به گزارش تسنیم، حجت‌الاسلام‌ و المسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای معاون اول قوه قضاییه میهمان برنامه این هفته «بدون تعارف» بود که از شبکه دو سیما به روی آنتن رفت.

بسیاری از چهره‌های سیاسی اطلاعاتی و امنیتی در مدرسه حقانی تحصیل کردند، در رابطه با ویژگی این مدرسه بفرمایید؟

سخنگوی قوه قضائیه گفت: تربیت طلاب در آن مدرسه با توجه به فکر اداره کنندگان آنجا و مواد درسی، فوق العاده مورد اهتمام بود، شهید بهشتی، شهید قدوسی، آیت الله مصباح و آیت الله جنتی جزو ارکان اداره کنندگان این مدرسه بودند و طلبه‌ها با مسائل سیاسی روز عجین بوده و فعالیت سیاسی داشتند و بر همین اساس زیر ذره‎بین ساواک بودند.

شما فرموده بودید که چرا دادگاه‎‌های مفاسد اقتصادی علنی برگزار نمی‎شود که به اطلاع مردم برسد، دلیل تاکید شما در این رابطه چیست؟

سخنگوی قوه قضائیه گفت: بنده این موضوع را منحصرا درباره مفاسد اقتصادی عرض نکرده‌ام؛ اعتقاد من این است که دادگاه علنی اثرات مثبت خیلی زیادی دارد. بازدارنگیِ آن هم بسیار بالاست؛ این لااقل تجربه شخصی بنده است. ما می‌گوییم دادگاه علنی باشد که قابل پخش باشد؛ صدا و سیما پخش کند و رسانه‌ها هم بتوانند به آن بپردازند این برای من قاضی هم موثر است؛ چرا که منِ نوعی سعی می‎کنم سخنم متقن‎تر باشد و از طرفی برای آموزش و آگاهی مردم که از شیطنت‌های افراد شیاد مطلع شوند، نیز موثر است.

در خبر‌ها مشاهده می‌شود که می‌گویند در اطلاع رسانی پرونده‎‌ها از اسامی متهمان نام می‌برند و با اینکه همه می‌دانند این افراد چه کسانی هستند، اما قانون دست و پا را بسته است. نظرتان در این مورد چیست؟

سخنگوی دستگاه قضا گفت: به قول شما همه می‌دانند چه کسی است؛ در هر صورت من طرفدار جدی دادگاه‌های علنی هستم که پخش شود.

باوری بین مردم است که می‌گویند بابک زنجانی قربانی است و پشت پرده، دانه درشت‌های دیگری هستند. آیا این موضوع را تایید می‎فرمایید؟

سخنگوی قوه قضاییه گفت: تاکنون هیچ کس چنین چیزی با شاهد و یا قرینه‎ای ارائه نداده است. تنها چیزی که گفته‌اند این است که نمی‌شود یک نفر به تنهایی این کار را بکند که قاعدتا تنها نبوده است. ما هر چه به نظرمان می‌رسیده، از رو، پشت و جانب پرده را در این پرونده بررسی کردیم.

بابک زنجانی دوم و سوم هم داریم؟

معاون اول دستگاه قضا گفت: پرونده‎‌های در دست رسیدگی‌مان همین‎‌هایی است که شما می‌دانید.

هجمه‌های زیادی علیه قوه قضائیه می‌شود. جدیدا هم یکی از اعضای اتاق فکر بی‌بی‌سی گفته است که سال جدید باید علیه دستگاه قضا مطلب منتشر کنیم. نظرتان در این زمینه چیست ؟

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای برخورد با مفسدین را به عنوان مرکز ثقل پاسخ به این سئوال مورد توجه قرار داد و گفت:، چون قوه قضائیه روی دانه درشت‌ها دست گذاشته است و بعضی از این افراد بدهکاران به بانک هستند که بالای هزار میلیارد بدهی دارند، طبیعی است که این هجمه‌ها انجام شود.

وی ادامه داد: علتش این است که قوه قضائیه با مفسدینی برخورد می‌کند که نوعا برخورد با آنها سخت است. با آقازاده‌هایی برخورد می‌کند که باور نمی‌کردند.

معاون اول قوه قضائیه خط اصلی هجمه به قوه قضائیه را در آنسوی مرز‌ها دانست و گفت: خط اصلی خط دشمن است. شما فکر می‌کنید همینی که بی بی سی و بعضی سایت‌ها می‌گویند چه کسی به آنها می‌گوید؟ البته برای ما تا حدودی هم روشن شده است و سیستم‌های اطلاعاتی هم دارند بررسی می‌کنند و یک جا‌هایی هم دم خروس بیرون زده است.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای با بیان اینکه هیچوقت این ادعا را نداریم که بر کار قوه قضائیه اشکال نیست، به دو نکته اساسی اشاره و گفت: اولا حتما بر کار قوه قضائیه هم ممکن است یک جا‌هایی اشکالی وارد باشد و ثانیا از خیلی از اشکالاتی که وارد می‌شود، مطلع هستیم و تلاشمان را هم می‌کنیم آن را رفع نماییم، ولی واقعا امکاناتش نیست.

