به گزارش مهر در پی شکایت های مشابه درباره اخذ وجوه ۱۰ میلیون تومانی به بهانه اعزام دانشجو به دانشگاه های خارج از کشور از سوی شرکتی تحت عنوان شرکت "دانش پژوهان" ، پرونده ای در این خصوص در دادسرای ناحیه یک تهران تشکیل و به دستور بازپرس شعبه دوم این دادسرا، پرونده برای رسیدگی در اختیار اداره سیزدهم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت.

مالباختگان با حضور در اداره سیزدهم پلیس آگاهی تهران بزرگ در اظهاراتی مشابه عنوان داشتند که مدیر شرکت "دانش پژوهان" به نام سیاوش در پوشش اخذ ویزای اقامت تحصیلی و دانشجویی برای ایشان یا اعضای خانواده هایشان از کشورهای آمریکا، انگلستان، کانادا و اسلواکی، اقدام به اخذ مبالغ دهها میلیون تومان (از ۵۰ میلیون تا ۲۰۰ میلیون تومان) از آنها کرده اما پس از گذشت چندین ماه و بدون اجرای تعهداتش در این خصوص، از محل شرکت واقع در منطقه کامرانیه متواری شده است.

یکی از مالباختگان در اظهاراتش به کارآگاهان گفت: توسط یکی از دوستانم به سیاوش معرفی شدم، پس از مراجعه به دفتر شرکت ایشان در منطقه کامرانیه برای اخذ ویزای کشور انگلستان برای اقامت خودم و پسرم از طریق پذیرش تحصیلی با شرکت دانش پژوهان قرارداد بستم. دفتر شرکت فاقد هرگونه تابلو بود. زمانیکه علت را جویا شدیم، آقای سیاوش مدعی شد که به تازگی به این مکان نقل مکان کرده اند؛ در ادامه مذاکرات، آقای سیاوش مدعی شد که می تواند از طریق ثبت نام پسرم در مدارس تابستانی کشور انگلستان اقدام به اخذ ویزا برای من و پسرم کند و دو ماه اقامت در این کشور را برای ما تأمین کند و به این بهانه مبلغ ۵۰ میلیون تومان از من دریافت کرد.

این مالباخته در ادامه اظهاراتش به کارآگاهان گفت: پس از گذشت چندین ماه از زمان پرداخت پول به سیاوش، وی با من تماس گرفت و در کمال ناباوری مدعی شد که برای ثبت نام پسرم دیر شده است. بعد از این اتفاق تصمیم گرفتم پولم را پس بگیرم که پس از یک ماه رفت آمد به دفتر سیاوش در آخر متوجه شدم دفتر شرکت دانش پژوهان به صورت ناگهانی تعطیل شده است. در این مدت نیز تحقیقاتی که انجام دادم که متوجه شدم مدرسه مورد ادعای آقای سیاوش برای ثبت نام فرزندم وجود خارجی ندارد و این شخص به این شیوه و ترفند اقدام به کلاهبرداری از من و بسیاری از افراد دیگر کرده است.

مالباخته ای دیگر که به بهانه ی اخذ ویزای دانشجویی از کشور آمریکا مورد کلاهبرداری قرار گرفته بود، در اظهاراتش به کارآگاهان گفت : به همراه مادرم به مؤسسه دانش پژوهان مراجعه کردیم و برای اخذ ویزای دانشجوی برای دانشگاه بستن ( Boston) مبلغ ۲۸۰۰ دلار به عنوان دستمزد پرداخت کردیم و در ادامه به بهانه های مختلف مجموعا بیش از ۸۰ میلیون تومان به مؤسسه دانش پژوهان پول پرداخت کردیم. زمانی که کلی پول به این موسسه دادیم، مدیر شرکت آقای سیاوش مدعی شد که ظرف چند ماه اقدام به اخذ زمان مصاحبه از سفارت آمریکا در کشور قبرس برای من خواهد کرد اما او من را به این دلیل که سفارت آمریکا در کشور قبرس وقت مصاحبه نمی دهد از من چند ماه دیگر فرصت خواست تا وقت مصاحبه سفارت آمریکا در کشور اتریش را برایم هماهنگ کنند. او به بهانه های مختلف، زمان های دیگری را برای مصاحبه من مشخص کرد تا اینکه یک روز گفت: با روی کار آمدن رئیس جمهور جدید در کشور آمریکا امکان رفتنم به آمریکا وجود ندارد و به این بهانه پیشنهاد داد برای ادامه تحصیل مرا به کشور انگلستان بفرستد اما پس از گذشت چندوقت دفتر شرکت در منطقه کامرانیه تعطیل شد و از آن زمان هیچگونه اطلاعی از سیاوش ندارم.

