به گزارش ایرنا به نقل از وزارت نفت، شرکت ملی نفت ایران پس از امضای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در تیرماه سال ۱۳۹۴ و لغو تحریم‌ها از دی ماه همان سال، با شرکت‌های داخلی و بین المللی برای توسعه میدان‌های نفت و گاز مذاکره کرد و تا خردادماه امسال موفق به امضای ۳۳ تفاهم‌نامه نفتی شد.

در این میان، تفاهمنامه با توتال فرانسه، سی.ان.پی.سی.آی چین و پتروپارس ایران به امضای قرارداد در دوازدهم تیرماه امسال منجر شد.
همچنین بیست و ششم تیرماه شرکت ملی نفت ایران، تفاهمنامه ‎خدمات نوسازی تاسیسات و افزایش تولید گاز میدان سلمان را با شرکت‎های پتروپارس و مهندسی تویو (TOYO) ژاپن امضا کرد.
در میان تفاهمنامه‌های امضا شده با کشورهای خارجی، روسیه بیشترین سهم را دارد.
شرکت‌های لوک اویل، زاروبژنفت، تات نفت و گازپروم نفت به ترتیب مطالعه میدان‌های نفتی آب تیمور و منصوری- آبان و پایدار غرب- دهلران و شادگان- چشمه خوش و چنگوله را بر عهده گرفته اند.
انتظار می رود تا پایان سال چند مورد دیگر از این تفاهمنامه ها به امضای نهایی برسد.
بر اساس مصوبه ستاد اقتصاد مقاومتی، شرکت ملی نفت ایران مکلف شده است تا پایان امسال 10 قرارداد توسعه ای میدان‌های نفت و گاز را به نتیجه برساند که مقدمات این کار در قالب مناقصه و مذاکرات به صورت موازی در دست اقدام است.
به گزارش ایرنا، ایران برای توسعه صنعت نفت به ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد که بخش عمده آن باید از محل منابع خارجی تامین شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.