به گزارش ایرنا، دستورالعمل نحوه تشکیل و فعالیت کارگروه وقف ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار، همکاری در زمینه اجرای طرح های عمرانی، احیا، مرمت و بازسازی موقوفات کشور و همکاری بین شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری و سازمان اوقاف در زمینه بازآفرینی شهری رقبات وقفی واقع در محدوده های نارکارآمد شهری از مهم ترین اصول همکاری های طرفین در این بخش است.
همکاری متقابل در زمینه تعیین تکلیف املاک موقوفه در سطح کشور و بهسازی، نوسازی و توانمند سازی بافت های فرسوده شهری و تبدیل به احسن اراضی موقوفه و توسعه خدمات وقف در جامعه در اجرای سیاست های تامین مسکن برای اقشار آسیب پذیر و کمک به اجرای طرح های هادی روستایی با اولویت روستاهای حریم بلافصل شهرها و ثبت وضعیت املاک اراضی وقفی در سامانه ثبت و اسناد و املاک کشور از مهمترین اهداف امضای این تفاهم نامه بین وزارت راه و شهرسازی و سازمان اوقاف است.
رییس سازمان اوقاف و امور خیریه در حاشیه مراسم امضای این سه تفاهمنامه گفت: اماکن وقفی محل رجوع مردم است و اکنون مردم از یک هزار و ۷۲۰ مجموعه درمانی و ۱۳۳ بیمارستان وقفی در کشور استفاه می کنند.
حجت الاسلام والمسلمین علی محمدی افزود: مساجد که عموما وقفی هستند، همواره در زمینه مسایل مهم سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و مذهبی به مردم خدمات ارایه می دهند.
وی گفت : اکنون حدود ۹ هزار بقعه و اماکن مقدس در سطح کشور وجود دارد و آمارها هم نشان می دهد که از ۲۸ اسفند ماه سال ۹۵ تا ۱۵ فروردین ۹۶ بیش از ۴۰ میلیون نوبت مردم در سطح کشور به این اماکن مراجعه کرده اند و این نشان می دهد که اماکن موقوفه یک سرمایه ارزشمندی است که بهره برداران اصلی آن مردم هستند.
محمدی از آمادگی سازمان اوقاف برای کمک به دولت و مردم برای آبادانی اماکن عمومی و وقفی در شهرها و روستاها خبرداد و گفت: سازمان اوقاف آمادگی دارد در احیای بافت های فرسوده شهری و حاشیه نشینی با دولت و وزارت راه وشهرسازی همکاری کند، زیرا مردم بدون دعوت در اماکن وقفی و امامزاده ها حضور پیدا می کنند.
وی در پایان اظهارداشت: سال ۸۹ متوسط وقف در کشور ۲۰۰ موقوفه بود، اما اکنون به بیش از ۲۸۰۰ موقوفه افزایش یافته و این نشان می دهد که مردم به وقف کردن اموال و اراضی خود به عنوان یک حکم الهی بسیارعلاقمند شده اند، زیرا مردم از منافع آن بهره مند می شوند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.