به گزارش ایسنا، کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی و وزیر امور خارجه پیشین ایران، در گفت‌وگو با شبکه فرانس ۲۴ در پاسخ به سوالی درباره اقدام اخیر واشنگتن برای تحریم ۱۸ فرد و نهاد ایرانی، به بهانه برنامه موشکی کشورمان گفت: این تحریم‌ها نقض توافق هسته‌ای قلمداد می‌شود، به ویژه اعمال فشار بر بانک‌های بین‌المللی برای عدم داد و ستد با ایران نمونه‌ای دیگر از نقض این توافق به شمار می‌آید.

وی ادامه داد: آمریکا اعلام می‌کند که به طور کامل به توافق هسته‌ای پایبند است مگر اینکه تصمیم دیگری اتخاذ کند. ما خودمان را برای زمانی که آمریکا بخواهد از توافق خارج شود،‌ آماده کرده‌ایم.

خرازی در پاسخ به این سوال که آیا توسعه برنامه موشکی ایران بخشی از پاسخ ایران به این اقدامات آمریکاست؟ بیان کرد: این حق ماست که موشک‌های‌مان را برای اهداف دفاعی توسعه دهیم که به عنوان پاسخ ما به این اقدامات آمریکا تلقی می‌شود. تحریم‌های آمریکا نقض روح و متن برجام است.

این دیپلمات با سابقه ایرانی در پاسخ به سوالی درباره فشار آمریکا بر اروپایی‌ها برای تجارت نکردن با ایران و این‌که واکنش تهران چه خواهد بود؟ اظهار کرد: بله حقیقت دارد که آنها به اروپایی‌ها فشار می‌آورند تا با ایران تعامل نکنند و این نقض متن توافق است که در ژوئیه ۲۰۱۵ حاصل شد، چرا که امضا کنندگان توافق هسته‌ای باید حسن نیت نشان دهند و به توافق عمل کنند، اما آنچه آمریکا نشان می‌دهد نقض متن توافق است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه خط قرمز ایران در اینجا چیست؟ گفت: خط قرمز ایران زمانی است که آنها از توافق خارج شوند و این به طور کامل یک شرایط جدید خواهد بود.

خرازی در پاسخ به سوالی درباره اقدامات آمریکا برای آموزش نیروهای شورشی در سوریه علیه بشار اسد تصریح کرد: آنها به گروه‌های تروریستی بسیار کمک کردند. همان‌طور که آقای کلینتون گفته است، آنها به ایجاد داعش نیز کمک کرده‌اند، اما دولت بشار اسد در باز پس‌گیری اراضی سوریه و عقب راندن گروه‌های تروریستی موفق بوده‌اند،‌ بنا بر این اکنون زمانی است که همگان باید بیندیشند صلح چگونه برقرار خواهد شد. برای این منظور آنها باید به حمایت از تروریسم پایان دهند،‌ زیرا هیچ کس آن را نخواهد پذیرفت.

وی درباره ادعای استفاده از تسلیحات شیمیایی در سوریه توسط بشار اسد و اینکه ایران چگونه این مساله را توجیه می‌کند، گفت: ایران هرگز استفاده از سلاح‌های شیمیایی را تصدیق نمی‌کند اما باید ثابت شود که دولت سوریه از تسلیحات شیمیایی استفاده کرده است. اطلاعاتی وجود دارد که نشان می‌دهد داعش و دیگر گروه‌های تروریستی تسلیحات شیمیایی را به کار گرفته‌اند نه دولت سوریه.

وزیر امور خارجه پیشین کشورمان همچنین در پاسخ به سوالی درباره تغییر موضع امانوئول ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه مبنی بر این‌که کنار رفتن اسد دیگر اولویت فرانسه نیست، بیان کرد: ما از تغییر موضع فرانسه و رئیس‌جمهور ماکرون استقبال و آن را تحسین می‌کنیم زیرا این واقع‌بینانه‌تر است. ما قطعا آماده همکاری با دولت فرانسه برای افزایش امنیت منطقه هستیم و راه‌های آن باید مورد بحث و بررسی قرار گیرد. این همکاری می‌تواند میان ایران و فرانسه و به علاوه دیگر شرکاء شامل روسیه و ترکیه که در مذاکرات آستانه حضور دارند ایجاد شود.

