به گزارش ایرنا، نشریه آمریکایی هیل روز گذشته با استناد به گزارشی درهمین زمینه از یک رسانه آلمانی نوشت: به نظر می رسد که شولتز به عنوان رقیب اصلی مرکل، با چنین اظهاراتی صدر اعظم کنونی آلمان را به خاطر اجازه دادن به ترامپ برای چنین برخورد نامناسبی سرزنش کرده است.
روزنامه دویچه وله روز دوشنبه به نقل از شولتز رئیس سابق پارلمان اروپا که رقیب اصلی ترامپ در انتخابات سپتامبر آینده محسوب می شود، گزارش داد: رهبر کشور نباید «به وی (اشاره به ترامپ) یا خودش اجازه دهد همچون رئیس جمهوری آمریکا در نشست اخیر گروه هفت رفتار کند.»
شولتز گفت: این چه تبلیغات انتخاباتی باشد یا نباشد، در حال حاضر می خواهم به صراحت بگویم که 'صدراعظم نماینده همه ما در نشست های این چنینی است و من کاملا با رفتار این مرد با مقام ارشد دولت ما، مخالف هستم. چنین رفتاری ناپذیرفتنی است.'
مرکل به دنبال مذاکراتش با ترامپ در نشست گروه هفت گفت که آلمان دیگر نمی تواند به آمریکا به عنوان شریک «به طور کامل اتکا کند».
وی همچنین گفت وگوهایش با ترامپ درباره تغییرات آب و هوایی را «ناراضی کننده» خواند.
با این حال، «استفن سیبرت» سخنگوی مرکل روز دوشنبه گفت که صدر اعظم بر تقویت روابط با واشنگتن متمرکز است.
وی در مصاحبه با خبرگزاری آسوشیتدپرس درباره روابط آلمان و واشنگتن گفت: (آنها) ستون مستحکم سیاست خارجی و امنیتی ما هستند و آلمان به تقویت چنین روابطی ادامه می دهد.
روزنامه واشنگتن تایمز در گزارشی با عنوان «رقبای انتخاباتی مرکل از وی درمقابل ترامپ حمایت می کنند» اظهارات شولتز درباره غیرقابل قبول خواندن رفتار ترامپ را نشانه حمایت وی از مرکل با وجود رقیب بودن وی در انتخابات ارزیابی کرد و نوشت: شولتز رهبر حزب سوسیال دمکرات آلمان روز یکشنبه نیز به دنبال اظهارات مرکل در مصاحبه با شبکه ARD آلمان گفت 'همکاری قوی تر کشورهای اروپایی در همه سطوح پاسخی به دونالد ترامپ است'.
طبق این گزارش، شولتز همچنین روز دوشنبه هم در توئیتی به زبان آلمانی، انگلیسی و فرانسوی نوشت: بهترین پاسخ به ترامپ وجود اروپایی قوی است.
این روزنامه می نویسد: چنین اظهاراتی نشان می دهد که شهرت ترامپ در اروپا می تواند به شکل غیرمنتظره ای در سیاست های این قاره تاثیر بگذارد. با وجود کاهش احتمال صدراعظمی شولتز به دنبال عملکرد ضعیف حزب سوسیال دمکرات انتخابات اخیر منطقه ای، بسیاری از رای دهندگان آلمانی در خصومت حزب چپ میانه با ترامپ سهیم هستند.
این در حالی است ترامپ از ابراز تعهد درباره حمایت از متحدان آمریکا در ناتو در صورتی که هدف حمله قرار گیرند، خودداری کرد. وی در عوض تاکید کرد که که ۲۳ کشور از ۲۸ کشور عضو ناتو به مالیات دهندگان آمریکایی بدهکار هستند. در اجلاس گروه هفت نیز امتناع ترامپ از حمایت از توافق آب و هوایی پاریس و انتقادش از آلمان در مسائل تجاری، به نارضایتی مرکل و دیگر مقامات اروپایی ها منجر شد.
در نظرسنجی انجام شده در فوریه گذشته، 78 درصد آلمانی ها گفتند که «بسیار نگران» سیاست های ترامپ هستند و تقریبا 20 درصد از آنها از سیاست های «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه ابراز نگرانی کردند.
شولتز در مقایسه با مرکل لحن تندتری را در انتقاد از ترامپ بکار بسته است و با خواسته آمریکا از آلمان برای اختصاص ۲ درصد از تولید ناخالص دفاعی خود به امور دفاعی که ترامپ هم در نشست هفته گذشته خود با رهبران ناتو بر آن تاکید کرد، مخالفت کرده است.
به گزارش ایرنا، مرکل طی یک گردهمایی انتخاباتی در شهرمونیخ در جنوب آلمان گفته بود: اتحاد غرب به علت 'برگزیت' و ریاست جمهوری دونالد ترامپ در آمریکا دچار شکاف شده و اروپا باید سرنوشت خودش را به دست بگیرد. آن دوران که می توانستیم بطور کامل به دیگران اتکا کنیم در حال پایان است، من این را در چند روز گذشته تجربه کردم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.