به گزارش مهر به نقل از پایگاه النشره، «عادل الجبیر» وزیر امور خارجه عربستان سعودی در سخنانی گفت: در خصوص فهرست مطالبات از قطر مذاکره وجود ندارد.

وی افزود: این دست قطر است که از حمایت از تروریسم و افراط گرایی دست بردارد.

گفتنی است که عربستان سعودی، مصر، بحرین و امارات از پنجشنبه گذشته به قطر فرصتی ۱۰ روزه برای بررسی شروط ۱۳ گانه دادند.

در این لیست ۱۳ گانه، مهمترین شروطی که شورای همکاری خلیج فارس برای قطر معین کرده شامل قطع روابط دیپلماتیک با ایران و حزب‌الله، تعطیلی کامل شبکه الجزیره و برچیدن پایگاه نظامی ترکیه از خاک این کشور است.

کشورهای عربی از قطر خواستند تمام روابطش را با گروه «اخوان‌المسلمین»، جنبش «حزب‌الله» لبنان، سازمان تروریستی «القاعده» و گروه تروریستی «داعش» قطع کند.

در ادامه این لیست طولانی آمده است که قطر نباید به شهروندان ۴ کشور مصر، عربستان سعودی، بحرین و امارات عربی متحده تابعیت داده و باید اتباعی را که هم‌اکنون در خاک کشورش هستند، اخراج کنند.

شورای همکاری خلیج فارس این اقدام را تلاشی در راستای ممانعت از دخالت قطر در امور داخلی کشورهای مذکور دانست.

این کشورها همچنین از قطر خواستند تمام اشخاص تحت تعقیب دولت‌های مذکور - به اتهام دست داشتن در فعالیت‌های تروریستی - را به آنها تحویل داده و به حمایت مالی از نهادهایی که از سوی آمریکا تروریستی و افراطی شناخته شده‌اند، پایان دهد.

این در حالی است که دوحه مطالبات آنها را زیاده خواهی تلقی کرده و می گوید تعیین ضرب الاجل به منزله اعمال محدودیت بر حق حاکمیت قطر است.

عربستان سعودی، مصر، بحرین و امارات متحده عربی اخیرا با متهم کردن قطر به ایجاد بی‌ ثباتی در منطقه و حمایت از تروریسم روابط دیپلماتیک با این کشور را قطع کردند.

این درحالی است که دولت قطر این اتهامات را رد می کند و تلاشها برای منزوی سازی دیپلماتیک این کشور را «ناموجه» می خواند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.