به گزارش ایسنا، کیخسرو چنگلوایی در جلسه کارگروه اشتغال استان که امروز، ۳۱ تیرماه در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: بخش کشاورزی در کنار رسالت اصلی خود که تولید غذا و ایجاد امنیت غذایی است، وظایفی همچون تولید ناخالص داخلی در صادرات غیر نفتی و تأمین بیش از ۹۶درصد مواد خام صنایع تبدیلی و فرآوری و ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم را بر عهده دارد.

وی افزود: اشتغال ایجاد شده در بخش کشاورزی ویژگی‌هایی دارد که از جمله آن می‌توان به مولد بودن این اشتغال اشاره کرد چراکه این اشتغال در راستای تولید است. همچنین هزینه ایجاد اشتغال در هریک از بخش‌های کشاورزی نسبت به سایر بخش‌ها کمتر است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان عنوان کرد: سرعت ایجاد هر واحد شغلی در حوزه کشاورزی مناسب است و منابع موردنیاز نیز در بخش کشاورزی هیچگونه وابستگی به بخش کشاورزی نداشته و کاملا در اختیار سازمان قرار دارد.

چنگلوایی تصریح کرد: طرح‌های اشتغالزایی در حوزه کشاورزی به طور معمول در راستای حفظ محیط زیست هستند. بر این اساس و بر حسب تکلیف وزارت جهاد کشاورزی، سند توسعه اشتغال پایدار متناسب با ظرفیت هر شهرستان تدوین شده است.

وی ادامه داد: در این طرح به وضعیت فعلی کشاورزی در شهرستان‌ها، توان و توسعه استان، الزامات قانونی و مشوق‌های موردنیاز توجه شده است و تعهدات پیش بینی شده با توجه به هر بخش و شهرستان ارائه شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان اظهار کرد: در استان‌های دیگر شاهد کمک به صندوق حمایت از سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی هستیم که سود وام‌های این صندوق‌ها ۳ تا ۴ درصد است و انتظار داریم افزایش سرمایه صندوق‌های فعلی و ایجاد صندوق‌های حمایت کشاورزی بویژه در مناطق محروم موردتوجه قرار گیرد.

چنگلوایی گفت: با توجه به از بین رفتن بیش از ۴ میلیون از نخیلات در آبادان و خرمشهر تقاضا داریم کمک بلاعوض به نخلکاران انجام شود. در این زمینه وزارت جهاد کشاورزی تعهد داده است به میزانی که استان هزینه کند، کمکی در این زمینه داشته باشد.

وی با بیان این‌که ظرفیت و پتانسیل آبیاری تحت فشار در استن وجود دارد، افزود: اعتبار پیش بینی شده برای آب آبیاری تحت فشار ۴۰ میلیارد تومان بود که علاوه بر آن ۱۰ میلیارد تومان دیگر هزینه شد و قرار است مبلغ ۶۰ میلیارد تومان دیگر در اختیار استان قرار گیرد .در این زمینه به کمک سازمان آب و برق نیاز داریم. ظرفیت اجرای این طرح در شهرستان‌های محروم شمال استان تا حداقل ۱۵ هزار هکتار وجود دارد که یکی از پیش نیازهای آن مجوز آب است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به این‌که برای ایجاد شهرک‌های کشاورزی نیز نامه‌نگاری‌هایی انجام گرفته است که به دنبال رفع مشکلات در این حوزه هستیم، عنوان کرد: اهداف برنامه‌ریزی شده در حوزه کشاورزی نیازمند آموزش به بهره‌برداران است که در این زمینه طرحی تحت عنوان نظام نوین ترویج در بخش کشاورزی تهیه و به تصویب برسد.

چنگلوایی گفت: استان خوزستان مقام اول کشور در تولید محصولات کشاورزی با ۱۵.۹ تن محصولات تولیدی، مقام اول در تولید گندم، بذر گندم و ذرت و همچنین مقام اول را در صادرات خرما و تولید گل مریم دارد. این استان مقام اول در عملیات آب، خاک و توان توسعه کشاورزی و انجام مبارزه بیولوژیک با عوامل زیان رسان محصولات کشاورزی را نیز دارد.

وی ادامه داد: طرح‌های مختلفی برای ارتقاء زیرساخت‌های کشاورزی خوزستان در قالب طرح ۵۵۰ هزار هکتاری، طرح‌های ‌آبیاری تحت فشار، ارتقاء ضریب و درجه مکانیزاسیون، توجه و گسترش شهرک‌های کشاورزی، توجه به طرح‌های توسعه شیلات و توجه به طرح‌های جنگل و مرتع و توسعه زیرساخت‌ها در برنامه استان است. در استان خوزستان ۱۹۰ هزار بهره‌بردار در بخش کشاورزی وجود دارد و حدود یک میلیون نفر به صورت مستقیم از بخش کشاورزی در حال ارتزاق هستند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان بیان کرد: تکمیل هرچه سریعتر کانال‌های فرعی شبکه‌های آبیاری و زهکشی پایین دست سدهای در حال بهره‌برداری و یا در حال ساخت، تسریع در تجهیز، نوسازی و تسطیح اساسی استان، تسریح در احیا و توسعه باغات استان به ویژه نخیلات، زیتون، انار، انجیر، گل و گیاهان زینتی، تدوین الگوی کشت بهینه استان در راستای بهره‌برداری بهینه و اقتصادی از منابع آب از جمله پیشنهادات در حوزه کشاورزی است.

چنگلوایی خاطرنشان کرد: همچنین از دیگر پیشنهادهای مطرح شده در این زمینه می‌توان به تعیین روش‌های مناسب آبیاری در مناطق مختلف استان، تهیه طرح جامع بیابان زدایی در استان با تکیه بر کانون‌های بحرانی فرسایش و کنترل شن‌های روان، پیاده سازی نظام بهره‌برداری و اجرای طرح‌های آموزشی، ترویجی و تحقیقی اشاره کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.