به گزارش ایلنا، مجید رضازاده، رئیس مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی با بیان این مطلب گفت: کودکان و نوجوانان که سوءمصرف مواد مخدر دارند را به دلایلی نمی‌توان در مراکزی که بزرگسالان حضور دارند، نگهداری کرد و آنها نمی‌توانند در مراکز اقامتی حضور داشته باشند. به همین دلیل ما مدل اقامتی مراکز درمان و بازتوانی سوء مصرف مواد مخدر کودکان و نوجوانان را برای اولین بار در زاهدان راه‌اندازی کردیم و اکنون ۲ سال از آغاز این طرح می‌گذرد.

وی ادامه داد: در این اقامت‌گاه‌ها بعد از درمان، سم‌زدایی و روانشناسی، بازتوانی را به کودکان و نوجوانان آموزش می‌دهیم و پس از این مراحل کودکان را به خانواده‌ها باز می‌گردانیم و اگر کودکان به هر شکلی سرپرست مشخصی نداشته باشند به مراکز نگهداری فرستاده می‌شوند.

رئیس مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی با اشاره به دیگر مراکز درمان، بهبود و بازتوانی سوء مصرف نوجوانان که در دست تاسیس است، گفت: مراکز بهبود و بازتوانی با توجه به الگوی زاهدان در استان‌های البرز، خراسان شمالی و تهران تاسیس خواهد شد تا از این طریق بتوانیم به کودکان و نوجوانان معتاد خدمات ارائه دهیم. آمار شهرهایی که در آن کودکان و نوجوانان معتاد هستند در دست نیست، اما باید به این نکته اشاره کنیم که هر جا حاشیه‌نشینی گسترش پیدا کند به همان اندازه اعتیاد در کودکان و نوجوانان نیز گسترش پیدا می‌کند، زیرا این اقشار جامعه در معرض آسیب‌های اجتماعی بالایی قرار دارند.

وی در زمینه بازپروری کودکان و نوجوانان کار معتاد افزود: در زمینه بازپروری کودکان و نوجوانان کار، فعالیت ما باید بیشتر و تخصصی‌تر شود. ما در مراکز روزانه خدمات مددکاری و برنامه‌ریزی شده‌ای به کودکان می‌دهیم، اما این کودکان پس از گذراندن ساعاتی در این مراکز به آغوش خانواده‌هایی باز می‌گردند که یا اعتیاد دارند یا توانایی سرپرستی کودکان و نوجوانان را ندارند. نباید این موضوع را نادیده بگیریم که عامل ۹۰ درصد گرایش نواجوانان به اعتیاد وضعیت نامناسب خانواده‌ها است.

رضازاده در مورد وضعیت دانش‌آموزان معتاد ادامه داد: اکنون دیگر کسی نمی‌تواند منکر اعتیاد دانش‌آموزان باشد و این موضوع بسیار آشکار است و دانش‌آموزان معتاد پذیرفته شده‌اند. خوشبختانه اکنون دیگر همانند گذشته دانش‌آموزان معتاد از مدارس اخراج نمی‌شوند و با تلاش عوامل آموزش و پرورش به سوی درمان و بازپروری باز گردانده می‌شوند و مشاوران درمان با آنها در ارتباط نزدیک هستند.

رئیس مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی با اشاره به مصرف داروهای اعتیادآور گفت: متاسفانه برخی از دانش آموزان به دلیل عدم آگاهی و برای اینکه بهتر درس بخوانند یا بیشتر بیدار بمانند داروهای اعتیادآور مصرف می‌کنند. ما آماری از مصرف داروهای اعتیادآور در جوانان و نوجوانان در دست نداریم، اما می‌توان اعلام کنیم که اعتیاد دارویی در بین نوجوانان وجود دارد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.