعت درحال متراکم‌تر شدن است زیرا محققانی که در سال ۲۰۱۱ از این منطقه بازدید کرده‌بودند، شاهد تجمع حجم زیادی از زباله در این منطقه نبوده‌اند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.