به گزارش تسنیم، مستند " انتهای خیابان پاستور" عصر امروز در کافه نقد کتابخانه مرکزی اصفهان اکران شد و پس از اکران این مستند جنجالی محسن خان جهانی و جعفر محمدی ۲ کارگردان این اثر به سؤال حاضران در این مراسم پاسخ داد و این مستند مورد نقد و بررسی کارشناسان و تماشاگران شد.

مجوز "انتهای خیابان پاستور در فضای آزاد انتخابات ۹۶ گرفته شد

محسن خان جهانی کارگردان مستند " انتهای خیابان پاستور" درباره اینکه آیا از انتخابات ۹۶ هم فیلمی تهیه کرده‌اند، اظهار داشت: حدود ۶۰ درصد در انتخابات امسال نیز فیلم برداری کردیم اما ۲ کاندیدا اجازه نمی‌دادند که فیلمبرداری صورت گیرد، اگر بتوانم این فیلم را نیز از انتخابات سال ۹۶ جمع‌آوری می‌کنیم تا سندی در تاریخ انتخابات ما باشد، فیلم دسته و پا شکسته‌ای داریم و نیم توانم وعده انتهای خیابان پاستور دیگری را بدهم.

وی افزود: در مستند، از فیلم‌های انتخاباتی نامزدها استفاده کردیم و در این مستند سعی بر این شد تا با ذکر منبع شبکه مدنظر آورده شود برای اینکه در حق سازنده فیلم‌های نامزدها اجحاف نشود، در فیلم از صحبت‌ها و دغدغه‌های مردم استفاده شده تا همه جوانب مستند در نظر گرفته شده باشد.

خان جهانی درباره اینکه چرا این مستند داستان ندارد، خاطرنشان کرد: ما چند نوع گونه مستند داریم که یکی از آن‌ها مستند گزارشی است و شیوه مستند گزارشی این است که بدون خط جلو رود و اگر این‌گونه نباشد دیگر نام آن مستند نیست و زمانی که بتوانید همه اتفاقات را در کنار یکدیگر قرار دهید می‌توانید بگوید من یک مستند تهیه‌ کرده‌ام.

وی تصریح کرد: در ساخت فیلم به نامزدها بسیار نزدیک شده بودیم و فیلم تا روز پشت میز نشستن رئیس‌جمهور مستند ادامه داشت و پس از آن تدوین را آغاز کردم، تدوین این فیلم ۳۳ روز طول کشید و به دلیل اینکه مستند ۲۵۷ را ساخته بودم کار چندان سختی نداشتم، این فیلم تا پیش از اکران به کسی نشان داده نشد.

کارگردان مستند " انتهای خیابان پاستور" با اشاره به اینکه اکران این مستند پس از ۴ سال صورت گرفت، بیان کرد: زمانی که برای مجوز اکران فیلم رفتم به نوعی با بنده برخورد کردند که انگار گناه بزرگی انجام دادم و به من گفتند حرفش را نزن و برو، ۴ سال به پایان رسید و به انتخابات ۹۶ رسیدیم و همان‌طور که می‌دانید فضای بازی را در انتخابات شاهد هستیم، در این زمان بنده درخواست دادم و بدون اینکه پلانی از آن حذف شود فیلم اکران شد.

وی درباره اینکه چرا در آن زمان فیلم توسط دولت توقیف شد، گفت: توقیف این‌گونه فیلم‌ها به دست دولت نیست و بسیاری از فیلم‌ها در دولت‌های مختلف توقیف می‌شود، دست برخی انسان‌ها است که آن‌ها تعیین می‌کنند که این فیلم‌ها در این زمان نمایش داده شود.

ثبت و به تصویر کشیدن تاریخ مهم ترین هدف ساخت " انتهای خیابان پاستور"

جعفر محمدی کارگردان و تهیه کننده مستند " انتهای خیابان پاستور" درباره ساخت این مستند اظهار داشت: پیش از اینکه وارد عرصه نویسندگی بشوم علاقه بسیاری به سینما داشتم و دوره‌ فیلم‌سازی را در جوانی دیدم اما هیچ‌گاه نتوانستم وارد این عرصه بشوم، خان جهانی پیشنهاد این فیلم را به من داد و در دیداری که با یکدیگر داشتیم بنده را به نوعی اغفال کرد.

وی با اشاره به هزینه‌ مستند " انتهای خیابان پاستور" افزود: خان جهانی در دیداری که با بنده برای این فیلم داشت هزینه‌ای را برآورد کردیم و هزینه‌ای گفته شد اما در پایان فیلم شاهد هزینه‌ای ۹ برابری بودیم.

کارگردان مستند " انتهای خیابان پاستور" در پاسخ به این سؤال که این مستند خط داستانی خاصی دارد، خاطرنشان کرد: مستند فیلم‌نامه ندارد و در همه سکانس‌ها ما در صحنه بوده‌ایم و سعی کرده‌ایم نگاهی بی‌طرف داشته باشیم، اما هیچ انسانی نمی‌تواند سوگیری نداشته باشد اما سعی کردیم به طرف کسی غش نکنیم، اما هر اثری طعم نویسنده را دارد.

وی تصریح کرد: به طور قطع همه سیاست مداران در همه دنیا زیبا صحبت می‌کنند و نمی‌توان گفت چقدر زیبا عمل می‌کنند و به طور قطع روحانی هم آن‌طور که باید زیبا عمل نکرد اما عملکردش نسبت به دیگران بهتر بوده که مجدد در ریاست جمهوری روی آوردند.

محمدی در پاسخ به سؤالی درباره اینکه چرا در مستند تنها از یک کارشناس و از یک تفکر خاص استفاده شده، بیان کرد: حضور یک کارشناس خاص در این مستند دست ما نبود و ما کارشناسی را در مستند قرار ندادیم بلکه حضور زیباکلام در مستند به عنوان کارشناس قسمتی از فیلم تبلیغاتی روحانی بود و ما هیچ کارشناسی را در مستند نیاوردیم.

وی درباره اینکه چه احساس تکلیفی برای ساخت این مستند داشتند، گفت: برای ساخت این فیلم احساس تکلیف نکردیم و تنها قصد این را داشتیم که بخشی از تاریخ ایران را به تصویر بکشیم، اگر مستند ما امروز اکران نمی‌شد تصویر تاریخ را برای آیندگان نشان می‌داد، مردم ما حافظه تاریخی درستی ندارند به همین دلیل است که اتفاقات مکرر تکرار می‌شوند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.