به گزارش فارس، «جنیس قاسم بیک» وزیر سرمایه گذاری و تجارت قزاقستان امروز با «گریگ هندسام» وزیر تجارت و سرمایه گذاری انگلیس دیدار و گفتگو کرد.

قاسم بیک در سخنانی ضمن این دیدار با اشاره به پویایی قابل توجه توسعه روابط دو جانبه «آستانه» و «لندن» بریتانیا را یکی از شرکای استراتژیک کشورش در اروپا عنوان کرد.

طی این ملاقات مسائل مربوط به توسعه همکاری‌های سه جانبه در زمینه توسعه کنسپسیون «کمربند اقتصادی جاده ابریشم» در قالب «چین - قزاقستان - انگلیس» مورد بررسی قرار گرفت.

امروزه از طریق قزاقستان توسط بیش از ۱۵ ریلی کانتینرهای چینی به سمت اروپا حرکت می‌کنند و تنها در سال گذشته میلادی ۱۰۴.۵ هزار کانتینر «چین - اروپا - چین» از طریق قلمرو قزاقستان عبور کرده که در مقایسه سال ۲۰۱۵ میلادی ۲ برابر بیش تر است.

در سال ۲۰۱۷ میلادی نخستین کانتینر تجاری از «ژجیانگ» چین به «لندن» انگلیس راه اندازی شد. مدت زمان تحویل محصولات چینی تا انگلیس ۱۸ ساعت را تشکیل داد که ۳۰ روز کمتر از مسیر دریایی می باشد.

در حال حاضر در چارچوب کمیسیون بین دولتی قزاقستان و انگلیس ۴ کارگروه از جمله در عرصه آموزش و علم، انرژی، صنعت معدن و مالی میان دو کشور فعالیت می کنند.

انگلیس از لحاط مبادله تجاری یکی از ۱۰ شریک و از لحاظ سرمایه گذاری یکی از ۶ بزرگ ترین سرمایه گذار این کشور به شمار می‌رود.

طی ۱۲ سال اخیر حجم سرمایه گذاری مستقیم انگلیس به اقتصاد قزاقستان بیش از ۱۲ میلیارد دلار یا ۵ در صد از حجم کلی جذب سرمایه گذاری‌های مستقیم خارجی برآورد شده است.

مبادله تجاری قزاقستان و انگلیس در چهار ماه اول سال جاری ۴۲۲.۶ میلیون دلار را تشکیل داده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که ۳۳۳.۷ میلیون دلار برآورد شده ۲۶.۶ درصد بیشتر می‌باشد.

افزایش ۲۷۸ در صدی گردش مالیه میان «آستانه» و «سئول»

رئیس آژانسی تجارت و سرمایه گذاری کره جنوبی ضمن سخنانی در همایش تجاری کره جنوبی و محافل تجاری قزاق که امروز در پایتخت قزاقستان برگزار شد، گفت: در چهار ماه اول سال جاری حجم تجارت متقابل سئول و آستانه در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته ۲۷۸ در صد افزایش یافته است.

این در حالی است که گرچه حجم کلی مبادله تجاری در سال ۲۰۱۴ میلادی میان آستانه و سئول ۱ میلیارد و ۴۶۰ میلیون دلار را تشکیل می داد، اما به دلیل سر زدن بحران مالی و کاهش قیمت منابع انرژی گردش مالی میان دو کشور در سال ۲۰۱۵ میلادی با افت ۵۵ در صدی مواجه شده و ۷۶۰ میلیون دلار را تشکیل داد.

علاوه بر این گردش مالی قزاقستان و کره جنوبی در سال گذشته همچنین با مشکلاتی رو به رو شد و به طور مجدد به حجم ۱۶.۹ در صد کاهش و ۶۵۰ میلیون دلار برآورد شده بود.

سانگ یاپ افزود: با آنکه حجم صادرات محصولات کره‌ای به قزاقستان در سال گذشته با افت ۱۹.۹ در صدی رو به رو و ۳۶۰ میلیون دلار را تشکیل داد، اما در چهار ماه اول سال جاری این شاخص ۹۱.۵ در صد افزایش و ۱۴۰ میلیون دلار برآورد شده است.

این مقام کره‌ای از تجهیزات گرمایشی، قطعات رزین های مصنوعی، اتومبیل، ماشین آلات سنگین ساخت و ساز و لوازم آرایشی به عنوان محصولات عمده ای نام برد که در این مدت زمان سئول به آستانه صادر کرده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به محصولاتی که از قزاقستان به کره جنوبی طی چهار ماه اول سال جاری صادر می‌شود اشاره کرد و گفت: حجم واردات محصولات قزاقی در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته ۵۹۴ در صد افزایش و ۲۵۰ میلیون دلار را تشکیل داده است.

سانگ یاپ افزود: با توجه به این که حجم کلی صادرات محصولات قزاقی طی یک سال گذشته در مجموع ۲۸۰ میلیون دلار را تشکیل داده بود، افزایش آن در چهار ماه اول سال جاری قابل توجه است.

محصولات اصلی که قزاقستان به کره جنوبی صادر می کند عبارتند از اورانیوم، فررللیس، نفت، فلزات، مواد دارویی، مس و آلومینیوم می باشند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.