به گزارش فارس، در حالی که گردش مالی تاجیکستان در نیمه اول سال جاری با شرکای دیگر تجاری این کشور با کاهش رو به رو شده است، اما بدنبال بهبود روابط سیاسی با ازبکستان، سطح و میزان مبادلات خارجی دوشنبه با این کشور به ۲ برابر افزایش یافته است و این میزان تا ۶۰ میلیون دلار برآورد شده است.

تجارت میان دو کشور تا حدی رو به افزایش است که در حال حاضر ازبکستان در ساختار تجاری تاجیکستان، از ایران و افغانستان اوضاع بهتری داشته و در فهرست شرکای تجاری تاجیکستان از جمله روسیه، قزاقستان، چین و ترکیه در رتبه پنجم قرار گرفته است.

بنابر اظهارات مقامات تاجیکی روابط دوشنبه با تاشکند در حال حاضر در یک حالت بسیار خوب و رو به رشد است.

در نیمه اول سال جاری مبادله تجاری تاجیکستان و ازبکستان حدود ۵۹ میلیون دلار را تشکیل داد که ۳۴ میلیون دلار به واردات محصولات ازبکی به تاجیکستان و بیش از ۲۴ میلیون دلار بقیه به صادرات کالاهای تاجیکی به ازبکستان مربوط است.

ازبکستان تا سال‌های ۲۰۰۰ قرن جاری یکی از شرکای اصلی تجاری تاجیکستان به شمار می رفت و گردش مالی میان دو کشور طی یک سال بیش از نیم میلیارد دلار را تشکیل می داد.

اما طی سال‌های ۲۰۰۷ میلادی مبادله تجاری میان دوشنبه و تاشکند تا ۳۰۰ میلیون دلار و در سال ۲۰۱۴ میلادی کمتر از ۱۰۰ میلیون دلار کاهش یافت.

با این حال در مرز تاجیکستان و ازبکستان در حال حاضر تنها دو گذرگاه مرزی فعالیت می‌کند.

مقامات تاجیک مدعی شده‌اند که در آینده نزدیک چنین گذرگاه‌ دیگر مرزی به منظور تسهیل در افزایش میزان مراودات کشور ایجاد خواهند کرد.

این در حالیست که با هدف بهبود روابط تجاری و اقتصادی میان تاجیکستان و ازبکستان در اوایل سال جاری میلادی در شهر دوشنبه برای اولین بار نمایشگاه محصولات ازبکستان راه اندازی شد و انتظار می‌رود که نمایشگاه کالاهای تاجیکی در ماه سپتامبر سال جاری در تاشکند ازبکستان برگزار شود.

با این حال، مبادله تجاری تاجیکستان و چین در نیمه اول سال جاری ۵۰ درصد کاهش و حدود ۲۴۵ میلیون دلار را تشکیل داده است.

گردش مالی دوشنبه با مسکو در این مدت ۴۴۰ میلیون دلار برآورد شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۴ در صد کاهش یافته است.

در مورد همکاری‌های تجاری تاجیکستان و ترکیه نیز می‌توان گفت که گردش مالی میان این دو کشور در شش ماه اول سال جاری میلادی ۱۴۵ میلیون دلار برآورد شده که ۵ درصد کم تر از مدت زمان مشابه سال گذشته را تشکیل می‌دهد.

این در حالیست که گردش مالی تاجیکستان با ایران نیز طی نیم ساله اول سال جاری با افت ۱۳ در صدی مواجه و ۴۰ میلیون دلار را تشکیل داده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.