به گزارش ایسنا به نوشته روزنامه دیلی میل، اسماعیل کاموکا در سال ۲۰۰۷ میلادی برای ارسال پول نقد به گروه اسلامی مبارز لیبیایی و همچنین فراهم کردن پاسپورت‌های جعلی به سه سال و ۹ ماه حبس محکوم شد.

سلمان عبیدی تروریست ۲۲ ساله که در بمب‌گذاری انتحاری در تالار کنسرتی در منچستر ماه گذشته جان ۲۲ تن را گرفت، به گروه اسلامی مبارز لیبیایی مرتبط بوده است.

کاموکای ۵۱ ساله در سال ۱۹۹۴ میلادی پیش از آنکه درخواست پناهندگی سیاسی بدهد به انگلیس نقل مکان کرد.

بر اساس گزارش روزنامه تایمز، وی در حال حاضر در یک خانه دولتی در منطقه برنت اوک لندن زندگی می‌کند.

مشخص شده که کاموکا در اداره امور فرهنگی و کنسولی سفارت لیبی در کنزینگتون مشغول فعالیت است.

در سال ۱۹۸۴ میلادی یوون فلچر توسط گلوله‌ای که از مقر نزدیک به این سفارت شلیک شده بود، کشته شد.

کاموکا در دادگاه به عنوان رهبر شاخه انگلیس یک گروه تروریستی مرتبط با القاعده توصیف شد. قاضی اعلام کرد که وی خطری برای امنیت ملی این کشور محسوب می‌شود.

سوزان داد دختر افسر پلیسی که در بمب‌گذاری‌های هرودز در سال ۱۹۸۳ با استفاده از مواد منفجره‌ای که توسط لیبی فراهم شده بود جان باخت، گفت: انتصاب کاموکا در سفارت لیبی در انگلیس پیام اشتباهی را به تروریست‌ها می‌رساند.

گروه اسلامی مبارز لیبیایی در سال ۲۰۰۱ به عنوان یک سازمان تروریستی اعلام شد اما برخی از طرفدارانش اجازه داشتند تا به عنوان پناهنده در کشورهای مقیم بمانند.

سازمان ملل اعضای این گروه را به ارتباط داشتن به بمب‌گذاری‌ها در مراکش و همچنین حمله به قطار مادرید در سال ۲۰۰۴ میلادی متهم کرده است.

این در حالی است که کاموکا از دولت و آژانس‌های اطلاعاتی انگلیس شکایت کرده و مدعی است که وی اشتباها در جریان تلاش برای اخراجش از کشور زندانی شده بود.

وی همچنین افزود: اسناد و مدارک استفاده شده علیه وی در این پرونده از طریق شکنجه در لیبی به دست آمده بودند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.