به گزارش ایلنا مجید آقابابایی درباره توقیف یک شناور متعلق به عربستان سعودی گفت: یک فروند شناور صیادی صبح پنج‌شنبه با مالکیت عربستان سعودی همراه با پنج تبعه هندی که صیاد بوده‌اند، به صورت غیرمجاز وارد آب‌های سرزمینی جمهوری اسلامی ایران شدند که توسط نیروهای نظامی ایران دستگیر و بازداشت شدند.

او ادامه داد: با توقیف این شناور و بازداشت صیادان، افراد حاضر در آن برای طی مراحل قانونی تحویل دریابانی نیروی انتظامی شدند که پس از تکمیل پرونده، این افراد در اختیار مقامات قضایی قرار می‌گیرند.

او با بیان اشاره به ورود غیرمجاز شناورهای صیادی به آب‌های سرزمینی کشورها اظهار داشت: به دلیل آنکه در سطح آب‌های مرزی مشترک همانند مرزهای خاکی علائم مرزی وجود ندارد، حضور شناورهای مختلف در آب‌های سرزمینی دیگر کشورها طبیعی است و ممکن است که در برخی از مواقع، این حضور به دلیل خرابی‌ شناورها، خرابی جی‌پی‌اس یا اشتباه و محاسبه غیردقیق ملوانان صورت گیرد.

مدیرکل امور مرزی وزارت کشور با بیان اینکه آموزش شناورها از سوی سازمان بنادر و کشتیرانی در دستورکار قرار دارد، تصریح کرد: دستورالعمل‌های لازم برای جلوگیری از وقوع این اتفاقات ابلاغ شده است. اطلاع‌رسانی لازم و کافی به صیادان و کشتیرانان برای جلوگیری از ورود غیرمجاز به آب‌های سرزمینی کشورهای دیگر داده شده است و در ملاقات با مسئولان کشورهای دیگر در این باره نیز رایزنی‌هایی داشته‌ایم.

آقابابایی در پاسخ به این سوال که با توجه به توقیف متقابل شناورهای ایرانی توسط عربستان و شناورهای عربستانی توسط ایران، آیا تهران و ریاض برای جلوگیری از این مسائل و آزادی صیادان با یکدیگر گفت‌وگوهایی با یکدیگر داشته‌اند؟ خاطرنشان کرد: وزارت امور خارجه این مسئله را در دستورکار خود قرار داده اما به دلیل قطع روابط، رایزنی در این باره سخت شده است ولی از روش‌های غیرمستقیم این مسئله را مورد پیگیری قرار می‌دهیم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.