به گزارش ایسنا، مصطفی احمدیان در همایش بررسی حقوق قربانیان حملات شیمیایی روستاهای استان کرمانشاه که با حضور اندیشمندان و فعالان حقوق بشر و جمعی از خانواده های قربانیان حملات شیمیایی شش روستای استان کرمانشاه در سالن همایشهای هتل پارسیان کرمانشاه برگزار شد، اظهارکرد: دقیقا سه روز پس از اعلام رسمی آتش بس میان ایران و عراق، حملات شیمیایی رژیم بعث عراق به روستاهای کردنشین استان کرمانشاه صورت گرفت.

وی ادامه داد: یکی از اهداف اصلی برگزاری این همایش آن است که از خود بپرسیم چرا جنایت شیمیایی «زرده» همچون «سردشت» ابعاد جهانی پیدا نکرد. آیا رسانه ها کوتاهی کردند و یا دلایل دیگری داشته است.

احمدیان تصریح کرد: هدف ما از برگزاری این همایش تحت عنوان «بررسی حقوق قربانیان حملات شیمیایی روستاهای زرده، نسار، شامار، شیرک، باباجانی و دیره» شناساندن عمق فاجعه شیمیایی در این روستاهاست.

رییس کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای دادگستری کرمانشاه گفت: هدف دیگر کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای دادگستری کرمانشاه از برگزاری این همایش آن است که به بررسی حقوق قربانیان این جنایت بشری پرداخته و با استفاده از وکلای معاضدتی به ارائه مشاوره های حقوق و پذیرش وکالت مردم رنجدیده این منطقه بپردازد.

وی خاطرنشان کرد: تاسیس انجمن مردمی دفاع از حقوق قربانیان شیمیایی هدف دیگر کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای دادگستری کرمانشاه در برگزاری این همایش است.

احمدیان با تاکید بر اینکه چیزی منفورتر از جنگ در همه جای دنیا وجود ندارد، گفت: امروز همه ما در اینجا جمع شده ایم که عمق فاجعه بمباران شیمیایی روستاهای زرده، نسار، شامار، شیرک، باباجانی و دیره را به جهانیان نشان دهیم.

وی با بیان اینکه متاسفانه هنوز امکانات درمانی و بیمارستانی برای آسیب دیدگان از این بمباران شیمیایی در سطح منطقه وجود ندارد، اظهارکرد: اینکه بعد از گذشت ۳۰ سال از بروز یک فاجعه بشری هنوز چنین خدمات اولیه ای را هم به آسیب دیدگان آن ارائه نداده ایم، یک تبعیض غیرقابل تحمل است.

رییس کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای دادگستری کرمانشاه گفت: درخواست ما از دولتمردان این است که در راستای کاستن از دردها و آلام مردم رنجدیده این شش روستای شیمیایی شده، امکانات درمانی بیمارستانی مجهزی در سطح این منطقه ایجاد شود.

احمدیان افزود: اینکه رنج دیده گان این بمباران شیمیایی پشت درهای کمیسیون های مربوط به اخذ درصد جانبازی بمانند، در شان آنها نیست و لذا تاکید می کنیم که حقوق مردم این دیار مغفول مانده است.

وی همچنین تاکید کرد: نیاز است یک همبستگی اساسی در قالب راه اندازی یک اتحادیه مشترک بین مناطق شیمیایی شده ایران ایجاد شود که هر کدام از این مناطق به صورت جزیره ای عمل نکنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.