خرازی در پاسخ به سوال فرانس ۲۴ درباره کاهش روابط کویت با ایران و اینکه آیا تهران عربستان سعودی را مسوول این اقدام می‌داند، گفت: ما آماده گفت‌وگو هستیم. ما می‌دانیم که عربستان اشتباهات زیادی مرتکب شده است؛ در یمن، بحرین، عراق و سوریه،‌ اما ما هنوز برای گفت‌وگو آماده‌ایم،‌ چرا که مسائل منطقه از طریق مذاکرات صادقانه حل و فصل خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا ایران در سوریه از دولت و در یمن از حوثی‌ها حمایت می‌کند،‌ تصریح کرد: این دو کاملا با یکدیگر متفاوت‌اند. ما در سوریه با دخالت نیروهای خارجی برای تغییر مخالفیم،‌ اما در یمن این حق مسلم مردم یمنی است که در امور داخلی کشورشان نقش داشته باشند. آنها نمی‌خواهند رژیم را تغییر دهند مثل بحرین. مردم بحرین برای تغییر رژیم تلاش نمی‌کنند، آنها تنها خواهان حقوق طبیعی خود هستند و می‌خواهند در نظام سیاسی‌شان نقش داشته باشند.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران در ادامه این گفت‌وگو درباره ادعاها مبنی بر تلاش ایران برای افزایش نفوذ خود در منطقه که به افزایش تنش‌ها منجر می‌شود گفت: ایران تنش ایجاد نمی‌کند. ایران برای ایجاد ثبات تلاش می‌کند. ما به دولت‌های عراق و سوریه کمک کردیم تا ثبات و امنیت منطقه را حفظ کنیم،‌ اما آنها از گروه‌های تروریستی حمایت می‌کنند و این به بی‌ثباتی و ناامنی منجر می‌شود. این دو با هم متفاوت است.

وی افزود: ما به طور طبیعی در منطقه نفوذ داریم و این مختص به سال‌های اخیر نیست، بلکه همیشه و در طول تاریخ نفوذ داشته‌ایم. ما در حال حاضر از طریق حمایت از دولت‌های عراق و سوریه برای مقابله با تروریسم دارای نفوذ هستیم و این قابل قبول و معمول است.

خرازی در پاسخ به سوالی درباره حمله اخیر تروریست‌ها به ایران،‌ تصریح کرد: ایران همیشه بی‌دفاع بوده،‌ اما برای مقابله با تروریست‌ها به اندازه کافی با ثابت و محکم بوده است. یکی از دلایلی که ما برای کمک به دولت‌های عراق و سوریه تعجیل کردیم، به دلیل نگرانی درباره امنیت خودمان بود،‌ زیرا آنها بسیار به مرزهای‌مان نزدیک بودند. بغداد در آستانه سقوط قرار داشت و آنها به راحتی می‌توانستند به مرزهای ایران بیایند، بنا بر این ایران هدف تهدید این تروریست‌ها و شکننده بود.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره بازداشت اخیر یک شهروند آمریکایی در ایران و اینکه برخی وی را بی‌گناه می‌دانند، بیان کرد: اگر وی بی‌گناه بود،‌ صحبت‌های شما قابل فهم بود،‌ اما باید ثابت شود که وی بی‌گناه است. در همه دنیا این اتفاق می‌افتد که افرادی جاسوسی می‌کنند و مرتکب جرم می‌شوند،‌ بنا بر این باید بازداشت شوند. چرا باید چنین حساسیتی درباره ایران وجود داشته باشد که وقتی یک نفر دستگیر می‌شود حتما بی‌گناه است. اگر بی‌گناه نباشد پرونده علنی می‌شود تا مشخص شود که وی چه جرمی مرتکب شده و به دلیل چه فعالیتی بازداشت شده است. در فرانسه و هم‌چنین انگلیس و روسیه، این بازداشت‌ها وجود دارد. این اتفاقات همه جا روی می‌دهد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.