به گزارش خبرآنلاین، حضرت آیت‎الله خامنه‎ای در خطبه‎های پس از نماز عیدفطر با تبریک این عید به نمازگزاران و ملت ایران و امت اسلامی، فرمودند: باید تبریک عرض کرد به همه آحاد مسلمان که توفیق روزه داری ماه رمضان را داشته و از این آزمایش الهی سربلند بیرون آمدند. خداوند این عبادات و توجهات را انشالله از شما قبول کند و مشمول عنایت ویژه خود قرار دهد.

ایشان افزودند: امسال ماه رمضان به معنی واقعی کلمه ماه مبارکی بود. مردم ما نشانه های توسل و تقرب را در رفتار خودشان ومراسمی که داشتند نشان دادند. فضا، فضای معنوی و تقرب و توسل و به معنی واقعی کلمه فضای ماه رمضان بود. روزه داری در روزهای گرم و بلندترین روزهای سال، نشانه معنویت و احتزاز روحی بود که در همه بخش های کشور و نقاطی که حرارت هوا بالا بود، محسوس و ملموس بود. حضور چشمگیر جوانان در مراسم عبادی امسال پررنگ بود و آنطور که به ما گزارش شد، صدها جلسه گرم در روز و شب در تهران برگزار شد که عمده شرکت کنندگان آن جوانان بوده اند. سفره های افطار ساده مردمی در مساجد و معابر گسترده شده بود و بسیار عادت و سنت خوبی است که در سالهای اخیر رواج یافته است. کمک های مردمی زیادی به آزادی زندانیان جرایم غیرعمد انجام شده است. از این رو ماه رمضان امسال ماه بسیار مبارکی بود. شب های قدر هم شب های تضرع و استعانت مردم بود. اشک هایی ریخته شد و ناله هایی زده شد که خیلی با ارزش است و بنیه معنوی یک ملت را تقویت می کند و ما را در راه های دشوار کمک می کند.

مقام معظم رهبری با اشاره به اینکه راهپیمایی قدس با آن عظمت و شکوه در بلندترین روزهای سال برگزار شد، ادامه دادند: این حرکت عظیم مردم حقیقتا کاری بزرگ و تاریخی است و برای افتخار ملت می ماند. آنچه در این ماه به دست آوردید ذخیره الهی برای شماست که باید حفظش کنید. با استمرار این حالت، تلاوت قرآن را حفظ کنید. این ماه تمرین ریاضت و توجه به خدا بود. از این تمرین حداکثر استفاده را بکنید و این ذخیره را برای خود حفظ کنید.

رهبر معظم انقلاب در خطبه دوم نماز عید فطر با بیان اینکه یک جمله از آنچه که دراین خطبه عرض می کنم مربوط به مسائل داخلی و یک جمله مربوط به مسائل عمومی دنیای اسلام است، تصریح کردند: ملت عزیز ایران سرافراز باشند که کارهای بزرگی انجام دادند. دلشاد کنید، امید در دل بپرورانید که کارهای بزرگی انجام دادید. در همین ماه مبارک و اندکی پیش از ان آن انتخابات پرشور را به دنیا نشان دادید که کار بزرگی بود. ثانیا همین راهپیمایی روز قدس کار با عظمتی بود.
ایشان بیان کردند: این تهاجم قدرتمندانه سپاه به دشمنان کار بزرگی بود. دستاوردهای معنوی و شخصی و عبادی ذخیره های معنوی ما است و این چیزها ذخیره های اجتماعی است که باید حفظ شود. ملت باید اتحاد خوشان را حفظ کنند و انگیزه انقلابی خودشان، حرکت در جهت اهداف انقلاب را حفظ کنند. امیدوارم که هرچه زودتر دولت جدید تشکیل شود و کارهای لازم را برای کشور شروع کنند، کارهای بزرگی در پیش است که باید انجام بگیرد، کار برای تولید داخلی، اشتغال جوانان که جزء مسائل مهم ما است. امسال را هم ما سال تولید ملی و اشتغال نام گذاری کردیم.
رهبر معظم انقلاب با بیان اینکه از جمله کارهای مهم کارهای فرهنگی است، تصریح کردند: ما خلل و فرج فرهنگی زیاد داریم، جاهایی که نفودگاه دشمن است، بسیار است. این را هم مجموعه های مسوول دولتی و مجموعه های عظیم مردمی باید در نظر بگیرند.
ایشان ادامه دادند: آتش به اختیار به معنای کار فرهنگی خودجوش و تمیز است. همه جوان ها و صاحبان اندیشه و همت با ابتکار کار فرهنگی خودشان را به کار ببرند و منافد فرهنگی را بشناسند. آتش به اخیار به معنای بی قانونی و فحاشی و مدیون کردن جریان انقلابی کشور نیست.
ایشان فرمودند: نیروهای انقلابی بیش از همه باید مراقب نظم و آرامش کشور و عدم سوء استفاده دشمنان از وضعیت کشور و حفظ قوانین باشند. این مراقبت ها در درجه اول متوجه نیروهای دلسوز کشور است.
مقام معظم رهبری درباره مسائل دنیای اسلام هم با اشاره به اینکه زخم های بسیاری بر پیکر امت اسلامی است، افزودند: در یمن و بحرین و دیگر کشورها شاهد این زخم‎ها هستیم. دنیای اسلام باید به طور صریح از مردم یمن حمایت کند و نسبت به ظالمانی که در ماه مبارک رمضان آنها را مورد تهاجم قرار می دهد، اظهار انزجار و برائت کنند. ملت ما پشتوانه این حرکت عظیم دنیای اسلام است.
ایشان ادامه دادند: ما صریحا مواضعمان را نسبت به دوستان و دشمنان و معارضان مطرح می کنیم. دنیای اسلام وبویژه روشنفکران اسلام باید این کار را بکنند تا خدا را از خود خشنود کنند ولو اینکه طواغیت ناراحت شوند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.