به گزارش فارس، «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و «ایمن الصفدی» وزیر خارجه اردن ساعات پایانی پنجشنبه تلفنی درباره وضعیت قدس گفت‌وگو کردند.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی» الصفدی طی تماس تلفنی با موگرینی ضمن هشدار درباره عواقب تنش‌های جدیدی که رژیم صهیونیستی حول وضعیت مسجد الاقصی ایجاد کرده، خواستار لغو تمام تدابیر امنیتی آنها شد.

وی با درخواست از موگرینی برای میانجی‌گری جهت کاهش تنش‌ها و ممانعت از درگیری‌های بیشتر، تاکید کرد اسرائیل باید مجبور شود به وضعیت تاریخی و قانونی مسجد الاقصی احترام گذاشته و این مکان را بطور کامل به روی نمازگزاران باز کند.

کابینه نتانیاهو از هفته قبل و درپی وقوع عملیات استشهادی در مسجد الاقصی ضمن بست درب‌های این مسجد به روی مسلمانان، ردیاب‌های فلزی و دوربین‌های مداربسته در ورودی‌های این مکان مقدس نصب کرده است.

در جلسه‌ای که ساعاتی پیش به ریاست «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر تشکیل شده بود، تصمیم گرفت ردیاب‌های فلزی در ورودی‌های مسجد الاقصی باقی بماند.

این رژیم همچنین با استقرار بیش از ۲ هزار نیروی امنیتی و پلیس در شهر قدس اشغالی، به آنها اختیار تام داد هر نوع اقدامی که برای حفظ امنیت اسرائیلی‌ها لازم دید، بدون تعلل انجام دهد.

این افزایش تدابیر امنیتی درپی سخنرانی روز گذشته «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین «حماس» درباره «روز خشم» نامیدن امروز و دعوت به برپایی تظاهرات گسترده در قدس است. (جزئیات بیشتر)

سازمان اسلامی «وقف» - مسئول مساجد قدس - نیز اعلام کرده بود قصد دارد روز جمعه تمام مساجد در شهر قدس اشغالی را ببندد تا نمازگزاران برای برپایی نماز جمعه و تظاهرات گسترده به مسجد الاقصی بروند.

هفته قبل ۳ جوان فلسطینی با سلاح گرم در مسجد الاقصی عملیات استشهادی انجام دادند که درپی آن ۲ نظامی صهیونیست کشته شدند. ۳ فلسطینی نیز شهید شدند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.