به گزارش تابناک، در همین حال ارزش معاملات نیز به ۷۶۸ میلیارد ریال رسید. این در شرایطی است که روز گذشته قیمت سکه بهار آزادی طرح جدید در بازار نقدی با افزایش نسبت به آخر هفته قبل، یک میلیون و ۲۱۳ هزار تومان فروخته شد.

همچنین هر گرم طلای ۱۸ عیار در بازار در محدوده ۱۱۵ هزار تومان فروخته شد. نیم سکه و ربع سکه هم به ترتیب ۶۴۲ و ۳۷۶ هزار تومان عرضه شدند. از سوی دیگر هر اونس طلا برای معاملات در بازارهای جهانی بیش از ۱۲۵۷ دلار داد و ستد شد.

به این ترتیب در معاملات سکه آتی در روز گذشته، همسو با بازار نقدی، هر ۵ سر رسید در بورس کالای ایران روندی مثبت داشت، به طوری که قرارداد سکه آتی سررسید تیرماه سال ۹۶ با ۰.۱۱ درصد افزایش با رقم یک میلیون و ۲۲۴ هزارتومان مورد معامله قرار گرفت.

قرارداد سکه آتی سررسید شهریور ماه رشد ۰.۲ درصدی را تجربه کرد و با رقم یک میلیون و ۲۵۴ هزار تومان داد و ستد شد.

در همین حال قراداد آتی سکه سررسید آبان ماه نیز با رقم یک میلیون و ۲۸۵ هزار تومان خریداری شد که نسبت به آخرین روز مبادلاتی هفته گذشته ۰.۲۶ درصد کاهش داشت.

از سوی دیگر قرارداد سکه آتی تحویل دی ماه نیز با ۰.۳۸ درصد افزایش با رقم یک میلیون و ۳۱۹ هزارتومان مورد معامله قرار گرفت. قرارداد سکه آتی تحویل اسفندماه نیز نسبت به آخرین روز مبادلاتی هفته گذشته با رشد ۰.۳۲ درصدی مواجه و با رقم یک میلیون و ۳۵۴ هزار تومان خریداری شد.

قیمت طلا در دستان نفت و دلار

در حالی که طی روزهای آینده آمارهای مهم اقتصادی چندان زیادی منتشر نخواهد شد، تحلیلگران معتقدند که قیمت طلا در هفته آتی بیشتر تحت تاثیر نوسانات ارزش دلار آمریکا و قیمت جهانی نفت قرار خواهد داشت.

بر اساس این گزارش قیمت جهانی طلا در پایان مبادلات هفته گذشته به بیش از ۱۲۵۶ دلار رسیده است. این برای نخستین بار در ۳ هفته اخیر بوده است که قیمت جهانی طلا با افزایش نسبی روبرو شده است.

قیمت هر اونس نقره نیز به ۱۶.۶۶ دلار رسیده که نسبت به هفته گذشته تغییر چندانی نداشته است. به اعتقاد تحلیلگران اقتصادی، طلا به خوبی توانسته است در برابر فشارهای ناشی از اظهارات مقام های ارشد فدرال رزرو در روزهای گذشته مقاومت نشان دهد و سطح حمایتی ۱۲۴۰۰ دلاری را حفظ کرده است.

آدام باتون تحلیلگرارشد موسسه سرمایه گذاری فارکس لایو تاکید کرد: عملکرد قیمت طلا بسیار امیدوار کننده است چرا که توانسته است در برابر اظهارات تند مقام های ارشد فدرال رزرو آمریکا برای افزایش نرخ بهره، مقاومت کند.

بسیاری از فعالان بازارهای بین المللی بر این باورند که کاهش ارزش دلار و افت بهره اوراق قرضه آمریکا و افزایش نگرانی ها و نااطمینانی ها درباره افزایش نرخ بهره فدرال رزرو، می تواند به نفع قیمت جهانی طلا در کوتاه مدت باشد.

تحلیلگران موسسه سرمایه گذاری سی ام سی مارکتس نیز بر این باورند که سقف بدهی های دولت آمریکا همچنان یک مساله حل نشده باقی مانده است و فدرال رزرو در چنین شرایطی قادر به افزایش نرخ بهره نخواهد بود.

تازه ترین نظرسنجی سی ام ئی نشان می دهد که احتمال افزایش نرخ بهره فدرال رزرو تا پایان امسال به ۵۳ درصد رسیده است. نوسانات نرخ بهره می تواند تاثیر زیادی بر ارزش دلار آمریکا داشته باشد.

از سوی دیگر کاهش ارزش دلار و افت قیمت جهانی نفت می تواند به نفع قیمت جهانی طلا باشد. قیمت جهانی نفت در هفته ای که گذشت به پایین ترین سطح خود در یک سال اخیر رسیده است. در حالی که قیمت جهانی نفت به پایین تر از سطح روانی و حساس ۵۰ دلاری رسیده است، به نظر می رسد روند نزولی قیمت طلای سیاه ادامه یابد.

ادامه روند نزولی قیمت نفت در بازارهای جهانی از سوی دیگر به ضرر شاخص سهام نیز خواهد بود.

باتون افزود: کاهش قیمت نفت خطر افت تورم و ریسک های اقتصادی در آمریکا را افزایش خواهد داد و این مساله مانع از افزایش نرخ بهره فدرال رزرومی شود.آخرین باری که قیمت نفت به سطح ۳۰ دلار در هر بشکه رسید، قیمت جهانی طلا ۱۵ درصد افزایش یافت.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.