به گزارش تابناک به نقل از رویترز، امروز قیمت آتی نفت خام برنت لندن، نسبت به قیمت بسته شده در هفته گذشته، ۱۹ سنت کاهش یافت و این نفت در بازار بشکه‌ای ۵۱. ۹۶ دلار معامله شد، این در حالی ست که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۱۹ سنت کاهش، بشکه‌ای ۴۹. ۶۱ دلار صورت گرفت.

در روز جمعه قیمت نفت که در پنجشنبه سقوط کرده بود، اندکی افزایش یافت. علت سقوط قیمت نفت در روز پنجشنبه نا امیدی تجار از کاهش بیشتر تولید بودند. پیشتر منابع مطلع خبر داده بودند که امکان تعمیق قرارداد و کاهش بیشتر نفت از جمله موضوعاتی است که در نشست اصلی اوپک در وین که دیروز برگزار شد، مورد بحث قرار میگیرد. اما در نشست دیروز، میزان کاهش تغییری نداشت و این امر موجب نا امیدی سرمایه گذاران و خروج آن‌ها از بازارهای پرریسک‌تر شد.

این بار نیز تصمیم بر آن است که تولیدکنندگان غیر عضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) این سازمان را در قرار داد کاهش تولید همراهی کنند. در صدر تولید کنندگان غیر عضو، روسیه به عنوان یکی از بزرگترین تولید کنندگان نفت در جهان قرار گرفته است.

درست مثل قرارداد اول که در اواخر سال ۲۰۱۶ توافق شد و قرار بود از ابتدای سال ۲۰۱۷ به مدت ۶ ماه اجرا شود، این بار نیز تولید روزانه ۱. ۸ میلیون بشکه کاهش میابد. 

زمان اجرای قرارداد اولیه، در پایان ماه ژوئن به اتمام می‌رسد. با توافق روز پنجشنبه شاهد ادامه این قرارداد برای ۹ ماه دیگر خواهیم بود، اما با این وجود، قیمت نفت نتوانست آن چنان که انتظار می‌رفت تغییر پیدا کند و به بالای ۵۵ دلار برسد.

تمدید این توافق همزمان شده است با افزایش تولید آمریکا؛ یکی از تولید کنندگانی که در این توافق حضور ندارد. می‌توان گفت که از اراسط سالل ۲۰۱۶ تولید آمریکا ۱۰ درصد افزایش یافته است و به ۹. ۳ میلیون بشکه در روز رسیده است، یعنی تقریبا به همان میزانی که دو تولید کننده بزرگ جهان، عربستان و روسیه، تولید می‌کنند.

بر اساس آمار موسسه بیکر هاگز، شرکت‌های حفاری نفتی آمریکا برای ۱۹ امین هفته متوالی تعداد سکوهای حفاری خود را افزایش داده و به ۷۲۲ سکو رسانده اند که بیشترین تعداد سکو از آوریل ۲۰۱۵ تاکنون است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.