به گزارش ایسنا، به نقل از دویچه وله، سازمان ملل نیز روز سه‌شنبه اعلام کرده بود خلع سلاح چریک‌های فارک تکمیل شده و طولانی‌ترین درگیری در آمریکای لاتین پایان یافته است.

مراسم تکمیل روند خلع سلاح فارک با مراسمی در کلمبیا و با حضور خوآن مانوئل سانتوس، رئیس جمهور و رودریگو لاندونو، رهبر فارک در اردوگاهی نزدیک مستاس در ایالت متا برگزار شد.

سانتوس که به خاطر توافق صلح با فارک برنده جایزه صلح نوبل نیز شده در توئیتر خود نوشت: فارک به تعهد خود پای بند بود و این اقدام را در تحویل سلاح انجام داد. برای تمام قربانیان این درگیری‌ها عدالت برقرار خواهد شد.

وی همچنین گفته است که به دنبال یک توافق کامل صلح با ارتش آزادی بخش ملی (ELN) است که ۱۵۰۰ شبه نظامی دارد. این گروه چریکی در فوریه سال جاری میلادی با دولت کلمبیا وارد مذاکره شد اما بار دیگر به درگیری با نیروهای دولتی بازگشت.

رهبر فارک نیز در یک سخنرانی گفت که صلح به معنای پایان جنگ و تحویل سلاح به معنای استقبال از صلح است.

ژان آرنو، رئیس هیات سازمان ملل در کلمبیا که مسئول تحویل گرفتن سلاح‌های انفرادی فارک بود، اعلام کرد که در مجموع ۷۱۳۲ قبضه سلاح تحویل داده شده است.

توافق صلح فارک یک بخش کلیدی برای پایان دادن به درگیری بر سر زمین و تنش‌های ایدئولوژیک در کلمبیا است.

چریک‌های سابق فارک حالا قرار است به زندگی غیرنظامی در کلمبیا بازگردند و جنبش آنها به یک حزب سیاسی تبدیل شود.

همچنین برخی از آنها به خاطر جرایمی که در طول این ۵۰ سال مرتکب شدند، عفو می‌شوند یا حکم صادره علیه آنها کم می‌شود. فارک نیز قول داده تا از دارایی‌هایش برای پرداخت غرامت به قربانیان استفاده کند.

دولت بوگوتا و چریک‌های فارک همچنین قول داده‌اند تا با تولید مواد مخدر مقابله کنند.

درگیری ارتش با فارک دست‌کم ۲۶۰ هزار کشته و بیش از ۶۰ هزار مفقود به همراه هفت میلیون بی‌خانمان برجای گذاشته است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.