به گزارش خبرنگار ایرنا، اسدالله رازانی عصر شنبه در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه که در سرسرای شهدای دولت استانداری برگزار شد، هدف از این سفر را افتتاح چند پروژه مهم در استان کرمانشاه عنوان کرد و افزود: در این سفر کارخانه خودرو سازی ایران خودرو کرمانشاه در صحنه افتتاح خواهد شد.
وی اظهار کرد: این کارخانه از مصوبات سفر مقام‌ معظم رهبری در سال 90 بود که در دولت یازدهم و به ویژه در 2 سال گذشته رونق گرفت.
وی اضافه کرد: این پروژه قرار شد که ۱۰۰ هزار خودرو در سال تولید کند که به ۱۰ هزار خودرو تقلیل پیدا کرد اما در سفر رییس جمهوری مصوب شد که در مرحله نخست آن ۳۰ هزار دستگاه سالانه تولید شود.
به گفته وی این خودرو سازی از 50 روز پیش با نیروهای بومی تولید آزمایشی را شروع کرده است.
استاندار کرمانشاه در ادامه با بیان اینکه این کارخانه بیش از ۶۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری داشته است، گفت: قرار بود در این کارخانه خودرو سمند تولید شود اما اکنون خودرو پژو پارس تولید می شود.
رازانی اعلام کرد: بلافاصله پس از افتتاح مرحله دوم ، ظرفیت خودرو سازی کرمانشاه به 100هزار دستگاه خودرو افزایش می یابد.
وی ادامه داد: این پروژه باعث رونق صنعت قطعه سازی در کرمانشاه می شود و تاثیرات مفیدی در اقتصاد استان خواهد داشت.
استاندار کرمانشاه در بخش دیگری از صحبت های خود اعلام کرد که در سفر معاون اول رئیس جمهوری همچنین 2 پروژه سدهای زمکان در دالاهو و سد جامیشان در سنقر نیز به بهره برداری خواهند رسید.
به گفته رازانی مجموعا ۳۰۰ میلیارد تومان در این ۲ پروژه سرمایه گذاری شده است.
کیاست امیریان مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کرمانشاه نیز در رابطه با این پروژه ها توضیح داد و گفت: ظرفیت سد های جامشیان و زمکان به ترتیب 50 و 25 میلیون متر مکعب است.
وی افزود: تا پایان سال، ۲ هزارو ۷۰۰ هتکار زمین کشاورزی به واسطه آب این سد ها آبیاری خواهند شد.
استاندار کرمانشاه در ادامه این جلسه با بیان اینکه امسال پروژه های امید بخشی در استان افتتاح خواهد شد، گفت: به زودی پروژه راه آهن کرمانشاه نیز افتتاح خواهد شد.
رازانی با بیان اینکه رسانه های کرمانشاه گلایه می کنند که چرا پروژه راه آهن که قرار بود فروردین ماه افتتاح شود تا کنون افتتاح نشده است، گفت: بنده به عنوان یک سیاست کاری قصد داشتم تاریخ مشخصی را برای وزارت راه تعیین کنم تا سرعت اجرای پروژه افزایش پیدا کند.
وی با بیان اینکه پروژه راه آهن کرمانشاه در 6 ماه گذشته با توجه به سرعتی که در اجرا گرفته است در تاریخ کرمانشاه بی نظیر است، گفت: تا این لحظه 320 میلیارد تومان برای این پروژه هزینه شده است.
استاندار کرمانشاه همچنین با بیان اینکه ۱۷ کیلومتر از ریل گذاری پروژه باقی مانده است، گفت: بیش از۱۰۰ کیلومتر ریل گذاری در چهار ماه انجام شده که در تاریخ راه آهن کشور بی نظیر است.
به گفته رازانی هشت کیلومتر از این مسیر باقی مانده با دستگاه و مابقی به صورت دستی نصب خواهد شد.
وی با بیان اینکه ایستگاه‌ راه آهن کرمانشاه بزرگترین ایستگاه راه آهن کشور است، اظهار کرد: روزی که من وارد کرمانشاه شدم این ایستگاه در مرحله ۵۰ درصد پیشرفت بود اما امروز به ۹۰ درصد پیشرفت رسیده است.
استاندار کرمانشاه اعلام کرد:: در جلسه ای که با معاون اجرایی رییس جمهوری داشتیم قول این را گرفتیم که پیش از مراسم تنفیذ این پروژه افتتاح شود اما چون در روزهای شلوغ ریاست جمهوری هستیم امکان تاخیر در افتتاح وجود دارد.
وی با بیان اینکه راه آهن عامل توسعه است و ما بدون راه آهن نمی توانیم به توسعه دست پیدا کنیم، عنوان کرد: راه آهن می تواند سرمایه گذاری را به کرمانشاه بیاورد و محصولات استان راحت تر به سایر نقاط کشور برود.
استاندار کرمانشاه با بیان اینکه به جز حدود 35 روز بارندگی شدید تاکنون هیچ وقفه ای در اجرای پروژه راه اهن کرمانشاه ایجاد نشده است، گفت: تا زمانی که شرکت راه آهن پروژه را تحویل بگیرد و قطار های مسافربری تردد خود را آغاز کنند حدود سه ماه طول خواهد کشید.
رازانی در بخش دیگری از صحبت های خود در رابطه با پروژه گرمسیری نیز گفت: پروژه بزرگ گرمسیری نیز که چندی پیش جشن پایان حفاری تونل آن برگزار شد در پاییز ماه افتتاح خواهد شد.
وی ادامه داد: همچنین کارخانه های فولاد، بیواتانول، قوطی سازی و گاوداری های بزرگی نیز امسال افتتاح خواهند شد.
استاندار کرمانشاه در ادامه اعلام‌ کرد: امسال بودجه استان نسبت به سال قبل افزایش پیدا کرده و مرحله نخست تخصیص آن ابلاغ شده است .
وی افزود: در موضوع اشتغال نیز کارهای خوبی انجام و بسته اشتغال فعال به منظور حل مشکل بیکاری طراحی شده است.
استاندار کرمانشاه تاکید کرد که برای توسعه استان باید هر کدام از شهرستان ها موضوع های تخصصی خود را دنبال کنند.
در ادامه این جلسه نیز الیاسی رییس سازمان برنامه و بودجه استان اعلام کرد که بودجه امسال کرمانشاه 788 میلیارد تومان است که نسب به سال گذشته رشد داشته است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.