سیدمرتضی خاتمی در گفت وگو با ایسنا با تاکید بر لزوم پیدا کردن راه حل برای بهبود شاخص‌های اقتصادی در جلسه روسای قوا، گفت: باید مسئولان قوای سه گانه با همفکری و هماهنگی در جهت حل مشکلات کشور بخصوص بهبود شاخص‌های اقتصادی اهتمام ویژه‌ای داشته باشند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه به زودی مجلس وارد مرحله انتخاب وزرا می شود لازم است کمیسیون‌های تخصصی با عنایت به تمامی مشکلات کشور دقت نظر ویژه‌ای برای انتخاب وزرا داشته باشند تا شاهد بهره وری کامل در این بزنگاه بزرگ تاریخی و سیاسی کشور باشیم.

خاتمی در توضیح ضرورت بهبود شاخص‌های اقتصادی، وضعیت اقتصادی کشور از نظر سرانه را مناسب ندانست و گفت: کیک اقتصادی کشور کوچک است و باید بزرگ شود و تمام آحاد جامعه در این باره نقش دارند.

وی وضعیت بیکاری را نگران کننده دانست و افزود: برای رسیدن به نرخ بیکاری پایین‌تر احتیاج به ایجاد مشاغل پایدار به میزان کافی داریم، موضوعی که منوط به سرمایه گذاری مناسب داخلی و خارجی است که کابینه آینده متشکل از وزرای شجاع، کارآمد، با تجربه و با دانش به کمک مجلس می توانند به این مهم دست پیدا کنند.

خاتمی همچنین وضعیت کشور از لحاظ زمان شروع کسب و کار را مناسب ندانست و گفت: اکنون اگر کسی بخواهد کاری را آغاز کند زمان طولانی را درگیر سیستم بروکراسی خواهد شد. باید دولت در جهت روان سازی امور اقدامات ویژه‌ای انجام دهد.

نماینده ایجرود و ماهنشان در ادامه وضعیت مهاجرت به شهرها را نگران کننده خواند و گفت: بر اساس تجربه با این سبک و سیاق نمی توان قشر مولد روستایی را در روستا نگه داشت چون علاوه بر مولفه هایی همچون راه، آب و برق عوامل دیگری نیاز است تا از مهاجرت بیشتر جلوگیری کند. روستایی به امنیت شغلی و درآمد پایدار نیاز دارد که متاسفانه در حال حاضر چنین امکاناتی فراهم نیست.

وی با بیان اینکه «از لحاظ مصرف انرژی و تولید مشکلات زیادی وجود دارد» افزود: بر اساس آمار، دانشگاه با بازار کسب و کار ارتباطی ندارد. هر کدام بر اساس اعتبارات دریافتی از دولت، کارهای خود را انجام می دهند که نتیجه آن بروز مشکل در حوزه تولید و صنعت است. باید ارتباط فعالی بین دانشگاه و حوزه کسب و کار فراهم شود، موضوعی که طراحی بخش عمده آن منوط به حضور وزرای کاردان در این حوزه است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.