به گزارش مهر، طبق قانون پنج ساله برنامه ششم توسعه دولت مکلف شده است تا سالانه برای ۹۷۰ هزار نفر شغل ایجاد کند. بر همین اساس ، تدوین برنامه اشتغال فراگیر در دستور کار قرار گرفت.

برنامه اشتغال فراگیر در سال ۱۳۹۶ که اخیرا از سوی اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور و رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به تمام دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد جزئیات ایجاد ۹۷۰ هزار شغل و وظایف دستگاه‌های اجرایی برای تحقق این مهم تعیین شده است.

در همین راستا قرار است برای ۹۷۱ هزار و ۷۰۰ نفر از طریق «شناسایی فرصت‌های شغلی در ۹ بخش اقتصادی»، «پیش‌بینی فرصت‌های شغلی مبتنی بر ۶ طرح اشتغالزایی» و «ایجاد شغل از طریق نهادهای عمومی و حمایتی در قالب ۵ طرح» اشتغالزایی شود.

در راستای هدفگذاری برنامه اشتغال فراگیر سهم هر یک از دستگاه‌های اجرایی از ایجاد شغل در ۹ رَسته فعالیت اقتصادی تعیین شده است که در این بخش ایجاد ۶۵۱ هزار شغل پیش بینی شده است.

بر این اساس، در بخش کشاورزی ۶۹ هزار شغل، در بخش صنعت - معدن و بازرگانی ۲۵۴ هزار شغل، در بخش ساختمان ۳۸ هزار و ۵۰۰ شغل، در بخش گردشگری ۷۰ هزار و ۱۰۰ شغل، در بخش حمل و نقل ۹۱۰۰ شغل، در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات ۹۰ هزار شغل، در بخش خدمات سلامت ۶۰ هزار و ۲۰۰ شغل، در بخش خدمات فرهنگی و هنری ۲۴ هزار شغل و در سایرحوزه‌های بخش خدمات نیز ۳۷ هزار شغل برای سال جاری هدفگذاری شده است.

طرح مشوق‌های کارفرمایی نیز از دیگر طرح‌های اشتغالزایی به شمار می‌رود که برای این حوزه نیز اشتغالزایی برای ۷۵ هزار پیش بینی شده است. علاوه بر این برای طرح کارورزی دانش آموختگان دانشگاهی ۱۰۵ هزار فرصت شغلی، برای طرح ساماندهی اعزام نیروی کار به خارج ۸ هزار فرصت شغلی و برای طرح روستا - تعاون ۶۵ هزار فرصت شغلی هدفگذاری شد.اما در بخش اشتغالزایی در فعالیت‌های مرتبط با نهادهای عمومی و حمایتی ۹۱ هزار و ۸۰۰ فرصت شغلی برای سال جاری مد نظر قرار گرفته است بدین ترتیب که ۶۰ هزار فرصت شغلی در قالب طرح هم‌افزایی نهادهای حمایتی و عمومی برای ایجاد اشتغال گروه‌های هدف پیش بینی شده است.

همچنین ایجاد شغل برای ۲۰ هزار نفر در قالب اجرای طرح کسب و کار و اشتغالزایی نهادهای حمایتی در نظر گرفته شده است.

همچنین ایجاد ۷۸۰۰ شغل در قالب اجرای طرح توسعه مشاغل خانگی و محلی و ایجاد ۴۰۰۰ شغل در قالب طرح ایجاد کسب و کار با طرح تامین مالی خرد هدفگذاری شده است.

بر اساس این گزارش، برای تحقق هدفگذاری ۹۷۱ هزار شغل که با اجرای برنامه اشتغال فراگیر ۵ هزار میلیارد ریال از محل منابع بودجه‌ای، ۲۰ هزار میلیارد تومان از محل تسهیلات بانکی و هزار میلیارد تومان نیز از محل صندوق توسعه ملی پیش بینی شده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.