مصرف بنزین در روزهای گذشته به طور غیرقابل پیش‌بینی افزایش یافته است؛ به گونه‌ای که آخرین آمار وزارت نفت از شکستن رکوردهای مصرف قبلی خبر می‌دهد. بر اساس آمار موجود هم‌اکنون میزان مصرف بنزین به طور میانگین بین ٧٩ میلیون لیتر است که رکوردهای قبلی را شکسته و خبر از عدم هماهگی بین تولید و مصرف بنزین می‌دهد.
به گفته منصور ریاحی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، میانگین تولید بنزین در کشور ۶۵ تا ۶۶ میلیون لیتر است. میانگین مصرف بنزین در کشور ۷۹ میلیون لیتر است، به عبارت دیگر اختلاف بین تولید و مصرف بنزین ۱۴ میلیون لیتر بوده که برای جبران آن ۱۲ میلیون لیتر بنزین وارد کشور و ٥/١ میلیون لیتر نیز از ذخایر موجود تامین می‌شود.
ریاحی با اشاره به افزایش مصرف بنزین در کشور از ابتدای سال جاری تصریح کرد: میزان مصرف بنزین در کشور از ابتدای سال ۹۶ روند افزایشی داشته است به طوری‌که میزان مصرف بنزین در تیرماه سال جاری نسبت به تیرماه سال گذشته ۹ تا ۱۰ میلیون لیتر افزایش داشته است. میانگین کل مصرف بنزین از ابتدای سال تاکنون ۷۹ میلیون لیتر است، میانگین کل مصرف از ابتدای سال تاکنون ٥/٨ درصد رشد داشته است.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در مورد دلایل افزایش میزان مصرف بنزین در کشور، توضیح داد: مهم‌ترین دلیل افزایش مصرف بنزین در کشور افزایش تولید خودرو است. در سال ۹۴، ۹۶۶ هزار خودرو تولید شد که این میزان در سال ۹۵ به یک میلیون و ۳۴۰ هزار خودرو رسید به عبارت دیگر تولید خودرو در کشور در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴، ۳۸ درصد رشد داشته است. همزمان با افزایش تولید خودرو در کشور، تولید موتوسیکلت نیز در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴، ۶۳ درصد رشد داشته است. در سال ۹۴، ۷۴۰ هزار موتوسیکلت تولید شد که این میزان در سال ۹۵ به ۴۵۳ هزار موتوسیکلت رسید.
وی از افزایش ۲۱ درصدی واردات خودرو به کشور خبر داد و گفت: از سوی دیگر خودروهای با عمر ۲۰ تا ۲۵ سال در کشور جمع آوری نمی‌شوند، همچنین در سال جاری به دلیل تقویم زمانی مناسب شاهد افزایش تردد و مسافرت بودیم. افزایش شش درصدی رشد اقتصادی کشور و عدم تغییر قیمت بنزین در دو سال اخیر از دیگر دلایل افزایش مصرف بنزین در کشور محسوب می‌شود. البته این موضوعات خللی در فرآیند بنزین‌رسانی به کشور ایجاد نمی‌کند.
ریاحی با تاکید بر اینکه عرضه بنزین سوپر نیز با میزان ٥/٣ میلیون لیتر به روال سابق انجام می‌شود در مورد ظرفیت سی‌ان‌جی در کشور گفت: حدود ۴۰ میلیون مترمکعب سی‌ان‌جی در کشور ظرفیت‌سازی شده است که تنها ۲۱ تا ۲۲ میلیون مترمکعب آن مصرف می‌شود به عبارت دیگر در حال حاضر با مازاد ۱۹ میلیون مترمکعبی سی‌ان‌جی در کشور مواجه هستیم. در حال حاضر دو هزار و ۳۰۰ جایگاه سوخت سی‌ان‌جی عرضه می‌کنند و برای اینکه تقاضا برای مصرف سی‌ان‌جی به جای بنزین افزایش یابد باید زیرساخت‌های آن فراهم شود.
احتمال سهمیه‌بندی یا افزایش قیمت بنزین
ریاحی همچنین از احتمال دوباره سهمیه‌بندی بنزین یا گزینه افزایش قیمت بنزین صحبت کرده و گفته است: چنانچه نتوانیم روند صعودی مصرف بنزین را کنترل کنیم دولت و مجلس باید مصوباتی درخصوص تغییر قیمت یا سهمیه‌بندی داشته باشند و ما به عنوان مجری تنها اجراکننده سیاست‌ها هستیم. با اینکه اکنون پاسخگوی نیازهای کشور هستیم اما چنانچه مورد خاصی پیش بیاید مدیریت کلان کشور در این زمینه باید تصمیم‌گیری کند. دولت اکنون در قبال سوخت یارانه سنگینی می‌پردازد در صورتی که قیمت سوخت بسیار بالاتر از این نرخ‌هاست و این موضوع کار کارشناسی می‌خواهد. میزان مصرف بنزین در فروردین ۹۶ در مقایسه با فروردین پارسال هشت درصد رشد داشت، این آمار در اردیبهشت ماه در مقایسه با مدت مشابه در سال قبل ٦/٨ درصد افزایش داشته است.
وی ادامه داد: در خرداد به علت مصادف بودن با ماه مبارک رمضان این رشد مصرف ٧/٤ درصد بود اما مصرف بنزین در تیرماه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ٦/١٢ درصد رشد را نشان می‌دهد. در تیرماه به دلیل آغاز فصل مسافرت‌ها و با توجه به افزایش مصرف بنزین روزانه ۸۴ میلیون لیتر بنزین مصرف می‌شود که در مقایسه با تیر سال گذشته ۱۰ میلیون لیتر بیشتر است. هم اکنون برای تامین بنزین مصرفی مشکلی نداریم اما قطعا این روند تا حدی می‌تواند پیش برود چون علاوه بر استفاده کامل از توان داخلی ما هم اکنون از بخشی از ذخایر و واردات برای تامین این مقدار بنزین استفاده می‌کنیم.
ریاحی درباره دلایل افزایش مصرف بنزین افزود: دلایل متعددی درباره افزایش مصرف داریم که یکی از اصلی‌ترین آنها افزایش تولید خودرو است. در سال گذشته چیزی حدود یک میلیون و ۳۴۰ هزار خودرو در کشور تولید شد که در مقایسه با سال ۹۴ حدود ۳۸ درصد رشد داشته است. در تولید موتوسیکلت هم سال ۹۵ در مقایسه با سال ۹۴ با رشدی حدود ۶۳ درصد روبه‌رو بودیم و از ۴۵۳ هزار به ۷۳۷ هزار دستگاه موتوسیکلت افزایش یافت. در سال ۹۵ در مقایسه با سال ۹۴ واردات خودرو حدود ۲۱ درصد رشد داشته است.
وی یکی دیگر از دلایل بالا بودن مصرف سوخت را بالا بودن عمر بخشی از خودروها دانست و گفت: این خودروها علاوه بر مصرف زیاد بنزین آلایندگی زیادی نیز تولید می‌کنند. البته قیمت بنزین دو سال است که ثابت مانده و ارزانی بنزین باعث شده به نوعی شاهد افزایش بی‌رویه مصرف بنزین باشیم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.