به گزارش ایسنا، به نقل از القدس العربی، دیده‌بان حقوق بشر در بیانیه‌ای اعلام کرد: مشروعیت دولت منوط به احترام به قوانین و دستگاه قضایی است، در نتیجه دولت باید سنی‌ها را قانع کند که با رعایت این مسائل گزینه بهتری نسبت به داعش است.

این نهاد بین‌المللی تأکید کرد: ویدئوها و تصاویری که منتشر شده، نشان می‌دهد حامیان داعش به دست نیروهای عراقی شکنجه می‌شوند و بسیاری از شهروندان به دست نیروهای وابسته به طرف‌های مختلف درمعرض شدیدترین تجاوزات قرار گرفته‌اند.

در این بیانیه آمده است: افرادی که در این ویدیوها شکنجه می‌دهند از افراد دوره صدام یاد گرفته‌اند و از خود داعش تقلید می‌کنند طوری که در یکی از این ویدئوها سربازان به شکل عجیبی یکی از بازداشت‌شدگان را قبل از قتل مجبور می‌کنند تا سوگند بیعت با داعش را پس بگیرد.

در این بیانیه تأکید شده است: این ویدئوها تنها سند مربوط به نقش حقوق بشر از سوی نیروهای امنیتی عراق در جنگشان علیه داعش نیست بلکه دیده‌بان حقوق بشر گزارشات موثقی از نقض‌های خطرناک حقوق بشر از عملیات اعدام دسته‌جمعی و بازداشت و مجازات دسته‌جمعی نزدیکان تروریست‌های داعش از جمله انهدام منازل و مهاجرت اجباری و بازداشت اجباری بیش از ۱۰۰۰ شهروندی است که به دلیل جنگ با داعش مهاجرت کرده‌اند.

در این بیانیه آمده است: دولت عراق باید درک کند که حمایت تمامی عراقی‌ها به ویژه سنی‌ها لازم است. دولت عراق در نهایت باید احترام خود به قوانین و دستگاه قضایی و محاکمه عاملان نقض حقوق بشر را ثابت کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.