به گزارش ایسنا، جیمز ماتیس در جریان سفر به اروپا گفت که ائتلاف تحت رهبری آمریکا قصد دارد همچنان بر نبرد با گروه موسوم به داعش متمرکز باشد.

او گفت: ما شلیک نمی‌کنیم مگر به سوی دشمن، مگر آنکه طرف داعش باشد. ما از درگیر شدن در جنگ داخلی سوریه خودداری می‌کنیم، ما سعی می‌کنیم این جنگ را از طریق مشارکت دیپلماتیک حل کنیم.

آمریکا در هفته‌های اخیر یک جنگنده سوری و دو هواپیمای بدون سرنشین در آن کشور را هدف گرفت اما می‌گوید که فقط در واکنش به رفتار خصومت آمیز یا هدف گرفته شدن بوده است.

ماتیس گفت: اگر کسی ما را تعقیب کند، ما را بمباران کند یا به سوی ما هجوم بیاورد یا به ما شلیک کند، در آن صورت در شرایط مشروع دفاعی هرکاری لازم باشد برای متوقف کردن آن انجام می‌دهیم.

ناظران می‌گویند یکی از دلایل افزایش درگیری‌ها می‌تواند پیشروی نیروی دولتی سوریه و شبه نظامیان مورد حمایت ایران به سوی نواحی مورد عملیات ائتلاف تحت رهبری آمریکا علیه داعش باشد.

به گزارش بی.بی.سی با افزایش فشار بر داعش در رقه، نبرد برای کنترل این ناحیه پس از سقوط این گروه در جریان است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه ماتیس در مورد نبرد برای گرفتن رقه گفت: واقعا باید با دقت با این شرایط برخورد کرد. هرچه نزدیک‌تر می‌شویم، پیچیده‌تر می‌شود.

نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد هم روز سه شنبه در یک کمیته مجلس نمایندگان کنگره با این سوال روبه‌رو شد که آیا هدف دولت ترامپ در سوریه و خاورمیانه تمرکز بر نابود کردن داعش است یا ساقط کردن دولت سوریه.

هیلی گفت که سوریه یک مساله "خیلی خیلی نگران کننده است" اما "باید یک راه حل سیاسی پیدا شود."

با این حال او در جای دیگری افزود که نمی‌تواند یک "سوریه سالم" را در صورت باقی ماندن اسد در قدرت تصور کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.