به گزارش ایرنا، دیمیتری پسکوف سخنگوی مقر ریاست جمهوری روسیه روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگاران افزود: کرملین برای انجام دیدار روسای جمهوری روسیه و آمریکا در هر قالبی آمادگی دارد.
رسانه های روسی پیشتر اعلام کرده بودند که پوتین و ترامپ در حاشیه اجلاس دو روزه سران بیست کشور (جی20) در شهر هامبورگ آلمان که 16 تیر ماه آغاز می شود، برای نخستین بار با یکدیگر دیدار می کنند.
خبرگزاری ایتارتاس به نقل از سخنان پسکوف نوشت: در این مورد، مساله تشریفات مطرح نیست، زیرا روسای جمهوری دو کشور نخستین دیدار را با یکدیگر انجام می دهند. در هر صورت پوتین و ترامپ همزمان در یک اجلاس و یک شهر حضور خواهند داشت و در هر شرایطی امکان دیدار وجود دارد.
سخنگوی کاخ کرملین گفت: طرف روسی برای هر گونه دیدار سران دو کشور که طرف آمریکایی مناسب بداند، آمادگی خواهد داشت.
در همین حال رسانه های روسی امروز اعلام کردند که ترامپ برای گفت وگوی سخت با پوتین آماده شده است.
روزنامه ماسکوفسکی کامسامولتس نوشت: در حالیکه ترامپ برای دیدار با پوتین آماده است، اطرافیانش توصیه کرده اند از رئیس جمهوری روسیه فاصله بگیرد.
پیشتر سخنگوی کاخ کرملین در باره دیدار رئیسان جمهوری روسیه و آمریکا گفته بود هنوز توافقی انجام نشده است.
روزنامه رسمی راسیسکایا گازتا در بخش اخبار آنلاین خود به نقل از سخنگوی رئیس جمهوری روسیه نوشت: توافق معینی در باره دیدار سران روسیه و آمریکا در حاشیه اجلاس جی 20 در هامبورگ به دست نیامده است، ولی اگر توافقی کسب شود، سریع برگزار خواهد شد.
روابط روسیه و آمریکا در شرایط کنونی تیره است و دو کشور بر اثر تحریم های آمریکایی همکاری ها در بسیاری عرصه ها را متوقف کرده اند.
دولت آمریکا روز سه شنبه درموجی دیگری از تحریم های ضدروسی، 38 فرد و نهاد در روسیه و اوکراینی های مخالف کی یف را در ارتباط با اختلاف چند ساله بر سر شبه جزیره کریمه تحریم کرد.
در بیانیه «ستیون منوچین وزیر خزانه داری آمریکا آمده است: این تحریم ها موجب حفظ فشارها بر روی روسیه تا زمان دستیابی به یک راه حل دیپلماتیک (در ارتباط با اوکراین) می شود.
وزیر امور خارجه روسیه با انتقاد از تحریم های ضدروسی جدید واشنگتن گفت: چیزی جز ابراز تاسف برای روس ستیزی بیمارگونه شرکای آمریکایی نمی توانم بگویم.
خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از سخنان لاوروف در دیدار با «ژان ایو له دریان» وزیر خارجه فرانسه در باره تحریم های ضدروسی نوشت: این اقدام فضای روابط دوجانبه را بهبود نمی بخشد. تحریم ها در مورد روسیه بار دیگر بدون پایه و اساس اعمال می شود. به نظر من استناد به وضعیت اوکراین از دیدگاه ناظران جدی تمسخر آمیز است.
تحریم های ضدروسی که از سال 2014 در قالب مواضع غرب و اتحادیه اروپا به پیشگامی آمریکا در چارچوب پرونده اوکراین وضع شده، همیشه روند افزایشی داشته است.
افزون بر این، دولت اوباما در آخرین روزهای ریاست جمهوری خود در سال ۲۰۱۶ با دستوری ناگهانی ۳۵ دیپلمات روسیه را اخراج و دو ملک دیپلماتیک این کشور را نیز توقیف کرد که دولت ترامپ هم تاکنون حاضر نشده براساس قوانین و مقررات بین المللی آنها را بازگرداند و حتی پیش شرط دریافت یک قطعه زمین در سن پترزبورگ برای ساخت کنسولگری آمریکا را مطرح کرده که توسط مسکو رده شده است.
رئیس جمهوری روسیه نیز 12 خرداد در باره تیرگی روابط روسیه با آمریکا گفت: همکاری های مسکو و واشنگتن در پائین ترین نقطه قرار دارد و در چند سال گذشته پایه های همکاری ها که در دهه های گذشته شکل گرفته بود، تخریب شده است.
ترامپ نیز که در دوران رقابت های انتخاباتی با قاطعیت رویکردهای ضدروسی اوباما رئیس جمهوری وقت آمریکا را محکوم می کرد و وعده تغییر آن را می داد، نه تنها تاکنون کاری نکرده است، بلکه با اعمال تحریم های جدید، شرایط پیچیده تر نیز شده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.