به گزارش تسنیم به نقل از روابط عمومی کنفدراسیون صادرات ایران، محمد لاهوتی، در جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان تهران توضیح داد : غیرواقعی بودن نرخ ارز و عدم تعدیل آن بر مبنای نرخ تورم، تسهیلات گران قیمت و حمل و نقل گران که شامل هزینه‌های بندری نیز می‌شود از مهمترین مسایلی است که مانع رشد صادرات شده است.

او در ادامه با اشاره به اینکه آمارها از کاهش صادرات حکایت دارد، افزود: بسته حمایت از صادرات در قانون بودجه لحاظ شده و در شورای اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه جلساتی در این مورد برگزار شده است اما ظاهرا در قبال۴۰ میلیارد دلار صادرات، قرار است، ۱۲۰ میلیارد تومان تشویق در نظر بگیرند و سازمان برنامه قرار است این رقم را به صورت نقدی پرداخت کند.
لاهوتی گفت : تخصیص این اعتبار ناچیز برای تشویق صادرکنندگان در شرایطی که نرخ ارز نیز به طور دستوری پایین نگاه داشته شده است، قابل اعتنا نیست.
رئیس کنفدراسیون صادرات در ادامه به تعیین نرخ ۱۱ درصدی تسهیلات صادرکنندگان در سال گذشته اشاره کرد و گفت: در سال جاری، زمزمه‌هایی مبنی بر افزایش نرخ ۱۱ درصدی به ۱۴ درصد مطرح است، با این استدلال که صادرکنندگان بتوانند از منابع بانکی نیز بهره بگیرند، اما به نظر می‌رسد افزایش این نرخ، رقابت‌پذیری صادرکنندگان در بازار‌های جهانی را تحت تاثیر قرار دهد. تا زمانی که در رفتار و سیاستگذاری‌ها تغییر ایجاد نشود، نمی‌توان به توسعه صادرات امید داشت.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.