به گزارش ایسنا، دکتر "حسین فرامرزی" شامگاه دوشنبه ۸ خرداد در جمع خبرنگاران با بیان اینکه بیماری ویروسی تب خونریزی دهنده کریمه کنگو (CCHF) با گزش یک کنه از خانواده Bunyaviridae منتقل می شود، گفت: گرچه میزبان اصلی آن حیوانات است، اما موارد پراکنده آن در انسان نیز دیده می شود .

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: این بیماری را برای نخستین بار دانشمندان روسی در سال ۱۹۴۴ در شبه جزیره کریمه شناسایی کردند و تب هموراژیک کریمه نام گرفت؛ در سال ۱۹۶۹ مشخص شد عامل تب خونریزی دهنده کریمه مشابه عامل بیماری است که در جریان اپیدمی سال ۱۹۵۶ در کنگو پیدا شد و ترکیب نام این دو منطقه علت نامگذاری این بیماری است .

او افزود :CCHF یا همان تب خونریزی دهنده کریمه کنگو بیشتر در آفریقا، بالکان، خاورمیانه و کشورهای آسیای جنوبی دیده می شود و طیف وسیعی از حیوانات وحشی و حیوانات اهلی مانند گاو، گوسفند و بز میزبان اصلی این ویروس هستند .

فرامرزی با بیان اینکه پرندگان اغلب نسبت به ویروس مقاوم هستند، اضافه کرد: اما شیوع این بیماری در شترمرغ و کشتارگاه های مرغ در آفریقا نیز دیده شده است .

مدیرگروه بیماری های واگیر دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: ویروس CCHF بر اثر گزش کنه و تماس با خون و بافت آلوده به وجود می آید و بیشتر قربانیان کارگران کشتارگاه ها، دامپزشکان و کشاورزان هستند؛ دوره نهفته بیماری بسته به عمق نیش کنه متفاوت است و در صورت گزش عمیق، دوره نهفته بین یک تا سه روز و حداکثر ۹ روز است .

مهمترین نشانه های تب خونریزی دهنده کریمه کنگو

او با بیان اینکه اگر بیماری بر اثر تماس با خون یا بافت آلوده باشد، دوره نهفته پنج تا شش روز و حداکثر ۱۳ روز به طول می‌انجامد، اضافه کرد : تب، درد عضلانی، گردن درد، سفت شدن بافت گردن، درد چشم، حساسیت چشم نسبت به نور، تهوع، استفراغ، اسهال، شکم درد، گلودرد، نوسانات خلقی شدید و خواب آلودگی از مهمترین نشانه های تب خونریزی دهنده کریمه کنگو هستند.

این کارشناس گفت: در برخی بیماران افزایش ضربان قلب، تورم غدد لنفاوی، بزرگ شدن کبد، خونریزی داخلی قابل مشاهده از روی پوست، نارسایی کبد و ریه نیز دیده می شود .

مدیر گروه بیماری‌ای واگیر دانشگاه علوم پزشکی شیراز داروهای ضد ویروسی را تنها راه درمان این بیماری عنوان کرد که به صورت خوراکی و وریدی استفاده می شوند و یادآور شد: از نظر تامین دارو هیچ مشکلی وجود ندارد .

فرامرزی گفت: با توجه به اینکه بیماری بر روی لاشه دام هیچ‌گونه نشانه ای ندارد، دامداران و افرادی که با دام سر و کار دارند، باید به مواردی مانند تمیز کردن روزانه جایگاه نگهداری دام، به سم‌پاشی دام‌ها و جایگاه نگهداری آن‌ها در صورت مشاهده کنه بر روی بدن دام و خودداری از جداسازی و له کردن کنه‌های موجود روی بدن دام، توجه کنند .

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز به شهروندان توصیه کرد که خرید گوشت و فرآوردهای خام دامی از محل‌ و فروشگاه‌های معتبر و مجاز انجام دهند و افزود: گوشت باید به مدت ۱۸ تا ۲۴ ساعت در دمای یخچال نگهداری و سپس مصرف شود.

فرامرزی گفت: دل و جگر (آلایش خوراکی) باید به مدت ۴۸ ساعت در دمای یخچال نگهداری و سپس مصرف شود و در هنگام قطعه‌قطعه کردن گوشت، استفاده از دستکش را فراموش نکنیم و جدی بگیریم

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.