به گزارش ایسنا، به نقل از دویچه‌وله، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارشی درباره تخریب محله تاریخی "المسوره" در شهر العوامیه در شرق عربستان سعودی منتشر کرده است. نویسنده این گزارش به تخریب مرکز تاریخی شهر که دست‌کم ۴۰۰ سال قدمت دارد و همچنین حمله به ساکنان آن پرداخته و تاکید کرده است که دولت عربستان با این اقدام، تنشی را که در سال‌های اخیر پیوسته وجود داشته، شدت می‌بخشد.

در ماه مه سال جاری سازمان ملل نسبت به تخریب خانه‌ها در این محله اعتراض کرد اما مقامات عربستان گفتند که نابودی این محله برای نوسازی آن و بالابردن استاندارد زندگی ساکنانش صورت می‌گیرد.

در گزارش آسوشیتدپرس آمده است که منصور الترکی، سخنگوی وزارت کشور عربستان به این خبرگزاری گفته است: «تروریست‌ها در العوامیه فعالیت مسلحانه خود را افزایش داده‌اند.»

به گفته شاهدان عینی، حضور گسترده نیروهای امنیتی با خوردوهای زرهی در این شهر، اوضاعی مشابه حکومت نظامی را تداعی می‌کند.

در درگیری‌های سال جاری میلادی در العوامیه، دست‌کم ۶ نظامی، ۶ شبه‌نظامی شیعی و شماری از شهروندان عادی کشته شدند. اکثر این درگیری‌ها در هفته‌های اخیر، پس از آغاز تخریب محله "المسوره" رخ داده است.

به گفته سخنگوی پلیس، یک کارگر تبعه آسیای جنوبی نیز که در عملیات ویران کردن خانه‌ها شرکت داشته، کشته شده است.

نویسنده گزارش آسوشیتدپرس ضمن اشاره به روابط پرتنش میان ایران و عربستان سعودی نوشته است که ریاض ادعا می‌کند، اقدامات مسلحانه در العوامیه در خارج برنامه‌ریزی می‌شوند.

اعتراض‌های شیعیان العوامیه پدیده تازه‌ای نیست، اما پس از دستگیری و اعدام شیخ نمر النمر، روحانی سرشناس شیعه و از رهبران حرکات اعتراضی علیه دولت، افزایش پیدا کرده است.

شیخ‌نمر پیوسته به "تبعیض علیه شیعیان" در عربستان اعتراض می‌کرد و از جانب مقامات عربستان به "تحریک فتنه طایفه‌ای" و "دعوت به قیام مسلحانه" متهم شده بود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.