به گزارش ایسنا، به نقل از آسوشیتدپرس،‌ "پل مانافورت" یک وکیل،‌ لابی‌گر و مشاور سیاسی آمریکایی است که در سال ۲۰۱۶ به عنوان رئیس ستاد دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری خدمت کرد.

سخنگوی او در بیانیه‌ای اعلام کرد، مانافورت سابقا به یکی از احزاب سیاسی اوکراین مشاوره می‌داد و به همین دلیل نام او طبق "قانون ثبت‌نام عوامل خارجی" در وزارت دادگستری ثبت‌ شد. مانافورت مشاور "حزب مناطق اوکراین" بوده است و این کار را پیش از اعلام نتایج انتخابات آمریکا و نیز پیش از آغاز تحقیقات رسمی درباره مداخله در انتخابات آمریکا آغاز کرده بود.

اقدامات قدیم مانافورت طی چند ماه گذشته در کانون توجه قرار گرفته است چرا که او جزو کسانی است که کارهایشان هدف تحقیقات مجلس نمایندگان و سنای آمریکا قرار دارد. این تحقیقات به مداخله احتمالی روس‌ها در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ و نیز احتمال ارتباط وابستگان و نزدیکان ترامپ به روس‌ها مرتبط است.

مانافورت در مارس ۲۰۱۶ به عنوان مدیر گردهمایی‌های انتخاباتی ترامپ انتخاب شد. او سپس در مه ۲۰۱۶ به سمت رئیس ستاد و استراتژیست ارشد ارتقای مقام یافت اما در اوت پس از افشاگری روزنامه نیویورک تایمز استعفا کرد.

عامل خارجی به فردی گفته می‌شود که به صورت فعال در راستای منافع یک کشور خارجی حین استقرار در کشور میزبان فعالیت کند. عوامل خارجی ممکن است "شهروند" کشور میزبان باشند. یک عامل خارجی مخفی که به عنوان مامور مخفی یک دولت خارجی شناخته می‌شود، در برخی از کشورها به عنوان جاسوس در نظر گرفته می‌شود. برخی کشورها هم مراحلی رسمی برای قانونی کردن فعالیت این عوامل خارجی دارد که به صورت آشکارا فعالیت می‌کنند.

به عنوان مثال ایالات متحده آمریکا در ۱۹۳۸ قانونی تحت عنوان "قانون ثبت عوامل خارجی" را تصویب کرد که مقررات حاکم بر آن شامل یک تعریف جامع و دقیق از "عامل خارجی" می‌شود. طبق آن،‌ عوامل خارجی باید روابطشان را با دولت‌های خارجی شرح داده و اطلاعاتی درباره فعالیت‌های سیاسی و مالی مرتبط ارائه کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.