با آغاز تحقیقات پلیسی، کارآگاهان اداره سیزدهم در بررسی و مدارک شرکت دانش پژوهان اطمینان پیدا کردند که این شرکت فاقد هرگونه مجوز رسمی از وزارت علوم و همچنین سابقه ثبت شرکت است و مدیر متواری شرکت با انتخاب اسم دانش پژوهان برای شرکت خود و سوء استفاده از تشابه اسمی با یک مؤسسه رسمی و معتبر اقدام به کلاهبرداری از افراد کرده است.

در ادامه تحقیقات، کارآگاهان اطلاع پیدا کردند که بر خلاف شیوه و شگرد رایج در امر تبلیغات از طریق روزنامه ها، مدیر شرکت دانش پژوهان از طریق ارسال پیامک های تبلغیاتی و تبلیغات در فضای مجازی به خصوص در تلگرام و اینستاگرام اقدام به انجام تبلیغات کرده است.

با انجام اقدامات پلیسی کارآگاهان موفق به شناسایی مخفیگاه سیاوش در منطقه دزاشیب شده اما پس از مراجعه به این محل و انجام تحقیقات پلیسی اطلاع پیدا کردند که همزمان با بسته شدن دفتر شرکت، وی از از این مکان نیز متواری شده است.

با توجه به شیوه و شگرد متهم در کلاهبرداری از مالباخته، کارآگاهان با اقدامات گسترده پلیسی اطلاع پیدا کردند که شرکت دانش پژوهان مجددا اقدام به از سرگیری فعالیت خود اینبار در منطقه میرداماد کرده است؛ کارآگاهان اداره سیزدهم با شناسایی محل دفتر شرکت در منطقه میرداماد، به این محل مراجعه و در تحقیقات نامحسوس پلیسی خود ضمن شناسایی دقیق سیاوش اطلاع پیدا کردند که این شخص از محل دفتر شرکت خود به عنوان مخفیگاه خود نیز استفاده می کند.

سرانجام سیاوش ۴۱ ساله که ۸ سال پیش از آمریکا به کشور بازگشته، پیش از هرگونه فعالیت درباره کلاهبرداری از مالباختگان جدید در محل دفتر جدیدش در منطقه میرداماد، دستگیر شد و به اداره سیزدهم پلیس آگاهی منتقل و صراحتا به اخذ وجوهات نقد از کلیه شکات و مالباختگان اعتراف کرد.

سردار عباسعلی محمدیان رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ، با اشاره به ارزش ۳ میلیارد تومانی پرونده شرکت دانش پژوهان گفت: با شناسایی دهها مالباخته و بررسی اظهارات و مدارک مستند آنها مبنی بر پرداخت دهها میلیون تومان به متهم پرونده، تاکنون ارزش مالی پرونده به بیش از ۳ میلیارد تومان رسیده و به تناسب آن مقام محترم قضایی اقدام به صدور قرار چند میلیاردی برای متهم پرونده کرده است.

رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ در پایان گفت: با توجه به اعتراف صریح متهم به دریافت وجوه نقد از دهها مالباخته در پوشش شرکت دانش پژوهان و در ادامه شناسایی دهها مالباخته در همان مراحل اولیه تحقیقات، از شکات و مالباختگانی که بدین شیوه و شگرد و تحت عنوان شرکت دانش پژوهان مورد کلاهبرداری قرار گرفتند دعوت می شود جهت پیگیری شکایات خود به نشانی اداره سیزدهم پلیس آگاهی تهران بزرگ در خیابان وحدت اسلامی مراجعه کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.