به گزارش اکوتیتر : پس از پیروزی حسن روحانی در دوره دوازدهم انتخابات دلار و پیش بینی آن برای ماه ها و روزهای آینده به عنوان یک متغیر کلیدی از آن جهت حایز اهمیت است که می تواند بر بسیاری از متغیرهای اقتصادی کشور همانند تورم، صادرات و واردات و تغییرات قیمتی سکه، مسکن و ارزش سهام شرکت ها اثر بگذارد. شرکت های صادرات محور بخش قابل توجهی از سودهای خود را در گرو نرخ دلار می بینند، لذا پیش بینی روند قیمت این ارز چالش برانگیز در اقتصاد ایران از اهمیت فوق العاده بالایی برخوردار است. با آغاز به کار دولت یازدهم دلار در یک کانال رو به رشد قرار گرفت. به هنگام به مسند نشستن روحانی به عنوان رئیس جمهور، قیمت دلار تقریبا نزدیک به ۲۸.۵۰۰ ریال بود.


با توجه به سیاست های این دولت در مدت زمانی که از عمر آن سپری می شود، قیمت دلار به محدوده ۳۸.۰۰۰ریال رسیده است. البته هرگاه دلار خواست از این محدوده قیمتی تجاوز نماید نتوانست و این امر به خاطر نقش نظارتی که بانک مرکزی به عنوان بازارساز داشت. با عرضه هایی که در بازار انجام می داد مانع از رشد بی رویه قیمت می شد. حال باید دید سیاست دولت برای سال ۹۶ چیست. آیا دلار می تواند این کانال قیمتی را شکسته و به محدوده ۴۰.۰۰۰ ریال ورود نماید. اگر این مهم به وقوع بپیوندد در روزها و ماه های آینده باقی مانده سال ۹۶ دلار آبستن چه اتفاقاتی خواهد بود.

در همین ارتباط مهدی پازوکی کارشناس اقتصادی در گفت و گو با اکو تیتر، با اشاره به تثبیت نرخ دلار در روزهای پس از انتخابات اظهار داشت: طی روزهای قبل از انتخابات عده ای به گمان این که نرخ ارز پس از انتخابات در بازار روندی افزایشی پیدا می کند نسبت به خرید ارز با مقادیر بالا در بازار اقدام کردند اکنون ممکن است که با عرضه ارزهای خود در بازار به صورت مقطعی نوساناتی را در بازار ایجاد کنند.

این کارشناس اقتصادی، با بیان این که به قدرت رسیدن تندروها در انتخابات می توانست موجب افزایش بی رویه نرخ طلا و دلار در بازار ایران شود تصریح کرد: تجربه ثابت کرده است که همزمان با به قدرت رسیدن تندروها به دلیل اینکه مردم به سیاست های اقتصادی بی اعتماد می شوند منابع خود را از بانک ها خارج و در بازار ارز و سکه پس انداز می کنند که مسئله نوساناتی را در بازار ایجاد می کند. به طوری که پیش بینی می شود با به قدرت رسیدن تندروها نرخ دلار در بازار به بیش از 4 هزار تومان صعود می کرد.

براساس اظهارات این کارشناس اقتصادی، با توجه به این که جناح اصلاح طلب به حقوق شهروندی اهمیت ویژه ای قایل است در نتیجه در مقابل نوسانات بازارهای مختلف عکس العمل نشان می دهد.

پازوکی، با بیان این که نرخ دلار باید متاثر از مابه التفاوت تورم داخلی و خارجی تعدیل شود تصریح کرد: دولت باید همزمان با ایجاد ثبات ارزی در بازار از نوسانات تورم داخلی و خارجی تبعیت کند تا نرخ ارز به صورت مصنوعی کنترل نشود.

وی با بیان این که قیمت ریال در مقابل دلار طی چهار سال گذشته از کمترین نوسان برخوردار بود یاد آور شد:یکی از دستاوردهای مثبت روحانی طی چهار سال گذشته ثبات نرخ ارز در بازار بود.
پازوکی، با تاکید بر لزوم اجرای اصول مدیریت شناور ارزی از سوی دولت دوازدهم تصریح کرد: نرخ دلار باید هر سال براساس یک روال ثابت براساس تورم داخلی و خارجی افزایش پیدا کند. چرا که در صورتی که نرخ ارز به صورت مصنوعی پایین نگه داشته شود پیش بینی می شود با وقوع بحران های ارزی شاهد افزایش بی رویه قیمت در بازار باشیم.

این کارشناس اقتصادی یاد آور شد: دولت باید براساس سیاست های بخردانه اقتصادی اقداماتی را انجام دهد تا ضمن حفظ ارزش پول ملی تقاضا برای ارزهای خارجی نیز در بازار روندی افزایشی پیدا کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.