به گزارش خبرجنوب، پژوهش در کارگروه تخصصی بانوان و خانواده استان، افزود: ما در حال حاضر در معرض آسیب هستیم و برای شناسایی معضلات لازم نیست ذره بین برداریم و دنبال آن بگردیم چرا که مسایل روانی بسیار است و در بحث مهارت های اجتماعی نیز وضعیت مطلوبی نداریم. وی یادآور شد: به طور مثال در بین برخی اقشار متاسفانه افتخار است که یک دختر و یا پسر جوان سیگار بکشند و حتی در عموم دیده ایم که برخی دختران نوجوان، سیگار دست گرفتن را عامل تشخص می دانند.

پژوهش گفت: آموزش ها در زمینه حفظ سلامت روحی، روانی و جسمی زنان و دختران باید افزایش یابد و با توجه به اینکه گزارش هایی نامطلوب درخصوص خوابگاه ها و تجمعات دانشجویی در این زمینه ها داریم، مهارت های اجتماعی این قشر باید بیشتر پیگیری شود. دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر فارس نیز گفت: سونامی مصرف ماریجوانا و ماده مخدر «گل» را در بین دختران نوجوان مشاهده می کنیم و بحث مصرف شیشه به قصد لاغری در آرایشگاه های زنانه بسیار ناراحت کننده است. همچنین وجود کودک آزاری و همسرآزاری ها در استان بر اثر مصرف شیشه، نگران کننده به نظر می رسد.

ابراهیمی ادامه داد: بحث های مطرح شده در کارگروه های استانی درخصوص اعتیاد نباید به صورت جزیره ای باشد و دنبال کردن آنها ضروری است. به منظور پیشگیری از اعتیاد می توانیم از فضای مجازی کمک بگیریم که نقطه ضعف ما در این حوزه، عدم حساس سازی مطلوب است؛ چگونه وقتی «وبا» شیوع می یابد همه حساس می شوند؟! وی یادآور شد: سال گذشته ۲۵۰ نفر بر اثر مصرف مواد مخدر و محرک در کشور فوت شده اند و خیلی نامطلوب است که دختر نوجوان و جوان، ماریجوانا و گل مصرف کند. باید فکری به حال این وضع کرد.

ابراهیمی گفت: باید به فکر راه حل های موثر بود و دائم نباید همه چیز را به گردن اعتبارات انداخت؛ اگر درخصوص پیشگیری از اعتیاد، حساسیت ایجاد نکنیم طی ۳ تا ۴ سال آینده، وضعیت اعتیاد دختران و زنان وخیم می شود. باید بگوییم در این حوزه ما ریشه کنی نمی خواهیم و همین که بتوانیم اوضاع را کنترل کنیم کار بزرگی انجام داده ایم.

وی افزود: در زمینه کنترل اعتیاد، عدم ورود خیرین نگران کننده است در حالی که این کار دست کمی از مدرسه و مسجدسازی ندارد. عرب، معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی فارس هم گفت: آسیب شناسی برای ارائه طرح های اجتماعی، اهمیت بسزایی دارد و موازی کاری باعث هدر رفتن منابع می شود و بررسی در این خصوص اهمیت بسیاری دارد.

مسئول دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی فارس نیز با اشاره به طرح «ارتقای سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی دختران نوجوان»، عنوان کرد: تجربه به من نشان داده که مدیران مدارس، مجریان خوبی برای طرح های مدنظر نیستند و آنها به دلیل مشغله نمی توانند چندان درگیر شوند. این قبیل طرح ها باید به مشاوران مدارس سپرده شود. محکم گفت: براساس پژوهشی کشوری که در ۸ دانشگاه انجام شد، دخترانی سراغ مواد می روند که قصد کاهش استرس و اضطراب خود را داشته باشند و آنها از قرص های آرام بخش شروع می کنند. این کارشناس درمان و پیشگیری از اعتیاد، افزود: مصرف «گل» بسیار شیوع یافته و ۸/۱۴ درصد دانشجویان کشور حداقل یک بار آن را استفاده کرده اند و ۷/۳ درصد از دانش آموزان ما هم این مخدر را مصرف نموده اند. همچنین ۵۲ درصد استفاده کنندگان این ماده ۱۵ تا ۲۹ ساله هستند. محکم گفت: متاسفانه براساس آمار موجود، طی کمتر از ۱۰ سال، میزان مصرف کنندگان زن مواد مخدر در کشور تقریبا دوبرابر شده و ۴/۱۵ درصد مصرف کنندگان ماده مخدر «گل» در کشور زن هستند. وی ادامه داد: باید در زمینه غنی سازی فضای مجازی کار شود و آموزش مهارت کاهش استرس و اضطراب به زنان ارائه گردد.

حجت الاسلام مهرابی، مدیرکل تبلیغات اسلامی فارس هم عنوان کرد: بلوغ زودرس آسیبی جدی است که باید به آن پرداخته شود. فقدان احساس مادرشدن و تشکیل خانواده نیز نگران کننده است. رئیس نظام روانشناسی و مشاوره فارس هم اظهار داشت: برای ارائه طرح ها، آسیب شناسی اهمیت دارد و پس از آن ذائقه سنجی مردم است. باید سلیقه مخاطبانمان را درنظر بگیریم و ببینیم نوجوانان و جوانان در فضای مجازی بیشتر سراغ چه مطالبی می روند تا بتوانیم مشکلات آنها را برطرف کنیم. دکتر فیلی، بهره مندی از همه توانمندی ها با یک مدیریت واحد و پایش فعالیت ها در این حیطه را ضروری دانست.

معاون آموزش و پرورش فارس نیز عنوان کرد: در جامعه ما هیچ کس اهل تر از خانواده و به ویژه مادران در زمینه انتقال آموزش ها به افراد جامعه نیست. ملک پور گفت: از سال گذشته اعتباری برای ارتقای توانمندی زنان دیده شده که نسبت به نیاز موجود بسیار کم است و این میزان باید افزایش یابد. بی نیاز، مشاور مدیرکل آموزش و پرورش فارس در امور بانوان هم یادآور شد: در بحث سلامت جسمانی و بلوغ دختران دانش آموز، در حال فعالیت هستیم و تعداد آموزش دیده ها در این زمینه را تا پایان امسال به ۳ هزار نفر می رسانیم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.