به گزارش ایرنا، به سرخط اصلی خبرها و همچنین نوشته های سرمقاله نویسان و نویسندگانِ روزنامه های امروز یکشنبه هفتم اردیبهشت ماه سال جاری در حوزه های سیاسی و اقتصادی نگاهی انداخته و مهم ترین موضوع های مورد توجه این روزنامه ها از جمله رایزنی های مربوط به انتخاب هیات رئیسه مجلس دهم، مباحث پساانتخاباتی و گفت وگوهای دیروز «حسن روحانی» با رهبران دیگر کشورها را بررسی کرده است.

**رقابت و رایزنی برای انتخاب دومین هیات رئیسه مجلس

فرایند انتخابات هیات رییسه مجلس دهم در حالی کلید خورده که هنوز بهارستان‌نشین‌ها نتوانسته‌اند برای انتخابات این دوره به نتیجه قطعی برسند. در این میان، زمزمه های تغییر دو نایب رئیس یعنی «علی مطهری» و «مسعود پزشکیان» از سوی فراکسیون های اصولگرا بیشتر به گوش می رسد؛ موضوعی که روزنامه های امروز به بازتاب گسترده آن پرداختند.
درهین راستا، روزنامه «ابتکار» زیر عنوان نخست «رقابت لابی‌ها» نوشت: اخبار حاکی از آن است که برخی فراکسیون‌ها به دنبال وزن‌کشی سیاسی در هیات رئیسه مجلس هستند و لابی‌ها برای حضور طیف‌های مختلف در آرایش هیات رئیسه در کار است. از دیگر سو، خبرها گواه از آن است که فراکسیون ولایی و مستقلین در تعامل با یکدیگر به دنبال ارائه لیست هستند و فراکسیون امید نیز در واکنش به این امر اعلام کرده است که درصورت عدم تحقق خواسته‌های فراکسیون، برای همه ارکان هیات رئیسه لیست مستقل خواهد داد.
به گزارش ابتکار، به نظر می‌رسد تا روز انتخابات هیات رئیسه مجلس دهم، یعنی تا روز چهارشنبه بازار شایعه کردن‌ها و در مقابل تایید و تکذیب‌ها تعطیل نشود. لیکن با توجه به مسیری که مجلس دهم از ابتدا در پیش گرفته، امید است که سه فراکسیون مجلس بتوانند در تعامل با یکدیگر و با تجربه اجلاسیه اول، بدون کمترین حاشیه‌ای اجلاسیه دوم مجلس دهم را نیز برگزار کنند.
روزنامه «آرمان» ضمن اشاره به «ائتلاف علیه مطهری در بهارستان!»، به انتقاد از عملکرد «علی لاریجانی» رییس مجلس شورای اسلامی نسبت به فراکسیون امید پرداخت. به گزارش این روزنامه، لاریجانی باز هم در این بزنگاه تصمیم گرفت که رفتار غیرحمایتی از امیدی‌ها داشته باشد. شنیده می‌شود برخی نزدیکان لاریجانی که با لیست امید به مجلس آمده‌اند، با لابی که با اصولگرایان و برخی چهره‌های جبهه پایداری انجام داده‌اند، تلاش می‌کنند که لاریجانی رئیس مجلس باقی بماند و در ازای آن حاجی‌بابایی به جای مطهری نایب‌رئیس مجلس شود.‌
روزنامه «شرق» هم در پی زمزمه توافق حامیان لاریجانی و پایداری‌ها از «مقابله با حذف» امیدی های مجلس خبر داد. روزنامه «خراسان» در گزارشی درباره «چالش انتخاب هیئت رئیسه در بهارسـتان» آورد: دومین انتخابات سالانه هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی که قرار بود امروز برگزار شود و طی آن رئیس، ۲ نایب رئیس، ۶ دبیر و ۳ ناظر هیئت رئیسه انتخاب شوند، در حالی به چهارشنبه موکول شد که فراکسیون امید رسماً تهدید کرد اگر ۲ فراکسیون اصولگرایان و مستقلان شرایط موجود را به عنوان کف خواسته های این فراکسیون نپذیرد، پزشکیان را به عنوان نامزد اختصاصی خود برای ریاست مجلس معرفی خواهد کرد.
«ماندن یا رفتن مطهری؛ مسئله این است» هم عنوان روزنامه «همدلی» بود که درباره چرایی جدال فراکسیون ها بر سر تصاحب نایب رییسی مجلس نوشت: پس از انتخابات ریاست جمهوری و رای بالای حسن روحانی با حمایت جریان اصلاح‌طلب و منزوی شدن اصول‌گرایان در دو انتخابات شورای شهر و ریاست جمهوری، شکست خوردگان انتخابات برای جبران این سرخوردگی در تلاشند بر انتخابات هیات رئیسه مجلس تاثیر بگذارند.
در ادامه این گزارش می خوانیم: فراکسیون ولایی مجلس که از بازماندگان جبهه پایداری در مجلس دهم هستند، همه تلاش خود را به کار بسته‌اند تا با لابی و رایزنی با لاریجانی و نزدیکانش ترکیب نواب رئیس مجلس را از حالت فعلی خارج کنند. فراکسیون مستقلین که در انتخابات ریاست جمهوری با فراکسیون امید همفکر بود و هر دو از حسن روحانی برای ریاست جمهوری حمایت کرده بودند، ولی برای انتخابات هیات رئیسه مجلس ساز مخالف زده و به سمت تندروهای اصول‌گرا گرایش پیدا کرده‌اند.
روزنامه «قانون» درباره تغییرات احتمالی ترکیب هیات رییسه مجلس به سراغ وکلای ملت رفت تا در گزارشی با عنوان «امیـد در صدر بماند»گمانه زنی های آنان را جویا شود. به گزارش قانون، «حشمت ا... فلاحت پیشه» عضو کمیسیون امنیت ملی، عملکرد هیات رییسه را عملکرد متوسطی دانست که همین ساز و کارها و ضعف‎هایی که در سیستم مدیریت وجود دارد موجب شد تا از ظرفیت نمایندگان به طور کامل نتوان بهره برد. «پروانه سلحشوری» عضو کمیسیون فرهنگی در این گفت و گو، به عملکرد هیات رییسه نمره خوب داد زیرا تنش‎های آنچنانی در صحن به وجود نیامد. وی افزود که بدون شک خط قرمز فراکسیون امید، نواب رییس هستند و تمام تلاش خود را به کار خواهیم گرفت تا این افراد در جایگاه خود احیا شوند. «جعفرزاده ایمن آبادی» نایب رییس فراکسیون مستقلین ولایی هم اظهار داشت که مطهری حفظ خواهد شد زیرا مطهری سنبل آزادی، سنبل استقلال و یک مردم به تمام معناست و حرف هایی که برخی در خصوص حذف او مطرح می کنند خلاف اخلاق است.

