به گزارش ایلنا، براساس گزارش «فارین پالسی» ترامپ، رکس تیلرسون و وزارت خارجه را از تصمیمات مرتبط با تایید پایبندی ایران به توافق هسته‌ای برای ۹۰ روز آینده کنار گذاشته است. این حرکت بعد از دیدارهای مستمر ترامپ و تیلرسون رخ داده است. ترامپ به گروهی دستور داده که پرونده‌ای را تهیه کنند که او بتواند از آن برای توجیح بازبینی برجام در ۹۰ روز استفاده کند.

در این گزارش گفته شده: ترامپ امیدوار است بتواند شواهدی پیدا کند که نشان دهد تهران به توافق پایبند نبوده است. مواردی که وزارت خارجه از پیدا کردن آن ناتوان بوده است.

یک منبع آگاه در کاخ سفید به فارین پالسی گفته که رییس جمهور افرادی را در کاخ سفید استخدام کرده و به آن‌ها دستور داده تا مواردی برای بازبینی برجام در ۹۰ روز آینده تا ماه اکتبر برای او فراهم کنند. این وظیفه قبلا به تیلرسون و وزارت خارجه داده شده بود. در حال حاضر کاخ سفید مسئول بررسی این مساله‌ است.

سه منبع آگاه که به گروه حل مشکل دعوت شده‌اند این داستان را در گفت‌و‌گو با فارین پالسی تایید کرده‌اند. هر یک از آن‌ها بخشی از تاکتیک را شرح داده‌اند و گفته‌اند این به نوعی دور زدن وزارت خارجه بوده است. آن‌ها تایید کرده‌اند که ترامپ از تیلرسون خواسته در بازبینی اخیر کاری کند که توافق هسته‌ای تایید نشود. تیلرسون مشخصا موفق نبوده است و در نتیجه ترامپ به دنبال افراد دیگری رفته است.

یکی از این منابع آگاه گفته: رییس جمهور دائما از تیلرسون خواسته به او بگوید چرا باید این توافق را تایید کند و پاسخی که تیلرسون می‌داد همیشه او را خشمگین می‌ساخت. به گفته این منابع آگاه «استیو بنون» و «سباستین گرکا» همیشه تیلرسون را در مورد اینکه چرا توافق هسته‌ای برای آمریکا خوب است مورد بازجویی قرار می‌دادند و تیلرسون هیچ وقت نمی‌توانست پاسخ مناسبی بدهد.

هر سه این منابع آگاه گفته‌اند برای اینکه نحوه کار را شرح دهند خیلی زود است. مشاوران تیلرسون این جریان را انکار کرده‌اند و گفته‌اند که این داستان با مذاکراتی که بین تیلرسون و رییس‌جمهور در جریان بوده در تضاد است.

«آر سی هموند» مشاور تیلرسون گفته: شاید همه کسانی که در اتاق بودند با صحبت‌های وزیر خارجه موافقت نکردند اما رییس جمهور مشخصا از اینکه یک نفر تا این اندازه اطلاعاتی دقیق و روشن به او ارائه کرده سپاس‌گذار بود.

بر اساس گزارش فارین پالسی این تنها مشکلی نیست که بین جریان راست افراطی و وزارت کشور پیش آمده است. یک ماه پیش «ایان برمر» رییس میز اوراسیا در توییتر خود نوشت: تیلرسون و جیمز ماتیس در سیاست خارجی مورد بی‌توجهی ترامپ قرار می‌گیرند. اما رییس جمهور در این مورد بی‌تقصیر است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.