او همچنین از رفتار برخی وکلا در طولانی شدن پرونده‌ها نیز گلایه کرد و در رابطه با این موضوع اینگونه سخن گفت: «بعضی از طول کشیدن‌ها و اشکالات به این دلیل است که معدودی از وکلا عمدی کاری می‌کنند که پرونده طول بکشد و بیشتر بتوانند پول بگیرند. در واقع رسما به طرف دروغ یاد می‌دهند و بعد در جریان رسیدگی، این دروغ کشف می‌شود.»

آیا قوه قضائیه خط قرمزی در برخورد با مفاسد اقتصادی دارد، همچون گذشته؟

«خط قرمز قوه قضائیه قانون است و هیچ خط قرمزی نداریم.»

آیا اهل فضای مجازی هستید یا خیر؟

وی گفت: اهل فضای مجازی یا آنگونه که وقت زیادی بگذارم و این سایت و آن سایت را سر بزنم، خیر. واقعا اصلا فرصت این کار را ندارم و احساس می‌کنم اگر دنبال این کار بیفتیم، از کار اصلی باز می‌مانیم؛ اما بالاخره به دلیل نوع کار ما، اصلا امکان ندارد که از فضای مجازی بدون اطلاع باشیم.

مجازات‌های جایگزین و حذف اعدام قاچاقچیان مواد مخدر را بیشتر توضیح دهید؟

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای گفت: قوه قضائیه دنبال این بوده و سیاست‌های کلی نظام بر این است که تا آنجایی که می‌شود اساسا جرم زدایی کنیم. سیاست بعدی حبس زدایی است که باز هم سیاست‌های ابلاغی از طرف مقام معظم رهبری و تاکیدات ایشان و هم قوه قضائیه دنبال این بوده و هست که تا جایی که می‌شود به جای مجازات حبس مجازات دیگری صادر کنیم.

سخنگوی قوه قضائیه درباره اینکه دستگاه قضا طرفدار اعدام نیست، گفت: در مورد مواد مخدر که امروز دنیا به آن مبتلاست، حالا عده‌ای می‌گویند اعدام زیاد است. اصلا قوه قضائیه طرفدار این نیست که افراد اعدام شوند؛ بلکه می‌گوییم بسته‌ای تعریف شود که با این فساد بزرگ خانمانسوز برخورد شود و اگر امکان داشت، اعدام هم در آن کمتر می‌شود. ما فکر نمی‌کنیم که تنها اعدام در بازدارندگی جرائم مربوط به قاچاق مواد مخدر موثر است؛ بلکه اعدام یک تاثیر دارد، درمان یک تاثیر دارد؛پیشگیری یک اثر دارد و این مجموعه باید انجام شود تا اثر کامل خودش را بگذارد و این قضیه را ان‌شاءالله به صفر برساند. اعتقادمان این است که اگر اعدام‌ها و مجازات‌های بسیار سنگین نبود، وضع بسیار بدتر بود. در واقع اعدام در بازدارندگی این جرائم تاثیر خودش را گذاشته؛ ولی تاثیر صد در صدی در مورد اعدام اصلا نباید انتظار داشت.

آیا یک نظر سنجی که رضایت عمومی مردم از عملکر قوه‌قضائیه را نشان دهد، داشته‌اید یا خیر؟

وی در ادامه گفت: اصلا نمی‌شود نوع کار قوه قضائیه را با خدمات سایر دستگاه‌ها مقایسه کرد و بعد بگوییم که رضایت است یا خیر. به قول معروف همیشه کسانی که به قوه قضائیه مراجعه می‌کنند، نصفشان ناراضی هستند؛ آن نصف، کسانی هستند که حکم به نفعشان تمام نمی‌شود بر علیه‌شان شده است.

وی گفت: مرحوم آیت الله موسوی اردبیلی (ره) که آن موقع در شورای قضایی بودند، می‌گفتند من خدمت حضرت امام(ره) رفتم و یک آقای دیگری در کنار ایشان نشسته بود. گفتم که امام قربان شما بروم یک مسئولیت به من دادید و یک مسئولیت به ایشان. در مسئولیتی که به من دادید، باید اموال خاطیان را مصادره کنم؛ آن‌ها را زندانی، اعدام، جریمه و جزای نقدی کنم؛ بعد این چیز‌هایی که مصادره کرده‌ام را به این‌ آقا (فرد حاضر) بدهم که بدهند به دست مردم. معلوم است که از او خوشحال و از من ناراحت هستند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.