**تماس های تلفنی روحانی با رییس جمهوری روسیه و امیر قطر

رئیس جمهوری، دیروز شنبه ششم خردادماه، در تماس تلفنی با «ولادیمیر پوتین» رییس جمهوری روسیه و «شیخ تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر از توسعه همکاری ها با همسایگان استقبال کرد.
«سیاست اصولی تهران روابط بسیار نزدیک و پیشرفته با مسکو است» بخشی از سخنان رییس جمهوری با همتای روسی خود بود که در روزنامه «ایران» بازتاب داشت. به نوشته این روزنامه، رئیس جمهوری در این تماس تلفنی، تأکید کرد که سیاست اصولی تهران روابط بسیار نزدیک و پیشرفته با مسکو است. ایران در بخشی دیگر به نقل از روحانی نوشت: ایران مصمم‌تر از گذشته آماده تقویت همکاری‌‌های دوجانبه و منطقه‌ای با کشور روسیه است و در آینده پیش رو، شاهد همکاری‌های بسیار نزدیک‌تری میان دو کشور خواهیم بود.
رییس جمهوری در این گفت و گو با اشاره به روند رو به توسعه روابط اقتصادی دو کشور در سال‌های اخیر، گفت: این روند رو به رشد روابط نشاندهنده اراده دو کشور برای توسعه همکاری‌ها به ویژه در زمینه اقتصادی و تجاری است و تهران از توسعه همکاری‌های فی مابین در پروژه‌های مهم زیرساختی و صنعتی و تقویت روابط در حوزه‌های انرژی و بانکی حمایت می‌کند. موضوعی که روزنامه «اطلاعات» به بازتاب آن پرداخت.
به گزارش اطلاعات، روحانی همچنین به همکاری‌های تهران و مسکو در حوزه تقویت صلح و ثبات و مبارزه با تروریسم بویژه در سوریه اشاره کرد و گفت: تقویت این همکاری‌ها در سوریه بسیار با اهمیت است و ما از تداوم همکاری‌های سه جانبه میان ایران، روسیه و سوریه استقبال می‌کنیم و مصمم به ادامه آن هستیم.
«توسعه روابط اقتصادی و پیگیری پروژه های هسته ای» هم بخشی دیگر از این گفت و گو بود که روزنامه «تعادل» درباره آن نوشت: روحانی با تاکید بر اینکه تهران به تعهدات خود در اجرای برجام تا زمانی که دیگر طرف‌ها نیز به تعهداتشان عمل کنند، پایبند است، افزود همکاری‌های روسیه در اجرای برجام و همکاری در زمینه هسته‌یی بین دو کشور مورد استقبال ماست و تهران آماده اجرایی و عملیاتی کردن توافق‌های هسته‌یی خود با روسیه است.
روزنامه «شهروند» هم از «چرخش قطر به سمت ایران» در تماس تلفنی با روحانی خبر داد. درگزارش شهروند می خوانیم: شیخ تمیم، روز گذشته در گفت‌وگوی تلفنی با روحانی، روابط قطر با ایران را «دیرینه، تاریخی و مستحکم» توصیف کرده و خواستار «تقویت بیش از پیش این روابط» شد.
به گزارش این روزنامه، امیر قطر در گفت‌وگویی تاکید کرد: ما معتقدیم که در مسیر تقویت بیش از پیش روابط ایران و قطر هیچ مانعی وجود ندارد. بی تردید مذاکره و گفت‌وگو تنها راه رفع مشکلات است و روند گفت وگوهایی که کویت به نمایندگی از کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس آغاز کرد، باید تداوم یابد.

