به گزارش ایرنا، دریای بالتیک در شمال اروپا یکی از راهبردی ترین پهنه های آبی جهان است که گرداگرد آن روسیه از طریق خلیج فنلاند و استان برون مرزی کالینینگراد، استونی، لتونی، لیتوانی، لهستان، سوئد و همچنین آلمان قرار دارند. همه جز مسکو یا عضو ناتو هستند یا با این پیمان جنگی همکاری دارند.

براساس برنامه اعلام شده، یگان های حرفه ای شرکت کننده در رزمایش چینی-روسی «تعامل دریایی ۲۰۱۷» انواع تاکتیک های نظامی، نبردهای آبی و ضددزدی دریایی را با شرایط رزمایشی شبه جنگی در دریای بالتیک برگزار می کنند.

حرکت ناوهای چینی برای شرکت در این رزمایش، نخستین سفر نیروی دریایی چین به دریای بالتیک در تاریخ روابط با روسیه است.
بنا به این گزارش، روسیه و چین برگزاری رزمایش‌های مشترک دیگری را نیز تدارک می‌بینند که مرحله نخست شامل دریای بالتیک می شود و اواسط ماه سپتامبر نیز در دریای ژاپن و آخوتسکی رزمایش دیگری برگزار خواهند کرد.

همزمان نگرانی از برنامه های رزمایشی مشترک روسیه و چین در کشورهای عضو ناتو بازتاب یافته است و برخی نشریات شرایط کنونی را چالشی برای این پیمان در بالتیک و پیامی به ترامپ نامیده اند.

پایگاه آنلاین روزنامه روسی نزاویسیمایا گازتا در این باره نوشته است: آمادگی چین برای نمایش توان نظامی در دریای بالتیک نخست حاکی از آینده نگری پکن است که اروپا هم بین آنها قرار دارد و می خواهد این اهداف را با همکاری مسکو به اجرا گذارد.

رسانه روسی افزوده است: وزرای دفاع روسیه و چین هم در اجلاس اخیر سران سازمان همکاری شانگهای برنامه توسعه مناسبات نظامی تا سال 2020 را امضا کردند.

نزاویسیمایا گازتا در ادامه به نقل از توم اُ کانر مفسر نشریه نیوزویک نوشته است: روسیه و چین اکنون قدرت های دریایی دوم و سوم جهان هستند.

وی افزود: مسکو و پکن بارها علیه ابتکارهای پیشنهادی غرب در سازمان ملل متحد شده‌اند و روسیه نیز در اختلاف سیاسی چین و آمریکا در مورد کره شمالی دخالت کرد.

از نگاه مفسر نیوزویک، روسیه و چین به همین دلیل رزمایش‌های دریای بالتیک را طراحی کرده و شرایط را چنان ترتیب داده اند که از منافع خود در برابر ناتو و آمریکا هم در غرب و هم در خاور دور دفاع کنند.

ناتو که اکنون با عضویت 28 کشور غربی و ترکیه فعالیت می کند، 15 فروردین 1324 با 12 عضو برای آمادگی بیشتر غرب با هدف جنگ احتمالی در برابر بلوک شرق و پیمان کمونیستی ورشو تشکیل شد.

با وجود فروپاشی شوروی در سال 1991، نابودی پیمان ورشو و گرایش بیشتر کشورهای کمونیستی سابق شرق اروپا به سمت غرب، ناتو نه تنها منحل یا تضعیف نشد، بلکه اعضای جدیدی جذب کرد و قدرت بیشتری یافت.

در چهار سال گذشته نیز ناتو در چارچوب طرح موضوع تهدیدهای مسکو علیه غرب، حضور گسترده ای نزدیک خاک روسیه و حتی هم مرز این کشور پیدا کرده و در حال افزایش آن است.

اکنون نیروهای این پیمان و آمریکا به صورت همیشگی یا زمانبندی شده در شرق اروپا از جمله لهستان و رومانی و همچنین لیتوانی، لتونی، استونی، گرجستان و مولداوی پنج جمهوری سابق شوروی حضور دارند که بارها سبب اعلام هشدارهای مسکو شده است، ولی این روند همچنان گسترش می یابد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.