به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه هافینگتون پست عربی به نقل از میدل ایست آی، از توطئه ای با مدیریت یک فرد نزدیک به محمد بن زاید،ولی عهد ابوظبی و حاکم فعلی امارات برای ترور ولیعهد عربستان توسط یک گروه لیبیایی پرده برداشت.

هنوز یک هفته از اتهامات عادل جبیر وزیر خارجه عربستان سعودی علیه قطر و متهم کردن آن کشور به تلاش برای ترور ملک عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه سابق عربستان در دوران ولیعهدی وی توسط یک گروه لیبیایی نگذشته که میدل ایست آی در گزارشی به نقل از فرزند معمر قذافی به شکل غیرمنتظره ای اعلام کرد متهم اصلی این ماجرا روابط تنگاتنگی با محمد بن زاید ولیعهد وقت ابوظبی و حاکم فعلی امارات داشته است.

میدل ایست آی روز سه شنبه ۲۷ ژوئن ۲۰۱۷ در توضیح این ماجرا نوشت: سعدی قذافی فرزند معمر قذافی چند سال پیش اعلام کرد جاسوس لیبیایی که در توطئه نافرجام برای قتل ملک عبدالله پادشاه سابق عربستان نقش داشت، با حاکم امارات عربی متحده روابط تنگاتنگی داشته است.

عادل جبیر وزیر خارجه عربستان سعودی چند روز پیش اعلام کرد شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی امیر قطر در سال ۲۰۰۳، با همکاری رئیس جمهور سابق لیبی، برای قتل ملک عبدالله پادشاه سابق عربستان در زمان ولیعهدی وی برنامه ریزی کرده بود، اما پس از انتشار این مطالب در پایگاه میدل ایست آی به نقل از فرزند قذافی، ادعاهای جبیر نقش بر آب شد.

جبیر در گفتگو با شبکه العربیه گفته بود در چارچوب تروریسم تحت حمایت قطر در عربستان، به نقش قطر در توطئه قذافی برای ترور پادشاه سابق عربستان در مکه (مکرمه) پی بردیم.

سعدی قذافی در ادامه سخنان خود افزود: محمد اسماعیل سرهنگ سازمان اطلاعات نظامی لیبی، موسی کوسا جاسوس لیبیایی و عبدالرحمان العمودی از رهبران مسلمانان آمریکا که هم اکنون حکم ۲۵۵ سال زندان خود را به اتهام دست داشتن در طرح ترور می گذراند، بر این طرح ترور نظارت داشتند. توطئه کنندگان برای ترور ملک عبدالله با شلیک موشک به کاروان حامل وی برنامه ریزی می کردند. اسماعیل چه از نظر جذب عوامل احتمالی قتل یا تسهیل پرداخت پول به ناراضی های سعودی مقیم لندن برای شرکت در این توطئه، نقشی محوری در این طرح توطئه داشت.

سعدی قذافی در مصاحبه سال ۲۰۱۴ خود اعلام کرده بود اسماعیل از دوستان نزدیک محمد بن زاید ولیعهد وقت ابوظبی بود که شماره تلفن مستقیم وی را در اختیار داشت و پس از سقوط حکومت قذافی در سال ۲۰۱۱۱ نیز به وی تابعیت امارات داده شده بود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.