**حاشیه های پساانتخابات در قاب تحلیل روزنامه ها

9 روز از زمان انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم می گذرد اما همچنان بحث و نظرها در این ارتباط ادامه دارد. روزنامه «اعتماد» در ستون «نگاه روز» زیر عنوان «ناجوانمردی انتخاباتی» نوشت: انتخابات شرایط خاص خود را دارد و وجود قدری بداخلاقی در آن اجتناب‌ناپذیر و شاید هم طبیعت آن است، مثل مسابقه فوتبال است که خلاصه تعدادی خطا رخ می‌دهد. حدی از آن قابل تحمل است؛ ولی هنگامی که رفتارهای غیراخلاقی بیش از اندازه شود، نه تنها اثرات منفی بر مخاطب و بیننده دارد، بلکه تا حدی هم فضای عمومی را تخریب می‌کند. به‌ویژه هنگامی که این رفتارهای غیراخلاقی علیه افراد دیگری جز رقبای انتخاباتی اجرا شود.
روزنامه «آرمان» هم به تحلیل موضوع رای حلال و رای حرام که از سوی یکی از اعضای مجلس خبرگان مطرح شد، پرداخت و در سرمقاله امروز خود نوشت: به‌کارگیری واژه‌هایی همچون حلال و حرام برای خدشه وارد کردن بر آرای صحیح ماخوذه رقیب با هیچ ‌مبنایی سازگار نیست و برخلاف مروت و جوانمردی سیاسی است. البته، طرف مقابل هم می‌تواند از همین اهرم برای تخفیف و تصغیر آرای ۱۶میلیونی نامزد رقیب بهره گیرد.
در بخشی دیگر از این سرمقاله می خوانیم: در شگفتم که چگونه مقام معظم رهبری همه ایرانیان را به صرف ایرانی بودن دعوت به مشارکت در انتخابات می‌کند، اما برخی مدعیان از مشارکت بالای شهروندان ایرانی دل‌چرکین شده و تصریحا و تلویحا از شکست پروژه تحریم انتخابات ابراز ناراحتی می‌کنند. نفس قدرت برای سیاست‌ورزان دلواپس از چنان اهمیتی برخوردار است که حاضرند سازوکارهای اجرایی و نظارتی انتخابات را مشکوک اعلام کنند تا شاید اندکی به میزان آرای نامزد مطلوب خود بیفزایند.
در سرمقاله روزنامه شرق هم به سراغ رفتار عجیب رقبا در برجسته سازی مطالبات عمومی از رییس جمهوری رفت و در سرمقاله خود آن را «تله‌ای برای اصلاح‌طلبان» عنوان کرد. به نوشته شرق، دامن‌زدن برخی رسانه‌ها و یک جریان سیاسی خاص به مطالبات مردم در ماه‌های منتهی به انتخابات، برای شکست حسن روحانی، نتوانست برای آنان کارگشا باشد و حالا بعد از ناکامی ٢٩ اردیبهشت، به‌دنبال دمیدن بیشتر بر تنور مطالبات عمومی هستند.
در بخشی دیگر از این سرمقاله آمده است: به‌طور طبیعی سیلاب توقعات که فشار شدیدی بر دولت و مجلس وقت گذاشت، نباید تکرار شود. بعضی علامت‌ها هم بیانگر همین موضوع است. در انتخابات اسفند ٩٤ مردم به ٣٠ نفر لیستی که اطلاح‌طلبان و حامیان دولت ارائه کرده بودند، آری گفتند و در انتخابات اخیر هم رأی‌‌دهندگان تهرانی و کلان‌شهرهای دیگر و حتی شهرهای کوچک نشان دادند بسیار واقع‌بین‌تر شده‌اند. آنان می‌دانند اگر ایده‌آل‌ها به ثمر بنشیند، فضا دگرگون می‌شود؛ اما واقع‌گرایی امیدبخشی را نشان داده‌اند و این آن را نوید می‌دهد که مردم در دام رسانه‌ها و محافل خاص برای حداکثری‌کردن مطالباتی که حتما نیازمند صبر و تدبیر است نیفتند. درعین‌حال دولت باید با چالاک‌کردن کابینه، ارائه گزارش اقدامات به‌صورت متناوب، مانند دوران انتخابات ریاست‌جمهوری، تلاش‌های خود را به مردم منتقل کند تا شاهد فراز و فرودهای گذشته نباشیم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.