آمار خبرگزاری رسمی ترکیه درباره درآمد صنعت گردشگری این کشور رشک برانگیز است؛ بخوانید:

درآمد ناشی از یک میلیارد و ۱۸۴ میلیون توریست در ترکیه، نزدیک به یک و نیم تریلیون دلار به صورت مستقیم و غیر مستقیم است. این بخش در مجموع با حجمی معادل ۷.۶ تریلیون دلار حدود ۱۰ درصد از تولید ناخالص داخلی در جهان را تشکیل می دهد.

این بخش همچنین در ازای هر ۱۱ گردشگر برای یک نفر فرصت شغلی ایجاد می کند.

صنعت گردشگری برای ترکیه نقش بسیار مهمی دارد. در آمد ترکیه از هر گردشگر نزدیک به ۷۴۵ دلار است.

***

در آن سو و طبق اعلام مرتضی رحمانی معاون گردشگری کشور:" در دولت تدبیر و امید ۱۹ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر از سال ۹۲ تا پایان سال ۹۵ وارد کشور شده‌اند که از ورود این گردشگران خارجی، بیش از ۳۲ میلیارد دلار نصیب کشور شده است. این میزان درآمد با محاسبه تمام امکانات اعم از حمل‌ونقل، سوغات و سایر خدماتی است که در کشور به گردشگران خارجی عرضه می‌شود."

همانگونه که مشخص است درآمد ۳۲ میلیارد دلاری کشورمان از صنعت توریسم برای سه سال است و این مهم در مقایسه با قابلیت های بسیار بالا و ظرفیت های گسترده گردشگری کشورمان در مقایسه با کشوری مانند ترکیه اصلا مناسب نیست.

اظهارات "کیم سئونگ هو" سفیر کره جنوبی در ایران درباره ضعف صنعت گردشگری کشورمان در نوع خود جالب و البته که قابل تامل است:

"توریسم در ایران مانند زنی زیباست که آرایش ندارد؛ برخلاف سایر نقاط دنیا که در آنها توریسم را بزک و تلاش می‌کنند هر طور که شده، جذابیت‌سازی کنند و ظرفیت‌های گردشگری خود را بشناسانند و در این زمینه برنامه‌ریزی‌های متعددی می‌کنند. حتی گاهی اوقات شاهد هستیم که در برخی کشورها یک چیز به ظاهر معمولی با تبلیغات و امکانات تبدیل به جاذبه توریستی می‌شود، طوری که حتی گردشگران همه جای دنیا به صرافت این می‌افتند که به آن کشور سفر کنند و دنبال اطلاعات بیشتر در مورد آن سرزمین هستند و از راه‌های مختلف می‌خواهند بیشتر در مورد آن کشور و امکان سفر به آن بدانند.

این در حالی است که ایران با وجود داشتن زیبایی‌های غیرقابل انکار در بخش‌های مختلف، چندان خود را به زینت‌هایی که اقتضای صنعت توریسم است، نمی‌آراید. تعبیر من همیشه از صنعت توریسم در ایران همین است که گفتم: زن زیبایی که آرایش ندارد. تمدن غنی ایرانی لبریز از داستان‌های شنیدنی و آثار دیدنی است. این جاذبه‌ها باید بیشتر موردتوجه قرار گیرد و بیش از اینها به زینت‌هایی که نیازمند آن است، آراسته شود."

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.